cavumo Skrevet 8. desember 2010 Del Skrevet 8. desember 2010 Hva er grunnen til at dere ikke vil studere i Norge? Karakterer, lei av Norge? Lenke til kommentar
Pinup Skrevet 8. desember 2010 Del Skrevet 8. desember 2010 Jeg ender nok opp med et snitt på rundt 5.3 uten realfagspoeng osv. Ikke vanskelig i det hele tatt har jeg hørt, såklart du kan ikke la være å lese, men det er visst ingen big deal. Hva er grunnen til at dere ikke vil studere i Norge? Karakterer, lei av Norge? Tror ikke jeg kommer inn i Oslo (tipper på et snitt på 5.7 med realfagspoeng), i tillegg er jeg driiitlei Oslo og svært nysgjerrig på verden der ute. Samt at det er billig i polen. Lenke til kommentar
asinaa Skrevet 8. desember 2010 Del Skrevet 8. desember 2010 Hva er grunnen til at dere ikke vil studere i Norge? Karakterer, lei av Norge? Jeg har rundt 5,2 i snitt, så har jo ikke karakterene som trengs. Jeg er ikke motivert for å ta opp fag som nynorsk osv i flere år bare for å komme inn i Norge. Desto mer jeg leser desto mer virker det for meg som man får en minst like bra utdanning i andre land, selv om det er enklere å komme inn tror jeg kanskje det er hardere å bestå (?). Jeg har også blitt mer og mer gira på å komme meg vekk fra Norge ei stund og få erfaringer fra et annet land, synes det virker utrolig spennende å dra til et helt nytt og ukjent sted og studere der 1 Lenke til kommentar
operg Skrevet 8. desember 2010 Del Skrevet 8. desember 2010 (endret) Hvis du er "dritlei" Oslo finnes det jo også andre universiteter i Norge som tilbyr medisinstudiet? Med 57 poeng på et førstegangsvitnemål ville du kommet inn i både Bergen og Tromsø i år. Endret 8. desember 2010 av operg Lenke til kommentar
Pinup Skrevet 8. desember 2010 Del Skrevet 8. desember 2010 Hvis du er "dritlei" Oslo finnes det jo også andre universiteter i Norge som tilbyr medisinstudiet? Med 57 poeng på et førstegangsvitnemål ville du kommet inn i både Bergen og Tromsø i år. Det frister rett og slett ikke. Vet ikke hva annet jeg skal begrunne det med, men jeg føler det er på tide med noe helt nytt og fremmed. Dessuten har jeg kun hørt positive tilbakemeldinger om Polen, i tillegg til at jeg ikke må vrenge lommene mine to ganger etter penger som for eksempel Storbritania eller Australia. Lenke til kommentar
cavumo Skrevet 8. desember 2010 Del Skrevet 8. desember 2010 Med tanke på dette vet jeg ikke om jeg hadde våget å studere noe annet sted enn i Norge. Jeg håper jeg kommer inn et sted her i Norge(NTNU helst), hvis ikke tror jeg medisin blir lagt på is, iallefall for noen år. 1 Lenke til kommentar
asinaa Skrevet 8. desember 2010 Del Skrevet 8. desember 2010 Med tanke på dette vet jeg ikke om jeg hadde våget å studere noe annet sted enn i Norge. Jeg håper jeg kommer inn et sted her i Norge(NTNU helst), hvis ikke tror jeg medisin blir lagt på is, iallefall for noen år. Da tror jeg du går glipp av noen flotte opplevelser - men har du karakterene til å studere i Norge så skjønner jeg selvfølgelig hvorfor du gjør det, selv om jeg faktisk ikke tror jeg hadde valgt Norge selv med snittet som kreves. Det er bare tull at man ikke får jobb i Norge etter å ha studert i utlandet - tror du virkelig Norge utdanner nok leger i løpet av et år? Nei, det gjør de ikke. Det vil alltid bli behov for oss som velger å ta det i andre land, og jeg tror faktisk heller ikke man blir "sett ned på" av den grunn. Dessuten - hvis du legger medisindrømmen på is bare fordi du ikke kommer inn på NTNU, så vil du det kanskje ikke sterkt nok. For min del er det ENESTE jeg vil å studere medisin - så fortell meg da hvorfor jeg skal kaste bort flere år på å ta opp fag som samfunnsfag og nynorsk når jeg får en like god utdanning i utlandet + opplevelser på kjøpet? Lenke til kommentar
Pinup Skrevet 8. desember 2010 Del Skrevet 8. desember 2010 Med tanke på dette vet jeg ikke om jeg hadde våget å studere noe annet sted enn i Norge. Jeg håper jeg kommer inn et sted her i Norge(NTNU helst), hvis ikke tror jeg medisin blir lagt på is, iallefall for noen år. Da tror jeg du går glipp av noen flotte opplevelser - men har du karakterene til å studere i Norge så skjønner jeg selvfølgelig hvorfor du gjør det, selv om jeg faktisk ikke tror jeg hadde valgt Norge selv med snittet som kreves. Det er bare tull at man ikke får jobb i Norge etter å ha studert i utlandet - tror du virkelig Norge utdanner nok leger i løpet av et år? Nei, det gjør de ikke. Det vil alltid bli behov for oss som velger å ta det i andre land, og jeg tror faktisk heller ikke man blir "sett ned på" av den grunn. Dessuten - hvis du legger medisindrømmen på is bare fordi du ikke kommer inn på NTNU, så vil du det kanskje ikke sterkt nok. For min del er det ENESTE jeg vil å studere medisin - så fortell meg da hvorfor jeg skal kaste bort flere år på å ta opp fag som samfunnsfag og nynorsk når jeg får en like god utdanning i utlandet + opplevelser på kjøpet? Kunne ikke sagt det bedre selv, men jeg er litt uenig i det med "sett ned på". Det er desverre slik, som jeg har oppfattet det, at leger som har blitt utdannet i land hvor det trengs lavere snitt for å komme inn, blir sett ned på, men det er jo helt latterlig. Jeg kommer sannsynligvis inn i Tromsø eller Bergen, som operg sa, men velger allikevel Polen. I tillegg har jeg også hørt at selve studiet er hardere i Polen enn i Norge. 1 Lenke til kommentar
asinaa Skrevet 8. desember 2010 Del Skrevet 8. desember 2010 Med tanke på dette vet jeg ikke om jeg hadde våget å studere noe annet sted enn i Norge. Jeg håper jeg kommer inn et sted her i Norge(NTNU helst), hvis ikke tror jeg medisin blir lagt på is, iallefall for noen år. Da tror jeg du går glipp av noen flotte opplevelser - men har du karakterene til å studere i Norge så skjønner jeg selvfølgelig hvorfor du gjør det, selv om jeg faktisk ikke tror jeg hadde valgt Norge selv med snittet som kreves. Det er bare tull at man ikke får jobb i Norge etter å ha studert i utlandet - tror du virkelig Norge utdanner nok leger i løpet av et år? Nei, det gjør de ikke. Det vil alltid bli behov for oss som velger å ta det i andre land, og jeg tror faktisk heller ikke man blir "sett ned på" av den grunn. Dessuten - hvis du legger medisindrømmen på is bare fordi du ikke kommer inn på NTNU, så vil du det kanskje ikke sterkt nok. For min del er det ENESTE jeg vil å studere medisin - så fortell meg da hvorfor jeg skal kaste bort flere år på å ta opp fag som samfunnsfag og nynorsk når jeg får en like god utdanning i utlandet + opplevelser på kjøpet? Kunne ikke sagt det bedre selv, men jeg er litt uenig i det med "sett ned på". Det er desverre slik, som jeg har oppfattet det, at leger som har blitt utdannet i land hvor det trengs lavere snitt for å komme inn, blir sett ned på, men det er jo helt latterlig. Jeg kommer sannsynligvis inn i Tromsø eller Bergen, som operg sa, men velger allikevel Polen. I tillegg har jeg også hørt at selve studiet er hardere i Polen enn i Norge. Jeg tror nok enkelte leger ser ned på dem(oss) (kanskje gjerne de som er veldig for utdanning i Norge, gjerne eldre leger som kanskje ikke vet hvor gode utdanningene har blitt i utlandet), men jeg har snakket med endel sykepleiere og leger rundt om og spurt litt - og de fleste ser faktisk nesten opp til de som har klart å fullføre en såpass tung utdanning i Sentral-Europa, de vet hvilket press osv det er. Når vi skal ut i jobb, uansett, så er nok flere og flere overleger selv utdannet i andre land, så dette ser jeg ikke på som noe problem. Hvis man jobber hardt og får gode karakterer blir det nok ikke noe problem å skaffe seg jobb etterpå Lenke til kommentar
cavumo Skrevet 8. desember 2010 Del Skrevet 8. desember 2010 Med tanke på dette vet jeg ikke om jeg hadde våget å studere noe annet sted enn i Norge. Jeg håper jeg kommer inn et sted her i Norge(NTNU helst), hvis ikke tror jeg medisin blir lagt på is, iallefall for noen år. Da tror jeg du går glipp av noen flotte opplevelser - men har du karakterene til å studere i Norge så skjønner jeg selvfølgelig hvorfor du gjør det, selv om jeg faktisk ikke tror jeg hadde valgt Norge selv med snittet som kreves. Det er bare tull at man ikke får jobb i Norge etter å ha studert i utlandet - tror du virkelig Norge utdanner nok leger i løpet av et år? Nei, det gjør de ikke. Det vil alltid bli behov for oss som velger å ta det i andre land, og jeg tror faktisk heller ikke man blir "sett ned på" av den grunn. Dessuten - hvis du legger medisindrømmen på is bare fordi du ikke kommer inn på NTNU, så vil du det kanskje ikke sterkt nok. For min del er det ENESTE jeg vil å studere medisin - så fortell meg da hvorfor jeg skal kaste bort flere år på å ta opp fag som samfunnsfag og nynorsk når jeg får en like god utdanning i utlandet + opplevelser på kjøpet? Har du lest tråden jeg linket til? Turnusordningen later til å gå under, markedet oversvømmes av leger fra utlandet. Det er rundt 500 studenter på hvert kull i Norge(cirka, dersom jeg husker riktig). Det vil si at det er rundt 3000 studenter som til enhver tid studerer medisin i Norge. I tillegg er det over 2500 som studerer medisin i utlandet. Det er enormt mange. Dette tallet har økt mye de siste 10-12 årene. I 1994-95 var det omlag 600 utenlandsstudenter. I dag er det 2500, og det tallet har holdt seg stabilt de siste årene med en svak økning. Er det norske legemarkedet umettelig? Sannsynligvis ikke. Nå er det nok en høyere strykprosent i utlandet enn i Norge, men det utdannes likevel mange leger, og muligens flere leger enn Norge trenger? I tillegg er vi pliktet til å ikke forskjellsbehandle EØS-borgere, slik at turnustjenestelisten blir enda lengre. Det jeg vil fram til er at jeg er redd for å sitte igjen med katta i sekken, med en lang utdannelse hvor det er vanskelig å få jobb i Norge. Jeg tror at hvis turnustjenesten forsvinner, er det en klar fordel å ha en norsk medisinutdannelse(kontakter m.m). Som du sier, hvorfor skal jeg studere medisin i utlandet når jeg kommer inn i Norge? Ingen grunn overhodet, slik jeg ser det. Jeg tror du misforstår meg litt også, jeg vil ikke bare studere medisin hvis jeg kommer inn på NTNU, men i hele Norge. Det å studere i utlandet har jeg ikke lyst til. Da tror jeg situasjonen heller blir slikt at jeg venter til jeg faktisk kommer inn i Norge, og studerer noe annet i mellomtiden. Medisin er forøvrig det eneste jeg har skikkelig lyst på. Jeg har også fått inntrykk av at det er mye pugging og lite klinisk arbeid. Lenke til kommentar
Pinup Skrevet 8. desember 2010 Del Skrevet 8. desember 2010 Jeg har også fått inntrykk av at det er mye pugging og lite klinisk arbeid. I Polen? Det er helt motsatt, jeg har i allefall hørt at man begynner før i Polen. 1 Lenke til kommentar
asinaa Skrevet 8. desember 2010 Del Skrevet 8. desember 2010 Ja, har lest tråden både opp og ned, men det sier jo ikke nødvendigvis at turnusordningen forsvinner, jeg tror for å være helt ærlig ikke den gjør det heller. Ei jeg har snakket med som deltar i akkurat denne diskusjonen i nmf, og der har de kommet fram til at å plutselig nedprioritere en så stor gruppe av de som studerer medisin ville blitt helt feil. Ikke for det - skulle det bli slik at man må søke osv tror jeg igrunn det kan være positivt for helse-Norge, da man kanskje får litt kvalitetssikring inn i bildet? Jeg utdanner meg jo ikke for å bli noen dårlig lege uansett hvor jeg drar, så jobb skal jeg nok få meg om det så ender slik Ang klinikk/preklinikk så er det i de to eller tre første årene (iallefall i Krakow) myye teori, men man kommer seg vel også litt ut og får sett der også. Deretter har man tre år med preklinikk (jeg tror de følger denne modellen også iallefall i Bergen, så Norge bør ikke være helt ukjent med dette) - og uansett, det må være bedre med en veldig solid teoretisk bakgrunn og heller ta igjen pasientkontakt i ferier og i turnusen? Pasientkontakt har jo utrolig mye med hvordan du er som person, og ikke alt kan læres av det heller. Så sånn sett ser jeg mer positivt på å ha en sterk teoretisk bakgrunn. Lenke til kommentar
cavumo Skrevet 8. desember 2010 Del Skrevet 8. desember 2010 (endret) I Polen? Det er helt motsatt, jeg har i allefall hørt at man begynner før i Polen. Les de to-tre siste sidene i Medisinstudentråden. Jeg tror ikke Polen ble nevnt, men så tror jeg heller ikke det var noen som studerte i Polen som deltok i diskusjonen. Det virket som om du måtte ta initiativ til klinisk tid selv, og jeg tror selv språket kan føre til store problemer, iallefall de første årene. EDIT: Det er naivt å tro at medisinutdanningen er like god uansett hvor du utdanner deg. Det er selvfølgelig minst like naivt å tro at medisinutdanningen i Norge er bedre enn den i Øst-Europa bare fordi den er i Norge, men mitt inntrykk av det jeg har lest er at den ofte er det. Dog, som du sier, telrunyaa, det kommer an på deg som person også. Hvordan vil de i nmf løse turnusordningen? Ventelistene kommer jo bare til å bli lengre og lengre. Enten må det lages flere plasser, kravene må økes eller så må den legges ned. Endret 8. desember 2010 av nypis Lenke til kommentar
wingardium Skrevet 8. desember 2010 Del Skrevet 8. desember 2010 (endret) Den der diskusjonen om hvor utdanningen er best, kommer til å ende opp med drittkasting. Skjedde i Medisinstudenttrådens yngre dager. Alt i alt handler det om personen(legen) selv, ikke hvor utdanningen er tatt. Gode leger kommer fra alle verdens hjørner. Det samme gjelder deres motpart. Endret 8. desember 2010 av Saond Lenke til kommentar
asinaa Skrevet 8. desember 2010 Del Skrevet 8. desember 2010 I Polen? Det er helt motsatt, jeg har i allefall hørt at man begynner før i Polen. Les de to-tre siste sidene i Medisinstudentråden. Jeg tror ikke Polen ble nevnt, men så tror jeg heller ikke det var noen som studerte i Polen som deltok i diskusjonen. Det virket som om du måtte ta initiativ til klinisk tid selv, og jeg tror selv språket kan føre til store problemer, iallefall de første årene. EDIT: Det er naivt å tro at medisinutdanningen er like god uansett hvor du utdanner deg. Det er selvfølgelig minst like naivt å tro at medisinutdanningen i Norge er bedre enn den i Øst-Europa bare fordi den er i Norge, men mitt inntrykk av det jeg har lest er at den ofte er det. Dog, som du sier, telrunyaa, det kommer an på deg som person også. Hvordan vil de i nmf løse turnusordningen? Ventelistene kommer jo bare til å bli lengre og lengre. Enten må det lages flere plasser, kravene må økes eller så må den legges ned. Jeg tror absolutt ikke den er like god uansett hvor du utdanner deg. Har lest litt her og der om enkelte land - men av å lese mye rundt emnet så har jeg da også kommet fram til at de skolene jeg har tenkt å søke på definitivt er gode av internasjonal rang, og av de bedre skolene "der nede". Det er jo gode og dårlige skoler der også, og så lenge man går på en god en (feks Krakow eller Warszawa) og gjør det bra så mener jeg den er like god som i Norge. Men man må selvfølgelig velge med omhu, jeg for min del er skeptisk til enkelte land og skoler basert på hva jeg har lest. Det siste er jeg usikker på - men å øke kravene hadde jo vært veldig lurt mener jeg Poenget er vel heller at Norge er altfor avhengige av de som utdannes i utlandet til å "nekte dem plass". Lenke til kommentar
cavumo Skrevet 8. desember 2010 Del Skrevet 8. desember 2010 Jeg er alt for pessimistisk til å tørre og studere i utlandet. Hva som skjer vet jeg ikke, men noe må skje ang. turnusordningen slik jeg har forstått det. Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 10. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2010 Jeg er alt for pessimistisk til å tørre og studere i utlandet. Hva som skjer vet jeg ikke, men noe må skje ang. turnusordningen slik jeg har forstått det. Jeg tror turnustjenesten vil forbli, men ikke av samme form som vi har idag. Lenke til kommentar
sabir Skrevet 10. desember 2010 Del Skrevet 10. desember 2010 Jeg er alt for pessimistisk til å tørre og studere i utlandet. Hva som skjer vet jeg ikke, men noe må skje ang. turnusordningen slik jeg har forstått det. Jeg tror turnustjenesten vil forbli, men ikke av samme form som vi har idag. hvordan blir den da? Lenke til kommentar
Cho-san Skrevet 11. desember 2010 Del Skrevet 11. desember 2010 Studere sjølv første året på medisin i polen. Og er meget fornøgd med det. Vi kan ete ute på resturanter so og sei dagleg. Vi er mange nordmenn. Og samtidig møter vi mange andre kulturar og folk. Så alt i alt ein meget positiv opplevelse. Trur og at turnusen vil forandre seg. Vi hadde nettopp besøk av norsk legeforening her nede. Og dei sa det samme. Men korleis den vil forandre seg veit vi ikkje. Og det vil mest sannsynleg ikkje skje noko rask endring i å ta inn personar som har studert i utlandet. Til det produsere norge rett og slett for få leger. 1 Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 12. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2010 Jeg er alt for pessimistisk til å tørre og studere i utlandet. Hva som skjer vet jeg ikke, men noe må skje ang. turnusordningen slik jeg har forstått det. Jeg tror turnustjenesten vil forbli, men ikke av samme form som vi har idag. hvordan blir den da? Det er flere forslag, blandt de infamøse er: Søknad basert turnus og "avskaffelse". Mitt forslag, er at man baserer seg mer på den amerikanske måten: medisinsk statseksam(er) før turnus. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg