Gå til innhold

Tips til første utenlandsreise?

RamGuy

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg og kjæresten ønsker å ta oss en tur til det store utland til sommerferien, det blir vår første reise sammen og vår første tur til utlandet uten noen andre enn oss selv!

Jeg er da 20år og hun er 17år, vet ikke om noen mener det er litt tidlig for oss å ta oss en slik ferietur? Men vi vurderer det hvert fall sterkt og har store ønsker om det!

Men vi er utrolig usikre på hvor vi skal reise, vi har begge en forkjærlighet for Asia, typiske land som China og Japan, det har nok mye å gjøre at vi begge av natur liker steder hvor vi kan oppleve interessante storbyer, med gode shopping muligheter og annet vi kan foreta oss, vi er egentlig ingen natur mennesker noen av oss og liker oss stort sett i byer og vi blir fascinert av tanken om å dra til storbyer som Tokyo, Beijing, New York, Miami osv..

Det betyr riktignok ikke at vi godt kunne tenkt å ha hatt en dag eller to hvor vi drar for å oppleve fascinerende naturomgivelser osv, for til tross for at vi ikke er født i skogen og ikke liker teltturer, så betyr ikke det at idylliske fossefall og store pyramider ikke er en interessant opplevelse!

Vi er altså unge, naive og uerfarne og er derfor veldig usikre på hvor vi burde dra, vi ønsker jo å få en best mulig opplevelse (hvem gjør vell ikke det?) og beste måten å starte noe som helst på når du har null erfaring, er å forhøre seg med de som nettopp har erfaring!

Er det noen destinasjoner dere vil si vi burde holde oss unna av diverse grunner? Er det noen dere virkelig vil anbefale? Er det noe vi burde være veldig oppmerksomme på og tenke over?

Vi tenkte oss egentlig en 8-14 dagers reise, da til en eller annen storby (da vi ser på dette som det som vil passe oss best?) og rent økonomisk behøver det ikke å være noe billig sted, men naturlig nok ikke en pakke reise som fort havner opp mot hundre tusen heller! En grei balanse mellom komfort og opplevelse og økonomi er vell noe alle ønsker? Vil at det skal bli en spesiell tur og legger gjerne litt i det for at det skal bli en minneverdig og herlig tur! Hva hotell og slikt angår så betales det gjerne litt ekstra for den siste lille prikken over ien, så fremt til det er verdt den ekstra prisen!

Først og fremst hadde vi tenkt oss østover mot Asia, har jo alt nevnt Tokyo og Beijing som aktuelle reisemål? Hvordan ville disse destinasjonene ha vært tror dere?

Eller ville en reise vestover mot statene kanskje vært bedre, med tanke på språket, ute muligheter (fungerer neppe med en kino tur i Asia da vi ikke vil forstå en eneste ting?) osv..? Ting er generelt litt mer praktisk anlagt i et land hvor alt foregår på engelsk, kontra et land hvor de færreste kan engelsk vil jeg tro?

Vi har jo også Europeiske destinasjoner, slik som Barcelona (som jeg alltid hører veldig mye positivt om), Paris osv.. Dette er jo også veldig eksklusive og fine steder, men til tross for at disse stedene ligger i Europa så innbiller jeg meg at reisen neppe blir noe billigere av den grunn? Men Europa er kanskje like greit som både Asia og Amerika?

Har familie i både Cape Town og like ved Paris, noe som kunne åpnet opp for tilnærmet gratis sove sted osv.. Men i seg selv er ikke det noe mål, og som vår første store tur sammen, og våres første turer til utlandet på egenhånd så føler vi begge egentlig at det å bo med familie på mange måter blir litt nedtur til første gangen å være, om det gir noen mening.

Som dere sikkert forstår så er vi relativt blanke og har overhode ikke bestemt oss for noe som helst enda, det er derfor vi forhører oss her og er spent på hva de litt mer erfarne folkene har og si og anbefale oss!

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selv reiste jeg til beijing med guidet tur, og kan anbefale dette på det sterkeste.

Møtte opp på flyplassen hvor en søt kinesisk jente møtte oss. Hun hadde med seg privatsjåfør som kjørte oss til hotellet. Der hjalp hun oss med innsjekking og alt som måtte høre til.

Alle dagene var hun med oss, og privatsjåføren kjørte oss rundt til alle stedene vi skulle besøke. Dette gav en enkel trygghet, og man visste hele tiden hva man forholdt seg til.

Jenta hadde lagt opp planer for alle dagene, og hun tok oss med på ting vanlige turister bare kan drømme om.

Husker ikke alle tingene vi gjorde, men kan ramse opp litt vi fikk opplevd.

Besøke en barnehage.

Besøke en barneskole. Fikk være med i en hel engelsktime, hvor elevene pratet med oss, og sang for oss. Veldig kjekt.

Besøkte silkefabrikker, og fikk privat omvisning.

Stod tidligt opp en morning og dro ut til en park hvor vi var med på morgengymnastikk med en vanvittig mengde gamle mennesker. Var ganske morsomt.

Var på keramikkfabrikk.

Var ved et palass som var sinnsykt flott. Ble dratt rundt i en vogn langs et vann som var der.

Var oppe i et klokketårn med utsikt over store deler av beijing.

Var på silkemarked og diverse marked.

Var rundt på den himmelske fredsplass, og inne i den forbudte byen og kikka.

Var på muren og gikk. De tok oss med til et stykke av muren som ikke svulmet av turister. Fikk gått nesten 5 kilometer på muren uten å møte mer en 20 turister. Fantastisk flott natur der. Var også i en gigantisk sommerfuglepark utenfor beijing.

Siden jenta vi hadde som guide var lokalkjent så tok hun oss med på spisesteder hun selv pleide å spise på. Var veldig spesielt, da vi var de eneste turistene som spiste der.

Men maten var formidabel.

Guiden og sjåføren forlot oss som regel i 4-5 tida på dagen, slik at vi hadde resten av kvelden for oss selv. Og det var ikke noe problem og ditshe dem midt på dagen for å utforske selv.

En slik tur koster litt penger, men opplevelsen er helt fantastisk.

Vi fikk sett mye mer en det jeg har beskrevet nå, men det er så lenge siden så jeg husker ikke alt.

Kan høre med folket hva turen kostet, og hvilke reisebyrå vi brukte om dette er av interesse.

Endret av Hille
Lenke til kommentar

Hei

Jeg er også fasinert av Asia og kona og jeg har vært på mange turer der i løpet av årene. Når det gjelder priser på flybilletter så stiger prisene dersom en ønsker å dra i perioder som sommer, jul, påske etc. Men det er stor konkurranse for tiden og selskap som KLM og Lufthansa har hatt mange gode tilbud.

Japan er fasinerende land...en rar blanding mellom øst og vest. Vi hadde ca 2 uker og vi var innom Tokyo, Kyoto, Hiroshima, Nagoya, Osaka etc. Vi hadde et 1 ukes togpass så vi suste rundt på Shinkansen en del. Her er et reisebrev http://gardkarlsen.com/japan_tokyo.htm . Uforglemmelige øyeblikk er f.eks. sumobrytekamp i Tokyo :-)

Når det gjelder Kina så er det et svært land og det er ikke lett å dekke mye i løpet av en kort periode. Kona og jeg var i Beijing, tok tog til Xi'an for å se terrakotta krigerne og så fly til Hong Kong etterpå. Her er et reisebrev med bilder som jeg har laget: http://gardkarlsen.com/china_beijing.htm

Malaysia er også et ganske fint ferieland...det er ganske billig, en kan finne den moderne storbyen Kuala Lumpur og kombinere dette med fine øyer (Perhentian, Langkawi, Redand, Tioman). Det er muslimsk men de har en fin blanding av malayer, kinesere og indere. Det er en enkel destinasjon å reise til ettersom de fleste snakker engelsk. Her er et reisebrev http://gardkarlsen.com/malaysia_kuala_lumpur.htm

I vår var vi på ferie i Vietnam og Kambodsja. Da fikk vi oppleve kombinasjonen av den kaotiske storbyen Ho Chi Minh City (Saigon) og deretter rolige temple omgivelser ved Angkor Wat. Phnom Penh var også veldig anderledes sammenlignet med Saigon. Her er reisebrevet http://gardkarlsen.com/Ho_Chi_Minh_City_Vi...trip_report.htm

Og Thailand kommer en aldri utenom. Bangkok er en utrolig fasinerende by som kan tilby det meste man som kan oppleves som veldig kaotisk til å begynne med. Men når en bare klarer å komme seg forbi all trafikken, støyen, heten, folk som prøver å lure deg etc...så er det faktisk en fin by :-) Her er et reisebrev http://gardkarlsen.com/Bangkok_trip_report_2007.htm

Lykke til med planleggingen. Ta kontakt hvis du har noen spørsmål :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...