Kedry Skrevet 6. desember 2009 Del Skrevet 6. desember 2009 Hei! Har flyttet inn i et gammelt hus for litt siden, her er det ikke telefonlinje inn til huset. Har snakket med en fra NextGentel, men han visste ikke hva de kunne levere til meg, så jeg måtte bestille en pakke fra de, så kunne de sjekke om de kunne levere bredbånd til oss. Statusen på "minside" der står det "linjesjekk pågår". Har lest noe om linjeleie om du ikke har telefonlinje, for 70-80kr ekstra i måneden. Men om jeg ikke har telefonlinje, noe jeg heller ikke har, må jeg da bestille en linje, og så kan jeg bestille bredbånd etter det? Om noen der ute har forstått dette, og kan hjelpe meg med å svare på det, hadde jeg blitt veldig glad. Har bare mobilt bredbånd nå, å jeg blir så irritert over hvor sakte det går! Takker på forhånd for svar Lenke til kommentar
Svenni212000 Skrevet 7. desember 2009 Del Skrevet 7. desember 2009 Mange bredbåndslevrandører lar deg søke på adresse, så får du svar i løpet av få sekunder. Noen av disse er: Ventelo, HesbyNett, NGT og Telenor Husk også at du må bestille montør, dette koster en plass mellom 500->1000 kroner. Lenke til kommentar
Samcki Skrevet 7. desember 2009 Del Skrevet 7. desember 2009 Mange bredbåndslevrandører lar deg søke på adresse, så får du svar i løpet av få sekunder.Noen av disse er: Ventelo, HesbyNett, NGT og Telenor Husk også at du må bestille montør, dette koster en plass mellom 500->1000 kroner. En enkel linjesjekk på en av leverandørens nettsider er ikke et endelig søk. Når en leverandør først bestiller inn i Jara, da får man en skikkelig linjesjekk. Så anbefaler trådstarter til å avvente svar fra NGT. Lenke til kommentar
Kedry Skrevet 7. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2009 Å ta en linjesjekk på leverandørene sine nettsider får jeg bare opp: Fra Telenor "Ja, du kan bestille bredbånd! NB! Vi kan dessverre ikke garantere at vi kan levere bredbånd der du bor. Tekniske forhold i linjenettet medfører at vi manuelt må sjekke tilgjengelighet etter bestilling." Fra NextGentel: "Prøv igjen Den automatiske sjekken kunne ikke avgjøre om du kan få bredbånd på din adresse. Sjekk at opplysningene er riktige. Jeg må søke på gårds- og bruksnummer ettersom jeg ikke har fasttelefon, heller ikke gateadresse med husnummer osv. (bor litt på landet). Om NExtGentel da ikke kan levere, hva må jeg evt gjøre da, bestille en telefonlinje? å hva koster det eventuelt å bestille en slik linje? "Når en leverandør først bestiller inn i Jara, da får man en skikkelig linjesjekk." Hva betyr det? HVa er "Jara" ? Lenke til kommentar
Samcki Skrevet 7. desember 2009 Del Skrevet 7. desember 2009 Å ta en linjesjekk på leverandørene sine nettsider får jeg bare opp: Fra Telenor "Ja, du kan bestille bredbånd! NB! Vi kan dessverre ikke garantere at vi kan levere bredbånd der du bor. Tekniske forhold i linjenettet medfører at vi manuelt må sjekke tilgjengelighet etter bestilling." Fra NextGentel: "Prøv igjen Den automatiske sjekken kunne ikke avgjøre om du kan få bredbånd på din adresse. Sjekk at opplysningene er riktige. Jeg må søke på gårds- og bruksnummer ettersom jeg ikke har fasttelefon, heller ikke gateadresse med husnummer osv. (bor litt på landet). Om NExtGentel da ikke kan levere, hva må jeg evt gjøre da, bestille en telefonlinje? å hva koster det eventuelt å bestille en slik linje? "Når en leverandør først bestiller inn i Jara, da får man en skikkelig linjesjekk." Hva betyr det? HVa er "Jara" ? Jara er et "eget" selskap i Telenor sitt regi som har oversikt over alle linjene i Norge, alle dsl leverandører som skal koble opp via Telenor sitt linjenett går via Jara. Det finnes et fåtall privateidenett, som multinett. Om du ikke kan få bredbånd via telefonlinjen så er det litt avhengig av linjelengden til sentralen, om alt er ok med linjelengde så kan man bestille en ISDN linje dog på eget ansvar da det ikke alltid er en løsning. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 7. desember 2009 Del Skrevet 7. desember 2009 Har flyttet inn i et gammelt hus for litt siden, her er det ikke telefonlinje inn til huset. Har snakket med en fra NextGentel, men han visste ikke hva de kunne levere til meg, så jeg måtte bestille en pakke fra de, så kunne de sjekke om de kunne levere bredbånd til oss. Statusen på "minside" der står det "linjesjekk pågår". Hva inngår i denne pakken du har bestilt? (Og hva kostet den?) Spørsmålet jeg har er om NGT vil være villige til å legge "kobber" (=telefonkabel) fram til huset ditt ... Det vanligste er å tilby ADSL-forbindelser over allerede eksisterende telefonlinjer, og disse er det som oftest Telenor som administrerer. Jeg husker ikke om det fortsatt er slik at Telenor har leveringsplikt for fastlinjer i Norge (dersom det med rimelighet kan gjennomføres). Har lest noe om linjeleie om du ikke har telefonlinje, for 70-80kr ekstra i måneden.Men om jeg ikke har telefonlinje, noe jeg heller ikke har, må jeg da bestille en linje, og så kan jeg bestille bredbånd etter det? La oss si at du har et tlf.abonnement hos Telenor. Månedsprisen for abonnementet dekker linjeleie + andre kostnader. Hvis du så bestiller et ADSL-abonnement i tillegg, er linjeleien allerede dekket av telefonabonnementet. Det spiller ingen rolle om du har ADSL fra telenor, NGT eller noen annen. Hvis du så skulle si opp telefonabonnementet vil linjeleien komme som et tillegg til månedsprisen for ADSL-abonnementet. Lenke til kommentar
Kedry Skrevet 7. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2009 Pakken jeg bestilte var Next1 - Overalt litt bruk.. Det var mest for å prøve å se hva de kunne levere, jeg sparte 6-700 kroner sa han jeg pratet med. Så gjorde jeg det da. Men om de finner ut at jeg ikke kan få bredbånd, hvor og hvordan bestiller man en telefonlinje / ISDN? (hva koster det?) Og hva mener du med at det er på eget ansvar og at det ikke alltid er en løsning? Lenke til kommentar
jocke Skrevet 7. desember 2009 Del Skrevet 7. desember 2009 Du kan jo ta et søk på KAPAKS; https://metro.telenor.no/metro2-application-kapaks-web/ Lenke til kommentar
Youcef Skrevet 7. desember 2009 Del Skrevet 7. desember 2009 Men om de finner ut at jeg ikke kan få bredbånd, hvor og hvordan bestiller man en telefonlinje / ISDN? (hva koster det?) Og hva mener du med at det er på eget ansvar og at det ikke alltid er en løsning? På samme måte som du bestilte ADSL, eller ihvertfall prøvde på. Telenor har leveringsplikt på fasttelefoner i Norge, enten PSTN(analog) eller ISDN Dersom du får et "nei, du kan desverre ikke få ADSL" så kan det være (som du også påpekte i første tråd) at det ikke ligger kobberkabler inn til huset ditt. Om du bestiller PSTN eller ISDN, så legges dette på grunnlag av at du har bestilt det, samtidig som det er leveringsplikt på det. MEN, det som Samcki ville ha frem, er - det er ikke sikkert det hjelper deg i din situasjon, fordi det kan være flere/andre årsaker til at du ikke kan få ADSL, og din utgift for å få fasttelefon har da vært "bortkastet" i den forstand at du sier du ikke trenger det. Det beste du kan gjøre nå er å vente, NGT sender ut en montør som sjekker hva de faktiske forholdene er for så å gi deg en tilbakemelding - så får du ta det derifra. Lykke til Lenke til kommentar
Kedry Skrevet 13. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2009 Nå har det seg sånn at "bredbåndsguiden" ringte meg en dag og spurte om jeg hadde fått meg bredbånd osv, så sa jeg da at jeg ikke hadde hørt noe fra de NGT folka. Han fra bredbåndsguiden sa at det nå lå en aktiv telefonlinje inn til huset. (grunnen til at han fra bredbåndsgiden ringte meg er vell fordi jeg registrerte meg der for en stund siden). Siden til bredbåndsguiden står det litt info om linjen, der sto det ikke noe før, men nå står det hvor langt jeg er fra sentralen osv. Men sentralen er ukjent står det, så står det under: Din sentral er ukjent. Dette tyder på at sentralen ikke er bygd ut for ADSL. Heftelser ved linjen - "Det er ikke mulig å bestille bredbåndsprodukter på denne linjen i dag og det er IKKE registert en utbyggingsdato/ utvidelsesdato. Kunden kan settes på interesseliste/ forhåndsbestillingsliste, men det er ikke mulig å anslå leveringstidspunkt." Men så fikk jeg en mail fra NGT samme dagen, der står det at jeg får besøk av en montør på torsdag, og at han skal ordne å sjekke det som trengs.. Det jeg egentlig lurer på, om noen har noe svar på det er, Jeg har ingen telefonkontakter i huset, å så lurer jeg på om telefonledningen kommer inn i de strengene som kommer inn i huset, jeg trodde det bare var strøm. JEg var å såg på veggen der strengene kommer inn, der er det bare en boks, å jeg vet ikke om det er der telefonelinja kommer inn.. Å siden jeg ikke har noen kontakter i huset, hva må jeg betale montøren for den jobben, og om jeg i det hele tatt må ha kontakter i veggen?.. På siden sto det møntørkostnad 6-700kr husker ikke helt. Noen som vet hva som er inkludert å ikke i den prisen? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå