Xscaro Skrevet 7. desember 2009 Del Skrevet 7. desember 2009 (endret) Hei, Jeg har prøvd å få litt hjelp her, tidligere, og det har fungert ganske alright. Nå har vi prøve, med ALLE HJELPEMIDDLER tillatt, så jeg tenkte at hvis jeg rekker å få svar, så er denne oppgaven ganske grei å finne ut av på nettet - oppgaven lyder: "Forklar hva koden nedenfor gjør, og gi en enkel beskrivelse. Tegn hva utfallet av koden blir. Tips: Kommandoen "sirkel" tegner en liten sirkel." var antallK:uint = 5; var antallR:uint = 3; var kTeller:uint = 0; var rTeller:uint = 0; while(kTeller < antallK) { rTeller = 0; while(rTeller < antallR) { var sirkel:Sirkel = new Sirkel(); sirkel.x = kTeller*50; sirkel.y = rTeller*50; addChild(sirkel) rTeller++; } kTeller++; } Det første jeg gjorde var å lage et movie-clip symbol, som jeg kalte Sirkel, men da fikk jeg en feilmelding hvor det sto: "1046: Type was not found or was not comple-time constant : Sirkel. (Linje 10)" "1180: Call to a possibly undefined method Sirkel (linje 10)" Noen som har litt peiling som er villige til å hjelpe meg litt? Prøva er ferdig fem på halv tolv. På forhånd takk, Xscaro :-) Edit - la til (linje 10) i den andre feilmeldingen Endret 7. desember 2009 av Xscaro Lenke til kommentar
maxM Skrevet 9. desember 2009 Del Skrevet 9. desember 2009 Antar dette var en prøve du fikk og måtte løse der og da, eller er det over flere dager? Lenke til kommentar
Xscaro Skrevet 11. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2009 Den var der og da, men det hadde vært alright å forstå hva det var, alikevell Lenke til kommentar
maxM Skrevet 11. desember 2009 Del Skrevet 11. desember 2009 Dette er Actionscript 3. Etter hva jeg leser lager denne koden 5 vertikale rader med sirkler, alle sirklene er 50 pixler fra hverandre. Blir dette mønsteret: • • • • • • • • • • • • • • • var antallK:uint = 5; var antallR:uint = 3; var kTeller:uint = 0; var rTeller:uint = 0; Her lages 4 variabler, disse brukes lenger ned i koden. while(kTeller < antallK) { "While" er en type loop, det som står i parantesen tilsier hvor mange ganger loopen skal skje. I denne sammenhengen sier det som står i parantesen: Om verdien i variabelen kTeller er mindre enn verdien i variabel antallK, så gjør følgende (det som står mellom { og }. Siden kTeller = 0 og antallK = 5 betyr det at loopen vil gå fem ganger. rTeller = 0; Dett setter bare variabelen rTeller til 0. while(rTeller < antallR) { Dette er jo da samme koden som ett par linjer over, bare med to andre variabler. Denne loopen vil skje tre ganger. var sirkel:Sirkel = new Sirkel(); sirkel.x = kTeller*50; sirkel.y = rTeller*50; addChild(sirkel) Denne delen av koden bruker en klasse som er laget av den som skrev koden, Sirkel-klassen. Koden her lager en sirkel, og plasserer den 50px X verdien i variabelen kTeller eller rTeller. Siste linjen her senden sirkelen til stage, slik at den blir synelig. rTeller++; Denne linjen sier: Verdien i variabel rTeller + 1. Så hver gang den andre while-loopen kjører, blir variabelen 1 større. Når den når samme verdi som variabelen antallR, vill den avslutte og gå videre i koden. } Her lukkes den andre while-loopen. Alt mellom { og } er hva som skjer hver gang loopen kjører. kTeller++; Her økes variabelen kTeller med 1. } Og her lukkes da den første loopen. Håper det var til hjelp, og ikke minst at jeg ikke tar feil Lenke til kommentar
Xscaro Skrevet 21. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2009 Det var veldig hjelpsomt! Mange takk skal du ha! :-) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå