Gå til innhold

Veien til Medisinstudiumtråden

Vaio

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg vil søke på masaryk universitet)jeg besøker nettsiden dems ofte.

I dag så jeg nettsiden dems. Jeg så at opptak prøven som holdes skal teste deg nå i 4 emner(før det var bare 3 emner) matte, kjemi, biologi, og fysikk hæ? og det på 80 min.

hvert tema har 40 spørsmål. hvor rask må man være for å svare alle spørsmålene. (bare kalkulatur er lov å ha med)

Hvis du skal bli testet i matte, så vil du nok få vanskeligere spørsmål enn dette her.

4 emner * 40 spørsmål per emne = 160 spørsmål.

160 spørsmål på 80 minutter tilsvarer 30 sekunder per spørsmål.

• Liker 2

I dag så jeg nettsiden dems. Jeg så at opptak prøven som holdes skal teste deg nå i 4 emner(før det var bare 3 emner) matte, kjemi, biologi, og fysikk hæ? og det på 80 min.

hvert tema har 40 spørsmål. hvor rask må man være for å svare alle spørsmålene. (bare kalkulatur er lov å ha med)

Om spørsmålene er omtrent like de i eksempel prøvene, så er det jo ikke all verden med tanke på tre år på videregående skole.

• Liker 1

Hvis du skal bli testet i matte, så vil du nok få vanskeligere spørsmål enn dette her.

4 emner * 40 spørsmål per emne = 160 spørsmål.

160 spørsmål på 80 minutter tilsvarer 30 sekunder per spørsmål.

aha...siden det er multiple choice oppgaver.

Om spørsmålene er omtrent like de i eksempel prøvene, så er det jo ikke all verden med tanke på tre år på videregående skole.

Enig :)

Gjest Slettet+3124

Nå er det slik at det er ikke opptil hver enkelt bruker om emner skal stenges eller slettes.

Minner om våre retningslinjer:

Du kan ikke redigere innlegg på en måte som ødelegger konteksten i en tråd, dette inkluderer å redigere bort hele innlegget.

Denne emnet vil bli vurdert av forumadministasjonen.

• 2 uker senere...

Da er jeg et steg nærmere å bli medisinstudent! :)

Går VG3, men valgte ikke kjemi 2 i år. Men det ordnet seg heldigvis i dag! Får hoppe på kjemiklassen i 2. termin, så da slipper jeg å ta kjemi som privatist (noe som innebærer to eksamen i kjemi + fire andre til våren). Det føles så sykt godt akkurat nå, kunne ikke ha fått en bedre start på året.

Får selvsagt veldig mye å gjøre de neste månedene, men jeg er så gira på dette at dette skal gå som smurt. Læreren sa at jeg sannsynligvis må lese/gjøre oppgaver til to kapittel samtidig, og jobbe veldig intensivt. Kan ikke vente til 2. termin nå, er så gira på å begynne. I mellomtiden får jeg vel bare se over og repetere kjemien fra i fjor.

Håper å se noen av dere på medisin til neste år, forhåpentligvis i Norge!

Hvor lenge pleier dere med. studenter å studere hver dag ca? På fritiden og helger osv. :new_woot:

Det varierer selvfølgelig veldig, men det har blitt gjort en del undersøkelser og om jeg husker riktig så ligger medisinstudentene i Norge i snitt rundt 40-45 timer i uken inkludert undervisningen på skolen.

Så blir det betydelig mer i månedene før eksamen og i praksisperiodene og noe mindre tidlig i semesteret.

At medisinstudenter bare sitter inne å leser er en myte. Ved de fleste moderne universitetene har man gått bort ifra nipugging av detaljkunnskap (som tar fryktelig lang tid) og over til mer praktisk og case-basert undervisning.

Hvor lenge pleier dere med. studenter å studere hver dag ca? På fritiden og helger osv. :new_woot:

Jeg derimot som går i Ungarn, hvor nipugging og detaljkunnskap (som tar fryktelig lang tid) er høyt (for høyt?) prioritert, sitter jeg i tillegg til undervisning 1-2 timer ekstra om dagen (og fri i helgene). Et par uker før eksamen blir det skippertak, og da blir det fort ~12 timer om dagen. Selvom jeg har prestert bra på eksamene så langt, blir det vel en endring i planene mot neste semester, og jevne det hele utover uken. Det er rett og slett ikke verdt det å komme heseblesende inn på eksamen og ikke være helt sikker på det du skal opp i.

Jeg skjønner. Veldig greit å ha innspill fra forskjellige medisin studenter på de ulike stedene :). Reipar, hvor studerer du? Og angående timer som tilbringes på skolen så har jeg hørt at det er noengager 1 forelesning så kan man gå hjem, mens andre ganger så kan man være helt fra 08:00 - 17:00. Stemmer dette i noen tilfeller? :hmm:

Endret av Engm

Har et spørsmål angående opptakskrav-karakter for spesielt Bialystok: det står på ANSA sin side at de tar opp studenter som har hatt KJE2 + et eller annet som sekundært 2-årig realfag, med minst karakter 4 i disse fagene. Jeg fikk derimot 3 i KJE2 (ouch), men 4 på skriftlig eksamen i 3. klasse VGS, betyr det at eksamenskarakteren teller? :S

Link til ANSA: http://www.ansa.no/Fag_og_Land/Fag/Medisin/Medisin_i_Polen/

Jeg skjønner. Veldig greit å ha innspill fra forskjellige medisin studenter på de ulike stedene :). Reipar, hvor studerer du? Og angående timer som tilbringes på skolen så har jeg hørt at det er noengager 1 forelesning så kan man gå hjem, mens andre ganger så kan man være helt fra 08:00 - 17:00. Stemmer dette i noen tilfeller? :hmm:

Her i Szczecin variere timeplanen veldig. Den variere både i frå dag til dag, og i frå sub gruppe til sub gruppe (Kullet er delt inn i 4 subgrupper). Eg feks har ein dag der eg kun er på skulen frå 09.45-12.15. Mens ei anna subgruppe er på skulen 09:00-19:00. Så ja timeplanen er veldig varierande. Eg har heldigvis ein relativt normal timeplan. Der den tidlegaste timen begynner kl 8. Og den seinaste slutter kl 15.15.

Her i Szczecin variere timeplanen veldig. Den variere både i frå dag til dag, og i frå sub gruppe til sub gruppe (Kullet er delt inn i 4 subgrupper). Eg feks har ein dag der eg kun er på skulen frå 09.45-12.15. Mens ei anna subgruppe er på skulen 09:00-19:00. Så ja timeplanen er veldig varierande. Eg har heldigvis ein relativt normal timeplan. Der den tidlegaste timen begynner kl 8. Og den seinaste slutter kl 15.15.

Hvor mye pleier du å lese per dag ca da? 2-3 timer? Og hvilke realfag hadde du og hva var karaktersnittet ditt? Lurer på ca hva snitt jeg må ha. Håper du kan svare :new_woot:

Endret av Engm

Varierer veldig kor mykje eg lese kvar dag. nokon dagar lese eg ingenting, andre dagar lese eg 3-4 timar. Blir sjølvsagt meir i eksamens periodar. Men du kan eigentleg ikkje spør enkelt personar om sånt. Nokon må lese 5-6 timar kvar dag. Mens andre kan sikkert klare seg med 5 timar i veka. Dei fleste vil ligge ein plass i mellom. Som i seg sjølv seier veldig lite :)

Hadde Kjemi1, fysikk1, Rmatte 1+2, biologi 1+2 og IT2(teller som realfag). Tok kjemi2 som privatist.

Eg hadde vel ca 5.2 i snitt. Men har høyrt om folk som kom inn med 4.3.

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...