Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Maskinen har 4GB ram, men bruker bare 2,75

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tenker det samme som brukeren over, kanskje du har 32-bit OS? Når det er sagt synes jeg at 2.75 virker litt vel lavt selv for 32-bit, som i teorien er sperret på 4GB minne(ikke bare systemminne).

Skjermkortet benytter 256MB av disse 4GB, men det mangler fremdeles en god del.

Ser at det står oppført NVIDIA GeForce 9400M G TurboCache som støtter 1919 MB. Noe sier meg at minnet ditt blir brukt her.

Endret av SkoMedHull
Lenke til kommentar
Har du et screenshot?

Er vel det samme, er jo opplagt at det er 32 bit OS som er begrensningen.

En bærbar maskin har ikke skjermkort som bruker 1,25 GB minne, og VRAM og RAM er meg bekjent det eneste som bruker slike minneadresser. Da må det være noe annet.

Kikket på spesifikasjonene, og det er listet opp Turbocache. Mye mulig det som spiser resten. Hvor mye har du konfigurert det til? Går utifra at skjermkortet bruker 256 MB, Turbocache 1 GB og maskinen resten. Da stemmer 2,75 tilgjengelig ganske godt.

Endret av WheelMan
Lenke til kommentar

Ikke turbocatch... Turbocache. Det er en teknologi brukt på noen kjipere type Nvidia kort med lite RAM som gjør at systemminnet kan bli brukt som videoRAM ved behov.

http://en.wikipedia.org/wiki/Turbocache

Jeg tviler sterkt på at turbocache reserverer 1gig minne...

Anyway, det er helt normalt å ha et sted mellom 2,8 - 3,4GB minne maks tilgjengelig på 32bits OS, avhengig av hva konfigurasjon du kjører. Eneste løsning er å bruke 64bit.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
Turbocache, ikke catch.

Vet ikke helt hvor det konfigureres, men går ut ifra at det er i BIOS.

Nope: BIOS vil ikke kunne endre på noe skjermkortet. Det er ikke hovedkortet som styrer turbocache allokeringen.

Skal du disable den så må du bruke rivatuner og finne frem til driverswitchen som heter RMDisableRenderToSysMem og slå den av. Det er ikke noen enklere måte å gjøre det på AFAIK.

Men som sagt så er jeg ikke en gang sikker på at tildelt tubocache minne vil telle mot 4GB 32-bit grensen en gang, og om det faktisk gjør det så er det langt fra 1GB som blir brukt. Jeg tror heller det teller under brukt minne i så fall. Kansje 64 eller 128MB vil jeg gjette normalt. Turbocache vil ekspandere og krympe etter behov. Og det er faktisk en grunn for at dette allokeres for skjermkortet etter behov. Om du disabler det så sitter skjermkortet nesten uten minne når det trenger det... ikke bra.

Så jeg tror ikke dette er det du bør fokusere på for å være helt ærlig.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...