jollis Skrevet 7. desember 2009 Del Skrevet 7. desember 2009 (endret) Hallo Har bestilt en pc fra komplett. (Gamer premium) Med hovedkortet til høyre. http://www.komplett.no/k/kcp.aspx?sku=427377&sku=490252 Lurer litt på hva asom er den store forskjellen på disse to kortene? Ser at det er forskjeller i beskrivelsen av minne. I manualen som jeg lastet ned fra Asus så står det at det støttes ram opp til 2000 Mhz. Står også 2000/1860/1800/1600-OC Bestilte med 1600 ram i pakka fra komplett. Siden det står i konfigurasjons listen, så må en vel stole på at det vil gå bra? (Vill da rammen klokkes ned til 1333?) Hadde kanskje vært lurt å tatt det andre kortet? Setter stor pris på alle innspill. Endret 24. desember 2009 av J-Olav Lenke til kommentar
jack2 Skrevet 7. desember 2009 Del Skrevet 7. desember 2009 Hallo Har bestilt en pc fra komplett. (Gamer premium) Med hovedkortet til høyre. http://www.komplett.no/k/kcp.aspx?sku=427377&sku=490252 Lurer litt på hva asom er den store forskjellen på disse to kortene? Ser at det er forskjeller i beskrivelsen av minne. I manualen som jeg lastet ned fra Asus så står det at det støttes ram opp til 2000 Mhz. Står også 2000/1860/1800/1600-OC Bestilte med 1600 ram i pakka fra komplett. Siden det står i konfigurasjons listen, så må en vel stole på at det vil gå bra? (Vill da rammen klokkes ned til 1333?) Hadde kanskje vært lurt å tatt det andre kortet? Setter stor pris på alle innspill. Jeg lurte på det samme som deg egentlig, så jeg spurte komplett hva som kom til å skje! Og de fortalte meg at hovedkortet kom til å klokke ned rammen til den hastigheten det klarer å kjøre uten OC. Lenke til kommentar
henrich95 Skrevet 7. desember 2009 Del Skrevet 7. desember 2009 er ikke sikker i det HELE TATT, men tror vell at den "nye" v2 tåler litt mer, du kan jo set forskjellen på garantien. ehm og den andre følger det med noen ekstra kabler, de er nok gangske like Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 7. desember 2009 Del Skrevet 7. desember 2009 I manualen som jeg lastet ned fra Asus så står det at det støttes ram opp til 2000 Mhz. En må dog huske at hva hovedkortet som sådan oppgis i stand til å støtte teoretisk, har en del forbehold i praksis. Er først og fremt minnekontrolleren i CPU som avgjør hva som er mulig å oppnå. Bestilte med 1600 ram i pakka fra komplett. Siden det står i konfigurasjons listen, så må en vel stole på at det vil gå bra? (Vill da rammen klokkes ned til 1333?) 3 brikker på 1600mhz eller høyere går greit, men 6 stk. på den hastigheten oppnår man ikke. 6 stk. 1066mhz eller 6 stk. 1333MHz brikker er ok. Hvorvidt rammen (1600 og høyere) klokker seg ned ned er avhengig av hvordan SPD i minnebrikkene er programert i.h.t. JEDEC standarden. Var litt tøys med dette i førsten av DDR3 lanseringen, men nå er vel meste av rammen som tilbys "trygg" i så henseende. Dog, skulle jeg hatt meg 6 stk. brikker, ville jeg gått for 1333mhz "original", og ikke satset på at f.eks. 2000-brikkkene klokket seg ned. (ps. jeg er ingen Intel-guru, så tar forbehold i tilfelle jeg har gått glipp av noe på den fronten) Lenke til kommentar
jollis Skrevet 7. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2009 er ikke sikker i det HELE TATT, men tror vell at den "nye" v2 tåler litt mer, du kan jo set forskjellen på garantien.ehm og den andre følger det med noen ekstra kabler, de er nok gangske like Ja la merke til at det var hele ti års garanti på det andre kortet! Kan det stemme da? Ja de virker ganske like på meg også. får håpe det ikke blir Bom kjøp. Lenke til kommentar
jollis Skrevet 7. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2009 (endret) Fjernet Endret 7. desember 2009 av J-Olav Lenke til kommentar
jollis Skrevet 7. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2009 I manualen som jeg lastet ned fra Asus så står det at det støttes ram opp til 2000 Mhz. En må dog huske at hva hovedkortet som sådan oppgis i stand til å støtte teoretisk, har en del forbehold i praksis. Er først og fremt minnekontrolleren i CPU som avgjør hva som er mulig å oppnå. Bestilte med 1600 ram i pakka fra komplett. Siden det står i konfigurasjons listen, så må en vel stole på at det vil gå bra? (Vill da rammen klokkes ned til 1333?) 3 brikker på 1600mhz eller høyere går greit, men 6 stk. på den hastigheten oppnår man ikke. 6 stk. 1066mhz eller 6 stk. 1333MHz brikker er ok. Hvorvidt rammen (1600 og høyere) klokker seg ned ned er avhengig av hvordan SPD i minnebrikkene er programert i.h.t. JEDEC standarden. Var litt tøys med dette i førsten av DDR3 lanseringen, men nå er vel meste av rammen som tilbys "trygg" i så henseende. Dog, skulle jeg hatt meg 6 stk. brikker, ville jeg gått for 1333mhz "original", og ikke satset på at f.eks. 2000-brikkkene klokket seg ned. (ps. jeg er ingen Intel-guru, så tar forbehold i tilfelle jeg har gått glipp av noe på den fronten) Takk for svar. Da kan jeg la bestillingen være som den er? Har en følelse av at det andre kortet er litt "bedre" Men vil neppe merke noen forskjell Begge kortene er utifra hva jeg kan forstå gode hovedkort. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 7. desember 2009 Del Skrevet 7. desember 2009 Greier i allefall ikke se noen forskjell på de to hovedkortene hva gjelder memory. Hvilke minnebrikker er det du skal bestille? Lenke til kommentar
jollis Skrevet 7. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2009 (endret) Greier i allefall ikke se noen forskjell på de to hovedkortene hva gjelder memory. Hvilke minnebrikker er det du skal bestille? Hadde tenkt på Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 6GB CL9 Kit w/3x 2GB XMS3 modules, CL9-9-9-24, for Core i7 Har nå kanselert bestillingen og bestiller det andre hovedkortet har nettopp snakket med komplett og ble anbefalt å gjøre det da det andre støttet ram hastighet på 1600. Det opprinnelige kortet støtter kun 1066 Mhz. Endret 7. desember 2009 av J-Olav Lenke til kommentar
jollis Skrevet 7. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2009 (endret) Hallo Har bestilt en pc fra komplett. (Gamer premium) Med hovedkortet til høyre. http://www.komplett.no/k/kcp.aspx?sku=427377&sku=490252 Lurer litt på hva asom er den store forskjellen på disse to kortene? Ser at det er forskjeller i beskrivelsen av minne. I manualen som jeg lastet ned fra Asus så står det at det støttes ram opp til 2000 Mhz. Står også 2000/1860/1800/1600-OC Bestilte med 1600 ram i pakka fra komplett. Siden det står i konfigurasjons listen, så må en vel stole på at det vil gå bra? (Vill da rammen klokkes ned til 1333?) Hadde kanskje vært lurt å tatt det andre kortet? Setter stor pris på alle innspill. Jeg lurte på det samme som deg egentlig, så jeg spurte komplett hva som kom til å skje! Og de fortalte meg at hovedkortet kom til å klokke ned rammen til den hastigheten det klarer å kjøre uten OC. Så da vil det si at jeg har litt mer å gå på om jeg klokker opp? Har drevet og klokket litt på det systemet jeg har nå. Får lese meg litt opp på klokking av I-7 Prosessoren. Etter hva jeg har skjønt. Skal det ikke være noen heksekunst. Har nå kanselert bestillingen og bestiller det andre hovedkortet. Har nettopp snakket med komplett og ble anbefalt å gjøre det da,det andre støtter ram hastighet på 1600. Det opprinnelige kortet støtter kun 1066 Mhz. Takk for svar. Endret 7. desember 2009 av J-Olav Lenke til kommentar
Magronmhr Skrevet 13. desember 2009 Del Skrevet 13. desember 2009 Greier i allefall ikke se noen forskjell på de to hovedkortene hva gjelder memory. Hvilke minnebrikker er det du skal bestille? Hadde tenkt på Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 6GB CL9 Kit w/3x 2GB XMS3 modules, CL9-9-9-24, for Core i7 Har nå kanselert bestillingen og bestiller det andre hovedkortet har nettopp snakket med komplett og ble anbefalt å gjøre det da det andre støttet ram hastighet på 1600. Det opprinnelige kortet støtter kun 1066 Mhz. Har grublet litt på akkurat det samme. Hvilket kort endte du opp med? Lenke til kommentar
jollis Skrevet 13. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2009 (endret) Greier i allefall ikke se noen forskjell på de to hovedkortene hva gjelder memory. Hvilke minnebrikker er det du skal bestille? Hadde tenkt på Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 6GB CL9 Kit w/3x 2GB XMS3 modules, CL9-9-9-24, for Core i7 Har nå kanselert bestillingen og bestiller det andre hovedkortet har nettopp snakket med komplett og ble anbefalt å gjøre det da det andre støttet ram hastighet på 1600. Det opprinnelige kortet støtter kun 1066 Mhz. Har grublet litt på akkurat det samme. Hvilket kort endte du opp med? Endte opp med dette http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=427377 Er ikke store forskjellen på dette og det opprinnelige kortet. Men dette her støtter raskere ram. Han jeg snakket med på Komplett anbefalte meg å bytte kort for sikkerhets skyld. Da det i beskrivelsen står at det ikke støtter mer en 1066. I manualen til Asus står det riktignok at det støtter 2000/1860/1800/1600 i overklokket "modus" Men har nå ikke tenkt å klokke det førte halvåret (tror jeg da:-) Endret 13. desember 2009 av J-Olav Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 15. desember 2009 Del Skrevet 15. desember 2009 Endte opp med dette http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=427377Er ikke store forskjellen på dette og det opprinnelige kortet. Men dette her støtter raskere ram. Han jeg snakket med på Komplett anbefalte meg å bytte kort for sikkerhets skyld. Da det i beskrivelsen står at det ikke støtter mer en 1066. I manualen til Asus står det riktignok at det støtter 2000/1860/1800/1600 i overklokket "modus" Men har nå ikke tenkt å klokke det førte halvåret (tror jeg da:-) Hvis han på Komplett sa at Asus P6TD Deluxe (mener at det det HK du mener i første post) ikke støtter med enn 1066 MHz da bør han se seg om etter ny jobb. Begge kortene støtter, så vidt jeg kan finne ut, 1333 MHz minne out of the box. Det som er over den hastigheten støttes ved overklokking. Altså minne hastighet er LIK på begge kortene. Lenke til kommentar
jollis Skrevet 15. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2009 Endte opp med dette http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=427377Er ikke store forskjellen på dette og det opprinnelige kortet. Men dette her støtter raskere ram. Han jeg snakket med på Komplett anbefalte meg å bytte kort for sikkerhets skyld. Da det i beskrivelsen står at det ikke støtter mer en 1066. I manualen til Asus står det riktignok at det støtter 2000/1860/1800/1600 i overklokket "modus" Men har nå ikke tenkt å klokke det førte halvåret (tror jeg da:-) Hvis han på Komplett sa at Asus P6TD Deluxe (mener at det det HK du mener i første post) ikke støtter med enn 1066 MHz da bør han se seg om etter ny jobb. Begge kortene støtter, så vidt jeg kan finne ut, 1333 MHz minne out of the box. Det som er over den hastigheten støttes ved overklokking. Altså minne hastighet er LIK på begge kortene. Ja du har sikkert rett. Men om jeg googler det opprinnelige kortet så finnes det utrolig lite informasjon på det. Har inntrykk av at det er en "tidligere" generasjon hovedkort. Om en kan si det om såpass ny serie! Om jeg ikke tar helt feil så er det i 1366 sokkelen mer opp til prosessoren hva slags ram hastighet som støttes en med for eksempel 775 sokkelen. Var kanskje dumt gjort av meg å kjøpe 1600 ram? Har forøvrig fra flere hold fått vite at det opprinnelige kortet vil klokke ned rammen til 1333 Mhz. Om det skjer på den versjonen jeg har valgt nå, så er det ikke noen krise,så lenge systemet er stabilt. Så har en vel om jeg ikke tar helt feil litt mer å gå på ved overklokking. Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 16. desember 2009 Del Skrevet 16. desember 2009 Nei, jeg vil ikke det var dumt av deg å kjøpe 1600 MHz RAM. Har du tenkt å klokke litt i framtiden så er det kjekt å ha slikt minne. Tror nok at HK (BIOS) vil klokke ned RAM til 1333 MHz, men burde jo gjøre systemet mer stabilt og det er jo det viktigste. Har selv lurt på å kjøpe meg et i7 system, men det blir nok ikke enda. Blir vel til at jeg kjøper til neste år en gang, men er usikker på hvilket HK som havner i handlekurven. Lenke til kommentar
jollis Skrevet 16. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2009 (endret) Har nok tenkt å klokke litt etterhvert. Men skal først finne ut av hva dette oppsettet yter med standard frekvenser. Så du mener at rammen blir klokket ned til 1333 MHz? Tror du jeg bør gå inn i Bios og stille rammen manuelt (Timings)? Eller bør jeg det bare stå på auto. Har ikke fått maskina enda (kanskje imorgen) Vil vel neppe merke noe forskjell om rammen kjører 1333 eller 1600 MHz Heller da ett stabilt system. Endret 16. desember 2009 av J-Olav Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 16. desember 2009 Del Skrevet 16. desember 2009 Jeg er ikke 100% sikker på om minnet blir klokket ned til 1333 hvis du har 1600 MHz minne etter som jeg ikke har prøvd et X58 HK enda.. Vet bare at jeg stappet inn 1066 MHz (DDR2) RAM på mitt Maximus II Formula HK og RAM ble klokket ned til 800 MHz. Kjører nå "mild" overklokking og RAM kjører nå på 903 MHz. Hardwaren min finner du i signaturen min. Tror ikke du bør forandre på noe timing eller noe slik i BIOS med det første, la det stå på auto. Monter hele opplegget, installer OS og så sjekker du timings, volt og slik med CPU-Z og HWMonitor. Da ser du timing, spenning og mer i de to programmene. Avviker timing og volt mye fra det som RAM brikkene bør ha, da kan du tenke litt på på justere litt på det. Men husk at timing oppgitt for 1600 MHz vil ikke være den samme hvis RAM kjører med 1333 MHz. Er dog ingen ekspert på dette, sikkert mange her i forumet som vet mer om dette enn jeg gjør. Som du sier, jeg tror neppe du vil neppe merke stor forskjell om minnet kjlrer på 1333 eller 1600 MHz. Lenke til kommentar
AndyBroke Skrevet 16. desember 2009 Del Skrevet 16. desember 2009 Det bør ikke være noe problem å kjøre minnet på 1600MHz. Jeg gjør det selv på et p6td deluxe uten å overklokke prosessoren. hvor mye ytelsesforskjell det blir i forhold til 1333MHz vet jeg ikke. Dersom du kjører minnet på 1333MHz i stedet kan du nok bruke litt lavere timings. Jeg kan tenke meg at det vil lønne seg å heller kjøre med lavere timings enn med høyere frekvens på minne med en prosessor som ikke er overklokket. Lenke til kommentar
jollis Skrevet 17. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2009 Tusen takk for gode svar fra både Chavalito og AndyBroke. Skal ta hensyn til rådene deres når jeg får systemet opp og gå. Så får jeg heller lese meg litt opp på I-7 systemet og ta ting stegvis. Skal uansett bli spennende å se hva ytelsen blir i forhold til mitt gamle system. Lenke til kommentar
Killer_DT Skrevet 20. desember 2009 Del Skrevet 20. desember 2009 (endret) Her monger jeg meg med feilinformasjon. Bare slett denne posten. Endret 20. desember 2009 av Killer_DT Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå