Gå til innhold

Copyright, er det i realiteten sensur?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Copyright er noe underlig synes jeg.

Tanken er jo at folk som har en ide skal få lov til å beskytte den uten av hvem som helst skal kunne ta den og tjene penger på den. En ide her regnes da som en bok, et maleri eller en sang (o.l.). Det er greit.

Men hvorfor teller ikke andre ideer likt da?

For eksempel, om du har en ide for en genial oppfinnelse (telefonen for eksempel) så har du enerett på den om du tar patent. Men den patenten faller bort 20 år etter din død, så ideen blir allemannseie. Dette er greit nok, men hvorfor er det ikke likt med kultur da? Hvorfor er ikke elvis og beatles allemannseie? Verken elvis eller beatles vil miste inntekter på at andre stjeler ideene deres, på samme måte som Bell ikke mister noe på at nokia lager telefoner.

Og til sist, det er ikke alle ideer du kan patentere. For eksempel, tenk deg at du lagde en ny religion i dag. Om 10 år er det verdens største religion. Religionen er en ide, men du kan ikke ta patent på den og nekte alle andre å tro på den. Det er underlig, når du kan nekte alle å bruke andre ideer.

Kanskje jeg skulle kjappe meg å ta patent på kristendommen og bli kvitt faenskapet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...