Gå til innhold

Jeg har fått inkassokrav på noe jeg har betalt for 2 månder siden. Krise!

Edstro

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har brukt viking redningstjeneste for å frakte mopeden min to ganger for en stund tilbake. Da fikk jeg først to regninger. En på 500. Men etter de hadde snakket med forsikringsselskapet så dekket ikke den deler av summen for redningen? Derfor måte jeg betale totalt 1600. Dette fikk jeg på to nye regninger. Det gamle skulle jeg forkaste.

Jeg gjor de 1600 i en innbetaling. I meldingsboksen skrev jeg følgende: Betaling for faktur nummer xxxx og xxxx. Jeg benyttet meg ikke av kidnummer feltet.

Nå har det ramlet et inkasso krav i posten på 1377,75. Selv om jeg da har betalt. Jeg ringte til viking men da treffer jeg bare på noen sjåfører som sier jeg må vente til sekretæren er der. Så jeg ringte inn ifra morningen av men da var ikke hun rette til stede.

Nå er det mandag igjen og dette kravet forfaller imorgen. Jeg blir helt stresset av dette. Hvorfor i helvete krevet det inn noe jeg har betalt for to månder siden? :( Hva skal jeg gjøre? Får helt panikk! Viking har jo absolutt ikke kontroll.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du fått inkassovarsel eller inkassokrav?

Uansett, dette skulle ikke være så vanskelig. Send et kort brev til inkassobyrået der du forklarer (som over) at du etter din mening har betalt det du skulle og at du derfor ikke godtar kravet. Du kan jo også nevne at du har forsøkt å få kontakt med Viking. Et slikt brev utsetter eller stopper hele inkassoprosessen. Da får du tid til å ordne opp.

Litt mer om inkasso: http://www.inkassoguiden.no/index.php?opti...t&Itemid=50

Lenke til kommentar
I meldingsboksen skrev jeg følgende: Betaling for faktur nummer xxxx og xxxx. Jeg benyttet meg ikke av kidnummer feltet.

Jeg har aldri betalt noe til Viking selv, men har vanskelig for å tro at de ikke bruker KID.

At du unnlater å gjøre det så går pengene inn på deres konto uten at de blir postert mot deg som kunde og beløpet står fortsatt som utestående.

Har kravet allerede gått til inkasso så henvender du deg til inkassoselskapet direkte og forklarer hva du har gjort.

Si at du kan oversende en kopi av posteringen din fra banken. Hør med inkassoselskapet hvilke betingelser de krever for en slik utskrift.

Er det Viking selv som har sendt deg kravet så kontakter du Viking direkte og snakker med sekretæren som du har blitt henvist til.

Igjen forklar hvordan du gjorde betalingen ved å utelate KID, og fortell når du betalte (dato) og fra hvilke kontonummer betalingen kom fra.

Da vil de kunne krysse ut posteringen de har på deg.

Håper det ordner seg enkelt og greit!

Lenke til kommentar

Det er inkassokrav. Eller det står betalingsoppfordring. Uansett så er dette urimelig. Jeg snakket med den rette sekretæren igår og hun skulle sjekke det opp. Også skulle jeg ringe opp igjen idag. Så jeg ringer til dem når jeg har lunsj på skolen. Jeg oppga dato og beløpet jeg betalte. Så satser på det ordner seg. Eller så må jeg ringe til inkassoselskapet og få saken stoppet. Der sto det ville føre til tvangsinndrivelse om jeg ikke betalte innen forfall. Det høres skummelt ut.

Lenke til kommentar

Vel, en betalingsoppfordring(inkasso) kan først sendes ut 14 dager etter at en purring/inkassovarsel er sendt. Mao skal du ha fått brev om dette tidligere.

Uansett. Ta kontakt med inkassoselskapet uansett hva kreditor sier. Inkassoselskapet må gjøres oppmerksom på at du bestrider kravet så ikke saken går videre.

Lenke til kommentar
Vel, en betalingsoppfordring(inkasso) kan først sendes ut 14 dager etter at en purring/inkassovarsel er sendt. Mao skal du ha fått brev om dette tidligere.

Uansett. Ta kontakt med inkassoselskapet uansett hva kreditor sier. Inkassoselskapet må gjøres oppmerksom på at du bestrider kravet så ikke saken går videre.

Bestrid kravet, send kopi av din betaling og saken er ute av verden. Inkasso er ikke så farlig som det høres ut som!

Lenke til kommentar

Det er som rarnfinn sier. Bestrid kravet.

Bare send et brev til den eller de som sendte deg inkassokravet, hvor du sier at du har betalt for denne tjenesten allerede og at du gjorde med med kr XX pr xx/xx-2009. Legg ved kopi av kvittering eller kontoutskrift som dokumenterer påstanden din.

Ikke noe skummelt i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Det er inkassokrav. Eller det står betalingsoppfordring. Uansett så er dette urimelig.

Det er stor forskjell mellom inkassokrav og betalingsoppfordring.

Forskjellen ligger i de to ordene.

Har du ikke brukt KID så er det heller ikke urimelig, da det strengt tatt er du som har gjort feilen.

Men som det allerede har blitt nevnt, ta tak i saken så er det ikke så farlig!

Lenke til kommentar

Ok. Idag var jeg i samtale med sekretæren over telefon. De hadde gått igjennom historikken min og jeg hadde benyttet meg av to redninger for mopeden. Å det stemmer. I utgangspunktet skal jeg bare betale 1000 kroner for de to. Altså 500 i egenandel på hver av dem. Men det viste seg at forsikringsselskapet hadde avist det, fordi forsikringen ikke dekket veihjelp av mopeder.

De hadde da sjekket ut at jeg totalt sett har betalt inn 500+500 (Som jeg trodde jeg kun skulle betale i hht forsikringen). Å i tileggg har jeg betalt inn 1000 kroner utenom når den første redningen ble avist av forsikringselskapet.

Så da forstår jeg at jeg skylder 1000?. For en redning koster totalt 1500. Å når forsikringselskapet aviser så må jeg betale alt. Altså 3000 totalt. Å jeg har bare betalt 2000. Uansett. Så var fakturaene fra viking på totalt 1600. Så jeg er egentlig litt forvirret av dette utllet. Skal jeg bare betale det kravet å få det ut av verden?

Forresten så kan ikke IF fortelle meg hvorfor ikke de dekker veihjelp for mopeder. Jeg hadde delkasko på den. Dette synes jeg er dårlig.

Noen synspunkter?

Lenke til kommentar
Ok. Idag var jeg i samtale med sekretæren over telefon. De hadde gått igjennom historikken min og jeg hadde benyttet meg av to redninger for mopeden. Å det stemmer. I utgangspunktet skal jeg bare betale 1000 kroner for de to. Altså 500 i egenandel på hver av dem. Men det viste seg at forsikringsselskapet hadde avist det, fordi forsikringen ikke dekket veihjelp av mopeder.

De hadde da sjekket ut at jeg totalt sett har betalt inn 500+500 (Som jeg trodde jeg kun skulle betale i hht forsikringen). Å i tileggg har jeg betalt inn 1000 kroner utenom når den første redningen ble avist av forsikringselskapet.

Så da forstår jeg at jeg skylder 1000?. For en redning koster totalt 1500. Å når forsikringselskapet aviser så må jeg betale alt. Altså 3000 totalt. Å jeg har bare betalt 2000. Uansett. Så var fakturaene fra viking på totalt 1600. Så jeg er egentlig litt forvirret av dette utllet. Skal jeg bare betale det kravet å få det ut av verden?

Forresten så kan ikke IF fortelle meg hvorfor ikke de dekker veihjelp for mopeder. Jeg hadde delkasko på den. Dette synes jeg er dårlig.

Noen synspunkter?

Om du er forvirret over hvor mye du skylder og hvor mye du har betalt, så er ihvertfall vi også forvirret. Her er det mye som ikke rimer. Det hadde kanskje hjulpet om du prøvde å gi en samlet og ryddig oversikt over saken din i den rekkefølgen du har fått hvilke krav og gjort hvilke betalinger.

Lenke til kommentar

Om du er forvirret over hvor mye du skylder og hvor mye du har betalt, så er ihvertfall vi også forvirret. Her er det mye som ikke rimer. Det hadde kanskje hjulpet om du prøvde å gi en samlet og ryddig oversikt over saken din i den rekkefølgen du har fått hvilke krav og gjort hvilke betalinger.

Det virker som om vedkommende ikke har helt styr på dette selv. Er det så vanskelig å finne ut hva du har mottatt av fakturaer og hva du har betalt?

Dersom du ikke har betalt det som er fakturert er det klart du er skyldig. Om forsikringen dekker dette er en sak mellom deg og forsikringsselskapet, ikke kreditor.

Lenke til kommentar

Kort fortalt viste det seg at forsikringen dekket veihjelp av moped. Noe som jeg trodde. Derfor har jeg bare betalt egenandel. Det har vist seg i ettertid at IF har gjort viking oppmerksom på dette.

Men uansett er alt ok nå. Vi gikk igjennom betalingene mine til viking og ettersom IF ikke dekket det som jeg trodde. Så var jeg skyldig ca 1300. Regningen er betalt og saken er utav verden.

Jeg synes alikevell at det er dårlig at ikke forsikringen dekker veihjelp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...