Gå til innhold

Forsikrings spørsmål !

trilobitt

Anbefalte innlegg

Hei : ) jeg fikk diabetes type 1 for ca 3 år siden! og hadde ingen forsikring som jeg visste om på det tidspunktet, som jeg kunne få erstatnings penger av. men i ettertid fikk jeg et forsikringsbrev i posten som jeg kanskje lurer på kan ha noe med dette å gjøre! Har ringt og spurt forsikrings selskapet, men fikk til svar at den forsikringen ikke dekker denslags sykdom. Men har hørt fra flere folk at forsikrings selskaper kan ljuge om sånne ting for å "spare" penger.

Derfor lurte jeg på om noen på forumet her kan gi meg et svar : )

Det er en barne forsikring fra Gjensidige. Det er opprinnelig en ulykkes forsikring.. der det står

Dekningsomfang

-ulykke invaliditet

spesielle bestemmelser for ulykke

engangsutbetaling ved varig medisinsk invaliditet

I tillegg gjelder

Generelle vilkår for forsikringsavtalen

Ord og uttrykk i individuell personforsikring

Under Ord og uttrykk i individuell personforsikring står det

Medisinsk invaliditet

varig legemlig, eller varig legemlig og samtidig psykisk funkjonstap,

uavhengig av yrke eller arbeidsevne

Det er under der det står: Medisinsk invaliditet jeg lurer på om dette kan gjelde diabetes type 1. noen som har peiling på dette og kan gi meg et svar om hva de tror eller vet?

Takk på forhånd : )

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gjensidige har ikke listet opp sin vilkår på nettsidene, men IF har lagt ut sine vilkår her. Ofte er vilkårene veldig like.

Generelt vil det nok ikke være mulig å få dekket sykdom på en ulykkesforsikring.

Slik kan man i hvertfall få på IF sin. IF tilbyr et annet produkt som heter standard barneforsikring som "omfatter erstatning ved både ulykke og sykdom" og gir "- økonomisk førstehjelp kr 100.000 ved kreft, multippel sklerose (MS), diabetes type 1 (insulinavhengig sukkersyke)"

Her må du sjekke vilkårene dine for hva slags type forsikring du har. Av det du har sitert virker det som at du ikke er dekket.

Lenke til kommentar
Om du ikke hadde forsikring da du fikk sykdommen så har du ingen grunn til å få noe igjen heller.

Tviler litt på at forsikringsselskaper direkte lyver for å spare penger, derimot så selger de ikke forsikringer som har en garatert utbetaling.

Jeg hadde forsikringen da jeg fikk sykdommen, men visste ikke at jeg hadde den før jeg fikk den i posten. derfor jeg tenkte jeg måtte undersøke litt nærmere

Endret av trilobitt
Lenke til kommentar
Da beklager jeg misforståelsen.

Men likefullt så er det en ulykkesforsikring og ikke en sykdomsforsikring.

men det står:

I tillegg gjelder

- Ord og uttrykk i individuell personforsikring

Medisinsk invaliditet

varig legemlig, eller varig legemlig og samtidig psykisk funkjonstap,

uavhengig av yrke eller arbeidsevne

Akkurat som at det ikke gjelder ulykke, men det er liksom i tillegg... uavhengig av yrke og arbeidsevne.

Det er det jeg stusser litt på...

Endret av trilobitt
Lenke til kommentar

Medisisk invaliditet krever en årsak, som kan enten være en ulykke, sykdom eller andre forhold for den saks skyld.

Derimot så er det naturlig å tro at din ulykkesforsikring krever nettopp en ulykke for å bli gjort gjeldene.

Videre så er dette hentet fra definisjonslisten i forsikringen, og dermed beskriver hva medisinsk invaliditet er for noe.

Ikke nødvendigvis hva årsaken er, og kan heller ikke bli lagt til grunn uavhengig av årsaken slik det står her.

... yrker og arbeidsevne.... delen beskriver igjen bare begrepet og igjen ikke hva som trengs for at krav om erstatning pga medisisk invalititet skal bli utløst.

Av det som du har trukket frem her av vilkårene så ser det ikke ut som du har krav på erstatning pga. sykdom i dette tilfellet.

Om du har hele avtalen tilgjengelig digitalt så post den gjerne i ditt neste innlegg i en spoiler.

Lenke til kommentar

For å ha noen sjanse til å få erstatning i dette tilfellet måtte du nok hatt en uføreforsikring, som er ganske mye dyrere enn en ulykkesforsikring. Slik jeg tolker sitatene dine dekkes kun medisinsk invaliditet i forbindelse med ulykker, f.eks. en avkappet finger.

Lenke til kommentar
Medisisk invaliditet krever en årsak, som kan enten være en ulykke, sykdom eller andre forhold for den saks skyld.

Derimot så er det naturlig å tro at din ulykkesforsikring krever nettopp en ulykke for å bli gjort gjeldene.

Videre så er dette hentet fra definisjonslisten i forsikringen, og dermed beskriver hva medisinsk invaliditet er for noe.

Ikke nødvendigvis hva årsaken er, og kan heller ikke bli lagt til grunn uavhengig av årsaken slik det står her.

... yrker og arbeidsevne.... delen beskriver igjen bare begrepet og igjen ikke hva som trengs for at krav om erstatning pga medisisk invalititet skal bli utløst.

Av det som du har trukket frem her av vilkårene så ser det ikke ut som du har krav på erstatning pga. sykdom i dette tilfellet.

Om du har hele avtalen tilgjengelig digitalt så post den gjerne i ditt neste innlegg i en spoiler.

men det står jo også en til der, og der står det!

Medisinsk invaliditet

Forsikring omfatter livsvarig medisinsk invaliditet som følge av ulykkesskade

Det er 2 forskjellige, men begge gjelder

Lenke til kommentar

Det første som gjelder når en skal vurdere en forsikring er at du må legge bort det som er 'reklamen'. De kortfattede teksten du har sitert er slik reklame. Gi oss de nøyaktig og utfyllende vilkårene så kan vi kanskje hjelp deg.

Er det slik å forstå at dine foreldre/foresatt har forsikret deg med en egen barneforsikring? Er det DENNE forsikringen du har hatt?

Hvis du følger linken og trykker på "Forsikringen dekker" ser du at det er en egen dekning for " Utvalgte sykdommer". Lengre ned på siden står det at:

"Utvalgte sykdommer er en rask engangsutbetaling dersom barnet ditt får:

Kreft

MS

Insulinavhengig diabetes

Cystisk fibrose

Leddgikt

Alvorlig brannskade

Ulcerøs Kolitt

Morbus Crohn

Organtransplantasjon

Tverrsnittlammelser"

Er den sykdom du har oppgitt (diabetes type 1) en "Insulinavhengig diabetes"?.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...