Gå til innhold

[Løst] Samba+Win7 - gjestekonto fungerer når den vil

nazrm

Anbefalte innlegg

Poster i denne kategorien siden problemet bare (såvidt jeg kan se) omhandler win7.

Jeg har en samba-install i hjemmenettverket, konfigurert og alt. Når jeg prøver å gå inn på den delte mappen fra min Win7 PC får jeg opp login-prompt ca 50% av tiden. Det er en gjestekonto uten noe slags form for passord. Om jeg tailer log (tail -f samba.log) mens jeg prøver å koble til mappen, får jeg ikke opp noe der. Såå, det kan virke som den bare spør om passord på win7 maskinen, og bryr seg ikke om å videresende noen "request" til samba-boksen.

Har testet å gå inn på mappen fra en winxp maskin, og en mac - det fungerer helt fint (hver gang). Jeg har googlet dette, i alle terminologier jeg kan komme på, uten resultat. (ser på meg selv som en mer en kompetent windows&linux bruker)

Erfaringer? :/

edit: crosspostet på gnu/linux forumet.

Endret av nazrm
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mulig Samba er litt lite samarbeidsvillig med Homegroups. Som standard bruker Windows 7 homegroups istedet for workgroups ved nettverkskoblinger.

Gå til nettverk og delingsenter og velg avansert på høyre side. Nederst der står det noe om hjemmegruppekoblinger. Velg det nederste valget om brukerkontoer.

Lenke til kommentar

Det har jeg prøvd, uten hell. Skal sies at jeg testa dette fra en annen win7 PC i huset nå, og det ser ut til å fungere fint. Kan det ha noe med at jeg hadde passordbeskyttelse på mappen tidligere? De burde laget en knapp type "Log on network station with different credentials.." eller "Log on as guest" som i Mac OSX :/

EDIT: Og der kom jeg på at det faktisk finnes. Hirr. Case closed!

Endret av nazrm
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...