Gå til innhold

Kabinettvifte og støvfilter.

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har tenkt å kjøpe meg vifte til kabinettet, men kabinettet har ikke støvfilter :sad: Kan man få kjøpt støvfilter og i så fall hvor?? Data'en tiltrekker seg nok støv fra før, så vil helst unngå at vifta drar med seg mer støv inn i maskinen.

Mens vi er inne på dette med vifter, kan dere anbefale noen gode kabinettvifter i størrelsen 80x80x25??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er du opptatt av støy så er Papst 8412NGL eller 8412NGML å anbefale, støyer hhv. 12 og 19 dB. Fåes bl.a. på databutikken.com eller Microplex. 80x80x25. Disse er jo ganske dyre, ellers så passer alle lignende vifter i kabinettet ditt, får mange lignende vifter som er mye rimeligere hvis du ikke er så nøye på støy. Jeg har et Chieftec DX01-SLD med slike Papst vifter. Får også filter til disse viftene på samme stedet.

Lenke til kommentar

Quote:

Kan man få kjøpt støvfilter og i så fall hvor?? Data'en tiltrekker seg nok støv fra før, så vil helst unngå at vifta drar med seg mer støv inn i maskinen.

Mens vi er inne på dette med vifter, kan dere anbefale noen gode kabinettvifter i størrelsen 80x80x25??

http://www.microplex.no finner du både vifter og filtre... Kjøpte et par 80x80 Zalman vifter som jeg er veldig godt fornøyd med til 84,- ....

Lenke til kommentar

Er ikke sikker på om du får noen støvfilter til å passe sammen med chieftech sine kabinett, viftene plassers i plastholdere og det er såvidt plass til viften i disse. Hvis du ønsker gode vifter vil jeg anbefale papst sine, bråker relativt lite og flytter en ok mengde med luft.

Lenke til kommentar

Gå på en EL-forretning og kjøp støvfilter for vifteovner.

Det er perfekt til bruk på PC.

skarsk

-PIII 933MHz

-Abit VT6X4

-384MB PC133 RAM

-IBM 40GB

-CanoScan 2700F

-Minolta Color Page Pro L

-Nikon CP995

[ Denne Melding var redigert av: skarsk på 2002-01-27 08:36 ]

Lenke til kommentar

Takk for alle svar.

Det var visst mye jeg ikke hadde tenkt på før jeg leste deres innlegg. Hvis det er slik at jeg kan få vifta til å blåse ut og ikke inn så er det ikke så viktig med støvfilter nei. Men kan man stille dette på vifta hvilken vei den skal blåse? Eller er det så enkelt at man bare monterer den motsatt vei :smile:

Lenke til kommentar

Gjør som skarsk foreslår. Bare tape det foran vifte inntaket. Selv har jeg klippet til støvsuggerfiler (kjøpt på elkjøp). Skal si det samler mye støv. Går ikke mange månedene før det er møkket og fælt.

Du bør ikke snu vifta til å blåse ut. Poenget er å få god sirkulasjon ved at viftene nede i fronten suger inn kald luft, mens vifter øverts i bakkant blåser varm luft ut. Selv om alle vifter blåser ut er det nødt til å komme tilsvarende mengde luft inn på ett eller annet vis. Hvis det ikke er innsugings-vifter som leverer like mye eller mer luft inn som det som blåses ut, må kabinettet (for å utgjevne lufttrykket) "sugd" inn luft fra andre mulige steder, dvs. gjennom sprekker i kabinette, CD-drives ol.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...