Gå til innhold

Veien til Medisinstudiumtråden


Vaio

Anbefalte innlegg

Hei sann folkens!

 

Jeg tok opptaksprøven til mange forskjellige skoler i Tsjekkia, Slovakia og Ungarn og kom inn på alle. Men så har je gluket ut Ungarn og Slovakia og sitter nå igjen med to skoler i Tsjekkia : Hradec Kralove og 3.rd medicine faculty i Praha. Har også betalt depositumet til Hradec Kralove, men har nå igjen blitt usikker på valg av skole. Ser at Praha kjører for eksempel problem basert læring i motsetning til Hradec Kralove. Og det er vel det eneste forskjellen på dem faglig (struktur). Men så er det totalt to forskjellige byer.

 

En med størrelse på Oslo og litt større og den andre på størrelse med Stavanger. Og her trenger jeg litt hjelp fra dere andre. Hvilken skal jeg velge? Velger jeg Praha så rykker de 10.000 kr som jeg har betalt i dep. Men velger jeg Hradec så er jeg redd for at jeg gjør en tabbe å gå ut av hovedstaden både med tanke på reise vei hvergang og andre muligheter som en hovedstad har!

Samtidig så vet jeg ikke om problem basert læring på et nytt språk er så veldig vellykket da du kan minimalt med språket og plutselig skal du prate med pasienter fra starten av... (?)

Samtidig så har jeg hørt at en mindre by er lik mindre distraksjoner og billigere omgivelser med tanke på husleie og genrelle priser, selvom Tsjekkia er uansett billigere enn Norge.

 

Så kom gjerne fram med deres synspunkter/erfaringer og hjelp meg ut av denne situasjonen :)

 

 

Jeg selv skal til praha :) jeg har hørt mye bra om Praha.De fleste norske er der, stor by, osv. Lykke til med valget :)

 

 

 

Så bra! Håper og tror at du koser deg kjempe masse der nede. Jeg valgte ti slutt Hradec Kralove. Riktig som du sier at flest nordmenn er i Praha, men jeg vil jeg dra til et sted der det akkurrat ikke er så mange nordmenn(!). Dette fordi at da blir det kanskje dannet såkalte getto grupper med nordmenn som gjør at man mister litt kontakten med de andre internasjonale studentene, og litt av poenget med å dra utlands er nettopp dette også. Dette er klart min subjektive mening som jeg vet at mange er uenige i.

 

Snakket med noen leger også og dem sa at det er kanskje bedre å dra til et mindre sted, hvertfall begynne der for så å se an om det går bra eller ikke, for da er det bare for eksempel å bytte over til 2.fakultetet i Praha etterhvert dersom man finner ut at man har bomma på valg av studie sted. Men det åper jeg at det ikke skjer.

 

Og tilslutt så er det ikke langt unna mellom Praha og Hradec (1,5 time med tog) og det gjør at man bare kan ta noen turer inn til hovedstaden dersom ønskelig :) Har også funnet ut at mange ANSA arrangementer befinner seg i Praha og da samles alle nordmenn inn til hovedstaden og "feirer" sammen. Så hvem vet kanskje vi sees allerede nå til høsten! :)

 

Og til "Engm":

Ser hvordan du tenker og er forsovet ganske enig i det d du skriver her. Men når jeg satte meg opp en liste her i går kveld med fordeler og ulemper med de to byene direkte knyttet opp til meg, så falt valget for Hradec. Noen av grunnene har jeg allerede skrevet rett overfor. Noe annet vil også være at jeg er ganske flink til å miste konsentrasjonen og blir ganske lett distrahert og med disse fantastiske egenskapene (!) så tror jeg at sjansen er lettere for å dette ut av studiene i Praha enn Hradec Kralove. Riktignok så er ikke Hradec noen kjempe liten by den heller, men der er distraksjonene klart mindre. Og første priotet er selvsagt studiene og det er nettopp derfor jeg drar ned dit.

 

Også at ANSA Hradec Kralove har fulgt meg opp på et fantastisk vis så langt med diverse mailer og raske svar på eventuelle spørsmål osv. Og da tror jeg at dette er en god start. Sikker bra i Praha også, men har fått bedre inntrykk av Hradec :D

 

Men uansett mange takk for innlegget ditt. Tenkte meg godt om før jeg tok det endelige valget :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei sann folkens!

 

Jeg tok opptaksprøven til mange forskjellige skoler i Tsjekkia, Slovakia og Ungarn og kom inn på alle. Men så har je gluket ut Ungarn og Slovakia og sitter nå igjen med to skoler i Tsjekkia : Hradec Kralove og 3.rd medicine faculty i Praha. Har også betalt depositumet til Hradec Kralove, men har nå igjen blitt usikker på valg av skole. Ser at Praha kjører for eksempel problem basert læring i motsetning til Hradec Kralove. Og det er vel det eneste forskjellen på dem faglig (struktur). Men så er det totalt to forskjellige byer.

 

En med størrelse på Oslo og litt større og den andre på størrelse med Stavanger. Og her trenger jeg litt hjelp fra dere andre. Hvilken skal jeg velge? Velger jeg Praha så rykker de 10.000 kr som jeg har betalt i dep. Men velger jeg Hradec så er jeg redd for at jeg gjør en tabbe å gå ut av hovedstaden både med tanke på reise vei hvergang og andre muligheter som en hovedstad har!

Samtidig så vet jeg ikke om problem basert læring på et nytt språk er så veldig vellykket da du kan minimalt med språket og plutselig skal du prate med pasienter fra starten av... (?)

Samtidig så har jeg hørt at en mindre by er lik mindre distraksjoner og billigere omgivelser med tanke på husleie og genrelle priser, selvom Tsjekkia er uansett billigere enn Norge.

 

Så kom gjerne fram med deres synspunkter/erfaringer og hjelp meg ut av denne situasjonen :)

 

 

Jeg selv skal til praha :) jeg har hørt mye bra om Praha.De fleste norske er der, stor by, osv. Lykke til med valget :)

 

 

 

Så bra! Håper og tror at du koser deg kjempe masse der nede. Jeg valgte ti slutt Hradec Kralove. Riktig som du sier at flest nordmenn er i Praha, men jeg vil jeg dra til et sted der det akkurrat ikke er så mange nordmenn(!). Dette fordi at da blir det kanskje dannet såkalte getto grupper med nordmenn som gjør at man mister litt kontakten med de andre internasjonale studentene, og litt av poenget med å dra utlands er nettopp dette også. Dette er klart min subjektive mening som jeg vet at mange er uenige i.

 

Snakket med noen leger også og dem sa at det er kanskje bedre å dra til et mindre sted, hvertfall begynne der for så å se an om det går bra eller ikke, for da er det bare for eksempel å bytte over til 2.fakultetet i Praha etterhvert dersom man finner ut at man har bomma på valg av studie sted. Men det åper jeg at det ikke skjer.

 

Og tilslutt så er det ikke langt unna mellom Praha og Hradec (1,5 time med tog) og det gjør at man bare kan ta noen turer inn til hovedstaden dersom ønskelig :) Har også funnet ut at mange ANSA arrangementer befinner seg i Praha og da samles alle nordmenn inn til hovedstaden og "feirer" sammen. Så hvem vet kanskje vi sees allerede nå til høsten! :)

 

Og til "Engm":

Ser hvordan du tenker og er forsovet ganske enig i det d du skriver her. Men når jeg satte meg opp en liste her i går kveld med fordeler og ulemper med de to byene direkte knyttet opp til meg, så falt valget for Hradec. Noen av grunnene har jeg allerede skrevet rett overfor. Noe annet vil også være at jeg er ganske flink til å miste konsentrasjonen og blir ganske lett distrahert og med disse fantastiske egenskapene (!) så tror jeg at sjansen er lettere for å dette ut av studiene i Praha enn Hradec Kralove. Riktignok så er ikke Hradec noen kjempe liten by den heller, men der er distraksjonene klart mindre. Og første priotet er selvsagt studiene og det er nettopp derfor jeg drar ned dit.

 

Også at ANSA Hradec Kralove har fulgt meg opp på et fantastisk vis så langt med diverse mailer og raske svar på eventuelle spørsmål osv. Og da tror jeg at dette er en god start. Sikker bra i Praha også, men har fått bedre inntrykk av Hradec :D

 

Men uansett mange takk for innlegget ditt. Tenkte meg godt om før jeg tok det endelige valget :)

Det var jo bra at du fant ut av det da! Du får ha masse lykke til :)!

Lenke til kommentar

Noen som har noe info om medisinstudiet i Irland? Fant dette. Har en drøm om å studere medisin, men jeg vet at jeg ikke kommer til å ha sjangs til å komme inn i Norge. Nekter å bruke flere år på å samle alderspoeng og ta opp fag. Har tenkt på Polen, men synes det er for dyrt. Hvis dere leser på ansa, så kan man få noe som heter Free Fees. Da betaler man kun €1,654. Dette er da på UCD.

Lenke til kommentar

Har du tenkt over at man ikke trenger å bruke så veldig mange år på å faktisk komme inn i Norge? Dette forutsetter selvsagt at man har et akseptabelt snitt på videregående. Gikk nettopp ut av videregående, og har selv søkt medisin til høsten. Tror jeg har en god sjanse på å komme inn med førstegangsvitnemålet mitt, men hvis jeg ikke kommer inn med en gang ser jeg ikke på det som noen krise. Da skal jeg bare bygge på poengene i noen år til jeg kommer inn på DMF på NTNU.

 

Hvis jeg ikke kommer inn nå i høst har jeg regnet ut at jeg kommer inn når jeg ca. er 22 år, basert på fjorårets, og tidligere års, poenggrenser. Men tenk på alt en får oppleve i mellomtiden, primært ting en aldri vil få mulighet til senere: ta et årsstudium, være i militæret, reise jorden rundt m.m.

 

Uansett så ser jeg på Irland som en "bedre vei" enn Øst-Europa (mener ikke å fornærme noen som skal gå der). Dette er mest på grunn av at Irland kanskje er kjent for å være mer likt Norge. Du kan forresten sjekke ut Across The Pond, en organisasjon som baserer seg på norske studenter i Storbritannia. Irland er ikke tatt med der, men du kan i alle fall sjekke det ut.

 

 

:)

Endret av greiven
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei, takk for svar. Jeg tror ikke jeg klarer å få nesten 6 i snitt uansett hva jeg gjør. Hadde også vært kult å studere utenlands. Kunne jo tatt et av de østeuropeiske landene, men det er så jævlig dyrt. I irland ser det også ut som at man ikke trenger kjemi, noe som er bra siden jeg går en litt annen vei. Elektro også forhåpentligvis påbygg med R1 matte og Fysikk 1. Karakterer blir nok ikke det største problemet når det kommer til å studere medisin utenlands, men penger er. Derfor jeg syntes at irland hørtes veldig interessant ut.

 

Skulle ønske at det ikke bare var karakterer som telte når man søker medisin her i Norge. Skulle vært opptaksprøver og intervjuer i tilegg. Kan vedde på at det er drit mange som søker medisin bare pga penger, status og fordi de kan det.

Lenke til kommentar

Men de regner vel kanskje ikke med tilleggspoeng i Danmark slik som vi gjør i Norge? Men er det ikke sånn at i Danmark slik at 10 % tas inn basert på en totalbedømmelse av søkeren; skolegang, karakterer, jobb og annen erfaring. Har ikke satt meg så inn i det, da det stort sett er Norge som er aktuelt for min del:)

Lenke til kommentar

Noen som har erfaring med Danmark da? I følge ANSA var 5,2 det nordmenn måtte ha for å komme inn på medisin i Aalborg i 2010. Det er jo veldig lavt.

Det er jo ikke veldig lavt. Nå er jeg ikke helt oppdatert, men si at Bergen krever ca. 57 poeng. Minus de fire realfagspoengene så blir det et snitt på 5,3 for å komme inn der. Det er ikke store forskjellen.

Lenke til kommentar

joa vet det, men vil helst ikke ha et studielån på 1 million når jeg er ferdig :!:

 

Kunne dette vært en plan:

Vg1 Elektro, 1T matte

Kjemi 1 som privatist.

Vg2 Eletro 2T Matte

Kjemi 2 som privatist

Vg3 Påbygg med realfag (R1 Og Fysikk 2)

Jeg satt meg ned med rådgiver, og vi fant ut at studielånet (om jeg gikk med i Polen) ble på rundt 600 - 700 000.

Lenke til kommentar

Må vel bli en del mer. Koster det ikke ca 100k i året å studere der da? 600k bare for å studere. Også er det mat, bolig og alt annet i tilleg for 6 år.

Jojo, men deler blir jo omdannet til stipend. Selve utdannelsen blir på rundt 1 million.

Lenke til kommentar

Oki, nei. Tror jeg får satse på Norge eller Danmark. Hvis ikke tar jeg noe annet i steden. Skal du studere i Polen?

Ja, regner med det. Har tenkt på Danmark eller Tyskland også, så får se litt. Tyskland er vel egentlig rimelig uaktuelt, da undervisningsspråket er på tysk.

Lenke til kommentar

Was sagst du? Deutsch ist eine sehr schön Sprach!

 

Jeg vil for øvrig ikke studere i Tyskland, selv om jeg har sansen for språket og folkene.

 

Skulle ønske at det ikke bare var karakterer som telte når man søker medisin her i Norge. Skulle vært opptaksprøver og intervjuer i tilegg. Kan vedde på at det er drit mange som søker medisin bare pga penger, status og fordi de kan det.

 

Med fare for å virke overlegen, lønnen er langt i fra så bra. Dersom jeg skulle valgt utdannelse ut i fra ett kriteriet, lønn, ville jeg aldri i livet valgt medisin. Intervjuer hadde bare ført til økt trynefaktor. Hvor mye vet du om en person etter én time? En del, men neppe nok til å si om personen ville blitt en god lege. Opptaksprøver ville bare vist om du behersket kjemi, fysikk og matematikk, noe jeg mener er unødvendig. Vi har tross alt fått karakter i disse fagene, og da mener jeg det er bedre å ligge seg på et visst miniumskrav i disse fagene, slik NTNU har gjort med siv.ing. Der krever de minst 4 i R2, noe de gjerne kunne gjort på medisin i fagene R1, fysikk 1 og kjemi 1+2.

Endret av nypis
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...