Gå til innhold

[Løst]Sette opp trådløs bridge - Hvordan gjøre det best?

pstub

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg har en D-Link DIR-655 som hovedrouter i hjemmet. Har i tillegg kablet GBit-LAN i alle rom. Har dog noen dekningsproblemer med trådløst i visse deler av huset og i hagen, og vil derfor øke rekkevidden på det trådløse. Jeg har fått tak i en Buffalo WZR-HP-G300NH som jeg vil sette opp som bridge! Er litt usikker på hvordan jeg skal få det til å funke knirkefritt, for jeg har litt problemer nå.

Det jeg har gjort er følgende:

- DIR-655 har jeg ikke gjort noen endringer på

- WZR-HP-G300NH har jeg skrudd av DHCP-servern på (fysisk bryter på routeren), stilt inn IP-adresse manuelt

- Begge er manuelt satt opp til å kjøre på kanal 11

- Begge har samme SSID, samme kryptering og samme passord.

- WZR-HP-G300NH er koblet med kabel til DIR-655 (med DHCP avslått fungerer WAN-porten som en ekstra LAN-port). Kabelen er dratt gjennom hele huset, så denne routeren står i et rom i motsatt ende av huset og på annen etasje for å få best mulig dekning!

Trådløst funker fra begge routerne, også med internet, men av og til får jeg beskjed om at passordet er feil (selv om det er 100% korrekt) og får ikke koblet til.

Det jeg lurer på om jeg skal gjøre for å få det til å fungere bedre er følgende:

- Sette routerene til å sende på forskjellig kanal?

- Sette WZR-HP-G300NH til å motta IP-adresse automatisk fra DIR-655

- Gi routerene forskjellig SSID

Vil noen av disse tingene gjøre at det fungerer bedre? Vil jo at alt skal funke så bra som mulig, og helst at man automatisk bytter til den routeren som har sterkest signal uten at man må gjøre noe selv! Er det noe annet jeg kan gjøre som vil gjøre det bedre? Om dere behøver mer informasjon så er det bare å spørre, så skal jeg svare etter beste evne!

1000 takk for alle innspill!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for svar! Mistenkte at det var det som måtte gjøres! Skal prøve det og kommer tilbake med resultatet!

*EDIT* Har nå endret så den ene routeren står på kanal 6 og den andre på kanal 11. Har også satt WPA2 og AES som fast på begge, så det ikke er automatisk hvilket kan forårsake konflikt såvidt jeg har forstått. Får se i kveld og utover uken hvordan det funker! :)

Endret av pstub
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...