Gå til innhold

Spitter eller Gigabit switch?

Anbefalte innlegg

Er det mulig å bruke en gigabit switch i stedet for en splitter?

Jeg har kjørt en splitter med

a)utgående internettsignal fra ruter og

b)inngående nettverksignal tilbake til pc fra en gigabit switch.

Dessverre får jeg bare 100Mb på linjene og jeg trenger 1Gb. Bilde og lyd hakker på mitt mediasenter.

Ønsker å ha 1Gb signal i begge. Vil en switch løse problemet, eller finnes det andre muligheter?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har splittet en Cat5-kabel med en kabelsplitter fra Clas Olsson i begge ender. På den måten kan man dele en Cat5-kabel i to. Har man 100Gb går det fint, for da bruker man 4 av 8 ledninger. Men med 1000Gb trenger man alle 8 ledningene, og splitting gir da for dårlig kapasitet.

Les litt om et lignende produkt som komplett selger: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=116575

Lenke til kommentar

Vel en splitter lar deg kjøre 2x 2par over samme kabel. Om du tar bort begge splitterene og setter en switch i den ene enden får du alikevel bare kjørt 1x8par over kabelen. Men da i 1 x 1Gb/s i stedet for 2x 100Mb/s

Så om behovet ditt er å kjøre to ulike kabler fra ett sted til et annet så hjelper ikke dette deg. Skal du derimot bare kjøre en "uplink" og spre det videre med switchen så går det fint.

Lenke til kommentar

Å bytte kabelen til cat6 gir da ingen forskjell? Cat5e er godt nok for gigabit.

Nå er smarte switcher ganske billig for tiden, så å kjøre flere nettverk igjennom samme kabel begynner å bli mulig uten å betale en formue, f.eks: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=318465 (trenger to). I tillegg støtter endel billige routere (ned i 3-4 hundrelapper) samme funksjonalitet på de 4 switchportene. Men hvis det er teknisk mulig å legge en ekstra kabel uten veldig mye styr vil det være billigere selvsagt.

Endret av gxi
Lenke til kommentar

Er litt usikker på konklusjonen. En rimelig gigabit switch eller ikke?

Jeg har internetttilkobling og mediasenter i samme rom, stuen. Jeg ønsker å koble begge deler til en smart switch i et annet rom gjennom EN kabel med 1Gb signaler.

Jeg har 4 CAT5 uttak i stuen til patchepanelet, og alle er i bruk.

Jeg har da i disse uttakene:

1)Intenett/nettverk (med NAS), og her bør det være 1Gb

2)Telefon1

3)Telefon2

4)Riks-TV

En løsning kan være å koble splitte telefon1 og 2, men det får jeg ikke til å virke.

Lenke til kommentar

Hvordan står de to uttakene du får fra splitteren på patchepanelet konfigurert i switchen VLAN-messig. Ligger de på samme VLAN?

Du får ikke splittet telefon med en slik ethernetsplitter fordi telefon bruker et par som ikke er i bruk i 10/100 ethernet.

Lenke til kommentar

OK, da blir telefonene som den er....Eller jeg kan lage meg en egen splitter kanskje.

Alt er i samme VLAN. De to uttakene står i port 1 og port 2 i switchen. Port 3 har en NAS, port 4 trådløs ruter (som jeg sliter med å få til å se hele nettverket trådløst), deretter flere PCer. 8 porter totalt i switchen.

Hele nettverket virker noe ustabilt. Trodde tilknytningen var vilkårlig, og sliter med å finne dokumentasjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...