Gå til innhold

Hvilke yrker er bra betalt uten høyere utdanning?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Teh Wolf: Sjekk ut anekdotisk bevis@wikipedia.

Du får se på linken og dømme deretter. Trenger ikke å bevise én eneste ting overfor deg, og ikke tar jeg meg tid til det heller.

Selvfølgelig gjør du ikke det. Men for å bli tatt seriøst bør du komme med seriøse argumenter og innlegg.

(Hint: For å bli tatt seriøst hva gjelder hvilke yrker som lønner seg, bør du vise til lønnsstatistikker, ikke enkelttilfeller).

• Liker 1
Lenke til kommentar

penger penger penger er det alt ?!.

jeg kjenner mange som udannet seg til yrker hvor du kan tjene bra bare pga pengene... men etter første uken kunne de ikke jobbe der mer siden de ikke trives.

så de måtte da helt ny utanning med litt lavere lønn men med mye høyere livsglede :)

sier bare en ting .. tenkt på andre ting enn penger når dere velger utdaning !

Lenke til kommentar
Ædda Bææda .... Min pappa har mer penger en din pappa.

Litt av en måte argumentere på :roll:

Pokker...

Du klarte seff å komentere før jeg fjernet det :wee:

Jeg angret med en agng på at jeg sa det var min far. Men jeg kjenner flere uten videre utdanning som ligger på langt over 400k i lønn.

Men i dag er det nok mye vanskligere å få en slik lønn uten utdanning, da det er såpass mange som tar utdanning og fagbrev. Disse vil selvsagt bli plukket opp til de beste jobene og gitt de beste lønningene.

Endret av 2ball(s)
Lenke til kommentar
penger penger penger er det alt ?!.

jeg kjenner mange som udannet seg til yrker hvor du kan tjene bra bare pga pengene... men etter første uken kunne de ikke jobbe der mer siden de ikke trives.

så de måtte da helt ny utanning med litt lavere lønn men med mye høyere livsglede :)

sier bare en ting .. tenkt på andre ting enn penger når dere velger utdaning !

Godt poeng, jeg har selv vært i begge ender av pengeskalaen og har man veldig lite betyr penger mye, har man ok eller mer så betyr det mindre. Jeg jobber som selger og har gjort det i 15 år og det er ikke alle som tjener bra, har selv sett fler hundre som ikke lykkes i løpet av den tiden. Selv har jeg hatt suksess de siste 7 årene hvor inntekten har passert 1 mil, men det er ingen garanti for at de neste 7 blir like bra. Yrker der man har provisjon eller akkord er der du kan tjene store penger på kort sikt men det kreves høy innsats ofte i form av tid.

Tenk deg godt om når du skal velge deg yrke, alle jobber vil bli kjedelige og rutinepreget dersom innstillingen DIN er negativ.

Endret av minhund
Lenke til kommentar
Definisjon på godt betalt?

Lagerarbeid byrjar vel på rundt 300k og strekker seg oppimot 3,5-4 med overtid.

Eg definerar hvertfall godt betalt som oppimot 1 mill.

Etter endt høgare utdanning forventar eg 600k+ som begynnarløn.

Denne var ny for meg. De forskjellige plassene jeg har jobbet på har ikke gutta på lageret hatt mer i lønn enn de i butikken. Ikke stort mer enn rundt 125 kr i timen.

Lenke til kommentar

Som truckfører på Tine (sommerjobb) får eg 150kr/timen på dagskift og 180 kr/t om kvelden. Eg har ganske lite overtid, men ellers er overtid ganske vanleg på lager.

På havnelageret der eg jobba før var det ikkje sjeldent at vi begynte kl. 8 og var ferdig i 10-12 tida om kvelden, nokon gonger ikkje før 2-3 om natta dersom ein båt var forsinka.

140 kr/t + overtid + ubekvem arbeidstid.

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 3 uker senere...

Er 19 år og jobber som selger og vil si jeg tjener ganske godt for alderen. Det er veldig variabelt med dagene, men hittil i måndeden har jeg hatt en gjennomsnittslønn på 2-300 kr timen, dvs jeg har mer i provisjon enn jeg har i vanlig timelønn(skal dog sies at det aldri har gått så bra). Og skulle det ikke gå like greit, er det i verstefall ned i grunnlønn til 122, som egentlig er vanlig betaling for folk i den alderen.

Så dog selger er et yrke jeg godt vurderer å forsette med, som kanskje du også kan tenke over, for det krever egentlig ingen utdanning.

Ellers, som jeg har sagt i en del andre tråder nå, kan du vurdere flygeleder. Her snakker vi 2 1/2 års gratis(men knall hard) utdanning med lønn på 2-300.000, startlønn på rett under 600.000 etter utdanning, og ettervært en lønn som i bestefall etter noen år kan gå opp i millionen, da det blir mye overtid. Med andre ord kan du sitte med nærmest 2 millioner på konto(med overtid og før skatt) og enn høyere betalt jobb, før de smarte jævlene på NTNU har fullført den 5årige utdanninga si og kommer til en dritt lønn på 3-500.000, hvis dog dere hadde begynt utdanninga samtidig ;)

Lenke til kommentar
De smarte jævlene på NTNU har dog den fordelen at de besitter kompetanse som gjør at de kan inneha en hel haug med forskjellige stillinger. Flygelederen er nettopp det. Flygeleder.

Joda, men er det kun snakk om lønn er det mindre sannsynlig at de vil finne som en jobb like bra betalt.

Man kan sikkert skaffe seg gulljobben der og, men sannsynligheten er vell stor for å havne ut som gjennomsnittet:

70081872.jpg

Ganske ræva spør du meg, med tanke på hvor høy kompetanse de studiene krever + lang utdanning.

Selvfølgelig kan det diskuteres hva som er mest moro, men bare man finner en jobb som er ålreit så kan man heller ha det morro med pengene man har til overs :) En flygeleder er en flygeleder ja, men skulle man ikke ville det resten av livet er det ikke verre enn å utdanne seg på nytt, så har man ihvertfall en ganske pen CV.

Endret av MrLG
Lenke til kommentar
  • 3 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...