Gå til innhold

VMware samba@localhost

Anbefalte innlegg

Et av de største problemene med VMware slik jeg ser det er filsystemene NTFS og ext2/ext3. Greit nok det finnes lese-støtte til ext2 og 3 for windows men ikke skrivestøtte. Dessuten, hadde det vært skrivestøtte her, så hadde nok windows klart å rote ganske mye med store og små bokstaver. Det finnes heller ikke skrivestøtte for NTFS i linux enda, mulig dette kommer etter hvert.

Hvis man da skal kjøre linux under windows, hvordan skal man behandle filer i NTFS i linux? Og omvendt, hvis man kjører windows under linux, hvordan skal man behandle filer i ext2/3 i windows?

Er det da en løsning å sette opp sambaserver, og aksessere filer gjennom den på localhost? Er det noen som har andre løsninger?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fra og med versjon 4 kan man sette opp et delt område mellom verts-OSet og den virtuelle boksen. Funker veldig bra.

Dersom du ikke har siste versjon, kan du enten bruke samba slik du foreslår eller sette opp en ftp-server på et av OSene og bruke det til å utveksle filer. (med sistnevnte metode kan du jo ikke arbeide direkte på filene, da, hvilket kanskje var det du hadde lyst til).

Lenke til kommentar

Ja, det var direkte jobbing på filene som var aktuelt ja. =) Samba støtter jo dette, ikke sant?

Jeg har versjon 4.0 både på linux og windows. Men hvordan fungerer dette med delt område i praksis? Hvilket filsystem osv.?

Lenke til kommentar
Ja, det var direkte jobbing på filene som var aktuelt ja. =) Samba støtter jo dette, ikke sant?

Det ville jeg da virkelig tro - men det er leeenge siden jeg har brukt samba nå...

Jeg har versjon 4.0 både på linux og windows. Men hvordan fungerer dette med delt område i praksis? Hvilket filsystem osv.?

Si at du kjører Linux som verts-OS med ext3 og Win2k som gjeste-OS med NTFS: Da *er* det delte området ext3, men "ser ut" som NTFS for gjeste-OS'et.

Lenke til kommentar
Si at du kjører Linux som verts-OS med ext3 og Win2k som gjeste-OS med NTFS: Da *er* det delte området ext3, men "ser ut" som NTFS for gjeste-OS'et.

Genialt! Da er alle mine verdensproblemer angående dette løst tror jeg! Takk for hjelpen! :smile:

Lenke til kommentar
Kan du ikke lage en fat32 partisjon der du lagrer filene? En dokumenter partisjon. Denne mounter du automatisk når Linux starter, og Windows har jo tilgang til den uten problemer.

Joda, det er også en mulighet, men ikke noen særlig god løsning fordi FAT32 er et skikkelig dårlig filsystem. For det første blir det superfragmentert på null komma niks, og for det andre har det ikke noen form for journal i tillfelle ting skulle skjære seg. Resultatet av det kan bli korrupt filsystem, og til og med filer tapt. :(

Lenke til kommentar
Et av de største problemene med VMware slik jeg ser det er filsystemene NTFS og ext2/ext3. Greit nok det finnes lese-støtte til ext2 og 3 for windows men ikke skrivestøtte. Dessuten, hadde det vært skrivestøtte her, så hadde nok windows klart å rote ganske mye med store og små bokstaver. Det finnes heller ikke skrivestøtte for NTFS i linux enda, mulig dette kommer etter hvert.

Hvis man da skal kjøre linux under windows, hvordan skal man behandle filer i NTFS i linux? Og omvendt, hvis man kjører windows under linux, hvordan skal man behandle filer i ext2/3 i windows?

Er det da en løsning å sette opp sambaserver, og aksessere filer gjennom den på localhost? Er det noen som har andre løsninger?

NTFS skrivestøtte finnes da i linux, men det er ikke særlig bra for å si det sånn..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...