juleribba Skrevet 7. desember 2009 Del Skrevet 7. desember 2009 Hei! Jeg er student i Slovakia, jeg skal være her i 6 år, så jeg har kjøpt en bil her nede (skoda superb). Jeg kunne godt tenke meg å ta med bilen hjem til norge på ferie. Etter å ha lest igjennom lovdata, har jeg kommet frem til at det jeg må gjøre er å melde meg ut av folkeregisteret. Jeg har allerede fast bodstedsadresse her i slovakia. Det jeg finner lite om på nettet er fordeler og ulemper med å melde seg ut av folkeregisteret? Dette er det jeg har hørt/lest Pros: Kan bruke bilen i norge i 3 mnd i løpet av et år!!! Cons: Mister reisestipend fra lånekassen (2500 kr i løpet av et år) Er det noen har som vet mer om hva som skjer hvis jeg melder meg ut av folkeregisteret? Lenke til kommentar
toth Skrevet 7. desember 2009 Del Skrevet 7. desember 2009 Ehm.. Å "melde deg ut av folkeregisteret" vil jo si å si fra seg sitt norske statsborgerskap? Da er du plutselig ikke norsk lenger, og har ikke mye nytte av trikset ditt, da du ikke engang kommer inn i norge fra slovakia uten pass. Og å stå uten noen form for statsborgerskap er ikke særlig lurt, så med mindre du har dobbelt sådan, så kan du trygt glemme hele greia. Lenke til kommentar
juleribba Skrevet 11. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2009 Ganske så sikker på at det ikke har noe å gjøre med statsborgerskapet!!!! Folkeregisteret er oversikt over de som bor i Norge, jeg bor ikke i Norge.... Altså jeg burde kunne melde meg ut Lenke til kommentar
toth Skrevet 11. desember 2009 Del Skrevet 11. desember 2009 (endret) Det er vel en mulighet for at du kan slippe unna som utlending: § 3 første ledd nr. 3 omhandler personer som arbeider eller studerer i utlandet. Vedkommende må ikke bo sammen med ektefelle eller barn i Norge og kan heller ikke være innmeldt i norsk folkeregister. Når det gjelder pensjonister, anses disse å ha ervervsmessig tilknytning til det landet som de får utbetalt pensjon fra. kun utlendinger (personer med "fast oppholdssted utenfor Norge" og "midlertidig opphold i Norge") lovlig kan kjøre utenlandske biler i Norge. Problemet blir om tollvesenet/politiet ikke er enig med deg dagen de stopper deg, da får du en gigantregning, og du kommer ikke unna den. Jeg ville hvertfall vært meget forsiktig, og kontaktet tollvesen før jeg ankom norge med bilen, og avklare 100%. Kanskje stoppe på grensa og forhøre seg og få en avgjørelse. Overskriften på dinside sier trossalt om å kjøre utenlandske biler: Utenlandske biler: Hold deg langt unna! Endret 11. desember 2009 av toth Lenke til kommentar
YpsiNine Skrevet 12. desember 2009 Del Skrevet 12. desember 2009 Ganske så sikker på at det ikke har noe å gjøre med statsborgerskapet!!!!Folkeregisteret er oversikt over de som bor i Norge, jeg bor ikke i Norge.... Altså jeg burde kunne melde meg ut Um, jeg har svenskt personnummer. Jeg bor, jobber og lever i Sverige. Men svensk statsborger er jeg ikke, kommer aldri å bli det heller. Det norske Folkeregister har registerert min svenske adresse i deres systemer. Så jeg har 100% lov til å kjøre min svenske bil til/i norge om jeg har lyst. Men at Folkeregisteret er en oversikt over de som "bor i Norge" er jeg ikke enig i, det er vel heller en oversikt over de som står registrerte som norske statsborgere. Det betyr ikke nødvendigvis at man bor i Norge. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå