Gå til innhold

Kjøp av piano/keyboard


peruvian

Anbefalte innlegg

Hei

 

Har etter lang vurdering tenkt å starte å spille piano. Men jeg tenker å kjøpe et keyboard, ettersom dette er den billige sorten.

 

Noen som har erfaring og vet hva som er et godt førstegangskeyboard ?

 

Det viktige her er at keyboardet har en god pianolyd, for det er den lyden jeg skal bruke mest. Viktig også at tangente er "tykke" og ikke "tynne" :D hvis dere forstår (sikkert et musikkrelatert ord for dette, men you catch my drift). Det skal også være litt kvalitet slik at det varer lenge :)

 

Jeg er nokså usikker på hva slags type keyboard jeg skal ha, så bare å komme med tips!

 

(Pengegrensen er på rundt 4000)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei

 

Har etter lang vurdering tenkt å starte å spille piano. Men jeg tenker å kjøpe et keyboard, ettersom dette er den billige sorten.

 

Noen som har erfaring og vet hva som er et godt førstegangskeyboard ?

 

Det viktige her er at keyboardet har en god pianolyd, for det er den lyden jeg skal bruke mest. Viktig også at tangente er "tykke" og ikke "tynne" :D hvis dere forstår (sikkert et musikkrelatert ord for dette, men you catch my drift). Det skal også være litt kvalitet slik at det varer lenge :)

 

Jeg er nokså usikker på hva slags type keyboard jeg skal ha, så bare å komme med tips!

 

(Pengegrensen er på rundt 4000)

 

"tykke" tangenter heter semiveide eller veide tangenter hehe. (weighted)

 

semiveid er de du finner på fks nord electro orgelet.

vanlig akustiske pianoer har "veide" tangenter.

 

veide keyboards koster mest, semiveid nest-mest, og uveid billigst.

 

semiveid funker fett å spille piano med. uveid er superkjipt. men jo mer feeling du skal spille med, ville jeg nok anbefalt helveid, hvis du skal spille klassisk piano fks.

 

en mulighet for å få ned prisen på et veid keyboard er å kjøpe et veid MASTER KEYBOARD, og koble det til pcen og bruke en softsynth på pcen, da disse ofte lager mye bedre lyd enn selv keyboards som koster 20000.

 

skal du ha et veid keyboard med innebygd god pianolyd så ville jeg sett på et yamaha, men hvis du skal ha fin lyd så må du sikkert oppi 10000...

Lenke til kommentar

Hvis du faktisk skal lære deg å spille piano så er ikke semivektede eller uvektede tangenter et alternativ.

 

Men jeg støtter idéen om å kjøpe deg et midi-keyboard og koble det til en PC, for så å kjøpe no OK piano-software. På denne måten kan du bruke keyboardet til andre ting også, pluss at du ikke må ut med SÅ mye penger.

 

Mitt tips, dog ikke veldig billig: Synthology Ivory, muligens den beste piano-softwaren som finnes, + et midi-keyboard med grei kvalitet og fullt vektede tangenter. :)

Lenke til kommentar

det kommer an på hvor pianoaktig du skal ha det. for min del som allerede kan spille piano, funker et sånt lite semiveid midikeyboard helt fint til å spille inn låter med. det funker også til livespilling. jeg foretrekker faktisk semiveid foran helveid, kan spille mye kjappere og uten så mye belastning for fingra.

 

men altså skal du lære deg å spille akk. piano, klassisk musikk, og ikke bare et "tangentinstrument", så bør du jo ha helveid.

Lenke til kommentar

Har ikke planer om å spille klassiske låter. Mesteparten av tiden ved pianoet/keyboardet/midi vil gå til å lære meg mye av Port Blue sine låter, deriblant denne:

 

Jeg forstår at et keyboard/midi ikke vil låte helt som et vanlig piano, men det må da være noe i nærheten??

Lenke til kommentar

spørs om det blir nok følsomhet i semiveide tangenter for den type spilling.

når jeg hørte sangen tenkte jeg helveid med en gang, med flygeltype tangenter som er litt lettere enn standard piano.

 

hvordan det låter kommer helt an på hvilken programvare du skaffer. det finnes sykt bra stuff.

 

billigste løsningen for å få til noe sånt som det der vil rettogslett være å finne et brukt helveid masterkeyboard, 61 tangenter er helt ok, mer hvis du har plass. og så laste ned native instruments. pianomodulen deres heter akoustik piano. finnes overalt på torrents. og så kjøper du det hvis du har samvittighet og syns det er bra. (må liksom ta med det siste der siden det ikke er lov å oppfordre til piracy :yes: )

Lenke til kommentar

ser helt kurant ut det der.

 

men husk at når du kjører softsynths så krever det litt av lydkortet for å få lav latency, eller lav LAG.

du kan bruke asio4all driver om du bare har et onboard lydkort for å få bra respons.

men om du skal begynne å ta opp på pcen og lage musikk, så vil du sikkert merke at asio4all kommer til å slite litt og utvide med et eksternt lydkort. som uansett vil øke lydkvaliteten i alt som blir spilt fra pcen, så det er ingen dårlig investering uansett.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...