Gå til innhold

Kollisjon, forkjørsrett men ikke påkjørsrett?

Kakko

Anbefalte innlegg

Var inne på en parkeringsplass og var på vei ut. En "vei" går gjennom, og da jeg kjørte ut på denne kom en bil i relativt høy fart og kjørte meg rett i siden. Feilberegnet altså avstanden og resultatet var stjernesmell.

Tingen er: Han hadde antageligvis forkjørsrett, men har truffet meg i venstre bakskjerm og venstre dør bak.

Hvem får feilen?

Jeg er bil B på tegningen

post-172844-1260173989_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så lenge du kom fra en parkeringsplass så er det jo du som har vikeplikt og pr def "skylden" uansett. - Klarer du likevel å sannsynliggjøre at han hadde så stor fart at han kjørte uaktsomt, dvs at du normalt sett ikke ville være til hinder for han ved å kjøre, og at han kjørte så fort at han brøt mot regelen at man alltid skal kjøre aktsomt og kunne stoppe for hindringer som dukker opp - da tipper jeg delt skyld.

Nå skal det sies at delt skyld ikke er noen fordel for noen av dere, det er bare noe forsikringsselskapene har funnet på for å kunne trekke bonus fra begge to, og gir deg ingenting annet enn evt tilfredstillelsen ved å vite at han også mister bonus :p

Lenke til kommentar

Hvis du har feilberegnet så mye at bilen kolliderer med deg, så har du feilberegnet mye. Det er slik at vikeplikt er ikke bare at du ikke skal være til hinder, men du skal heller ikke forstyrre, noe som innebærer at bare det gir god margin mot kollisjon. Du klarer rett og slett ikke å "feilberegne" slik at det blir sammenstøt uten at du beregner å bryte vikeplikten i utgangspunktet.

Rent teknisk er det din feil, og det blir din feil med mindre du lyver deg til at motparten kolliderte med vilje og blir trodd.

Lenke til kommentar

Er dette en vei eller er det en del av parkeringsplassen?

Slik tegningen din viser så er det han som har vikeplikt for deg hvis dette ikke er en offentlig vei.

Hvis det er en offentlig vei så er det ikke mulig å sno seg unna ansvar; da er du ansvarlig.

-KJ

Lenke til kommentar

Så da får jeg mest sannsynligvis hele skylden?

Veien jeg tegna er inne på parkeringsområdet på en måte, skulle bare vise at det var to felt.

Den andre bilen bremset ikke i hele tatt og kom i ganske stor fart (større enn det burde være lov å ha på parkeringsområdet). Tror ikke engang han var klar over at vi hadde kjørt ut på veien.

Lenke til kommentar

Merkelig at han har forkjørsrett i et parkeringsområde...

Det hadde jo vært lurt om du sjekket om han faktisk hadde forkjørsrett og om det er tilfellet vil det være skiltet.

Hvilken type vei er dette? Er dette en vei som leder ut av parkeringsområdet eller er det en vei som går forbi parkeringsområdet?

Lenke til kommentar

Det er nå ikke så fryktelig vanskelig?

Trafikkreglene regulerer dette ganske bra.

- Kjørende har vikeplikt for kjøretøy som kommer fra høyre, dersom ikke annet er skiltet eller regulert ved lov.

- Kjørende som kommer fra parkeringsplass,(...) har vikeplikt for annen trafikant.

Dvs, her er to muligheter;

1. TS hadde vikeplikt fordi han kjørte fra parkeringsplass, og ut på en vei.

2. "Veien" er egentlig en del av parkeringsplassen, og inne på en parkeringsplass gjelder regelen om vikeplikt fra høyre.

Så får vi vente og se, vanskelig å si ut fra den tegninga om "veien" er vei, eller egentlig parkeringsplass.

Lenke til kommentar

Jeg går for sistnevnte, at TS ikke har skyld fordi han kom fra høyre. Ser ikke hvordan man kan ha en forkjørsvei inne på en parkeringsplass?

Jeg legger her til grunn at episoden har funnet sted inne på parkeringsplassens område.

Endret av tor_erik
Lenke til kommentar
En vei kan helt greit gå igjennom et parkeringsområde. Dersom det er en vei som knytter sammen flere parkeringsområder og som ender opp i et kryss med en annen vei blir det regnet som en vei.

Allikevel må det være en "offisiell" vei med veinavn/etc for å regnes som vei i denne sammenheng. - Det holder ikke at det er en passasje mellom parkeringsplasser avgrenset med f.eks beplantning inne på et parkeringsområde.

Lenke til kommentar

Sammenhengen i trafikkreglene § 7 tilsier at det er vikeplikt for den som forlater parkeringsplass og skal inn i "kjørebanen". Kjørebanen er den delen av veien som er ment for alminnelig kjøring. "Vei" er definert i trafikkreglene § 1 bokstav a som "offentlig eller privat veg, gate eller plass (herunder ... parkeringsplass)". Etter en tolkning vil dette si at man har vikeplikt også for de deler av parkeringsplassen som konkret må betegnes som ment for "alminnelig kjøring". Dette vil normalt være symbolisert ved at delene er separert fra "parkerings-delene" ved fysiske skiller, eller enklere ved skilting.

Avgjørelsen av spørsmålet vil altså være avhengig av en konkret vurdering av hvorvidt veien han kjørte på er å anse som "kjørebane", noe som er umulig å vurdere uten mer detaljert bildemateriale eller beskrivelser.

Lenke til kommentar
Sammenhengen i trafikkreglene § 7 tilsier at det er vikeplikt for den som forlater parkeringsplass og skal inn i "kjørebanen". Kjørebanen er den delen av veien som er ment for alminnelig kjøring. "Vei" er definert i trafikkreglene § 1 bokstav a som "offentlig eller privat veg, gate eller plass (herunder ... parkeringsplass)". Etter en tolkning vil dette si at man har vikeplikt også for de deler av parkeringsplassen som konkret må betegnes som ment for "alminnelig kjøring". Dette vil normalt være symbolisert ved at delene er separert fra "parkerings-delene" ved fysiske skiller, eller enklere ved skilting.

Avgjørelsen av spørsmålet vil altså være avhengig av en konkret vurdering av hvorvidt veien han kjørte på er å anse som "kjørebane", noe som er umulig å vurdere uten mer detaljert bildemateriale eller beskrivelser.

Helt enig med deg, som forklart tidligere. Fint at noen tar seg av de juridiske formuleringene. ;)

Lenke til kommentar

Helt enig med deg, som forklart tidligere. Fint at noen tar seg av de juridiske formuleringene. ;)

Ja, du hadde flaks denne gangen. Hadde du endret mening hvis min juridiske redegjørelse hadde vært i strid med din mening? ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...