Pinup Skrevet 7. mars 2010 Del Skrevet 7. mars 2010 Jepp, det er noe lignende en IQ-test med mye figurer osv. Lenke til kommentar
justinvernon Skrevet 8. mars 2010 Del Skrevet 8. mars 2010 Noen andre her som har søkt på medisin i Danmark til neste år? Lenke til kommentar
Pinup Skrevet 10. mars 2010 Del Skrevet 10. mars 2010 Nei, men vurderer å søke meg dit etter videregående. Fått noen god informasjon/hørt erfaringer? Lenke til kommentar
justinvernon Skrevet 10. mars 2010 Del Skrevet 10. mars 2010 Har snakket med en som studerer der såvidt, og hun virker veldig fornøyd. Ellers så er det jo et språk som ikke burde være et problem for oss nordmenn, i alle fall ikke etter en liten stund. Jeg har hørt at studieopplegget er ganske likt det norske, og generelt at det er bra. Det er litt lettere å komme inn i norge, i fjor var det 5.2 i snitt på laveste (Odense), i norge var det 5.32 i tromså (rent snitt med 4 realfagspoeng). Og jeg tror også at det er billigere der, virker slik på leiepriser og ikke minst mat/alkohol. Jeg tror det er bra ^^ Lenke til kommentar
Pinup Skrevet 10. mars 2010 Del Skrevet 10. mars 2010 Hvor finner du poenggrensene? Jeg vil inn i København. Lenke til kommentar
justinvernon Skrevet 10. mars 2010 Del Skrevet 10. mars 2010 (endret) "Kvote 1: I kvote 1 (90 % av plassene) er det kun karaktergjennomsnittet ditt som teller. I 2009 måtte norske søkere ha følgende snitt: 5,7 i København, 5,6 i Odense og 5,7 i Århus. Innkludert i disse snittene er blant annet kvik bonus. Kvikbonus, man kan gange sitt (danske) snitt med 1,08, gis til alle som har gått ut av vgs i løpet av de siste to årene. " http://www.ansa.no/Fag_og_Land/Fag/Medisin/Medisin_i_Danmark/ 5.7/1.08 = 5.277... Endret 10. mars 2010 av Selte Lenke til kommentar
Pinup Skrevet 10. mars 2010 Del Skrevet 10. mars 2010 Åja okei. Men ang tilleggspoeng, er realfagspoengene innenfor disse? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 10. mars 2010 Del Skrevet 10. mars 2010 Realfagspoeng er noe vi har i Norge. Og kun her. Andre land praktiserer andre systemer, og i all hovedsak innebærer det at du ikke får ekstrapoeng for å ha realfag. Grunnen til at vi får det i Norge er en tidligere satsing for å få flere ungdom til å velge realfag, da for liten andel av norsk ungdom valgte det i forhold til hva samfunnet har bruk for. Andre land har andre problemer, evt. andre løsninger på de. Du får altså ikke realfagspoeng i Danmark. Lenke til kommentar
Pinup Skrevet 11. mars 2010 Del Skrevet 11. mars 2010 (endret) Okei, så jeg trenger bare 5.3 i snitt uten realfagspoeng for å komme inn i København? I følge hva poengene var før? Edit: Og hva med engelsken? Jeg kan rett og slett ikke ta engelsk neste år på grunn av at kjemi og engelsk ligger innenfor samme bolk. Så jeg har bare den engelsken som er obligatorisk for første klasse. Endret 11. mars 2010 av Pinup Lenke til kommentar
justinvernon Skrevet 11. mars 2010 Del Skrevet 11. mars 2010 Som det står på ansa sine sider akksepterer universitetene i Danmark obligatorisk engelsk fra norsk vgs. Lenke til kommentar
rosin Skrevet 13. mars 2010 Del Skrevet 13. mars 2010 Hei! Jeg har hørt at medisinstudiet i Trondheim og Oslo har noe som kalles problembasert løsning. Denne ble presentert for meg som bedre enn den gamle metoden i Bergen da jeg hørte om den (og hva går den gamle metoden ut på?). Det jeg lurer på er hva denne problembaserte løsninga går ut på? Egner den seg for de fleste studenter? Jeg kan pugge, men liker å forstå, da føler jeg at jeg virkelig lærer. Jeg lurer også på hvordan medisinstudiumet i Tromsø er, har hørt lite om det. Hvor ville dere anbefalt å studere medisin? Trondheim, Oslo, Tromsø eller Bergen? Er utlandet bedre? Eks: Danmark og Sverige. Praha og Tyskland høres tungvint ut med tanke på språk. England og USA er nok ikke aktuelt for meg fordi det tror jeg blir altfor dyrt økonomisk..Vet ikke hvordan det er med Frankrike, Singapore og Hongkong. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 13. mars 2010 Del Skrevet 13. mars 2010 (endret) I Frankrike har du et veldig enkelt opptak første året, men bare 10% består opptaksprøvene til andre året (profesjonsutdanningen. Første året er likt for kommende leger, tannleger, jordmødre og fysioterapeuter. Utdanningen er gratis (på samme måte som i Norge. Du må betale semesteravgift), men undervisning er på fransk. Edit: La til undervisning så siste setning ga mening. Vet ikke hvor enkelt enkelt er, men lettere enn i Norge. Vet ikke om det går an å begynne å studere etter jul i Frankrike (tror ikke det, men er ikke sikker), men lånekassen støtter opptil 6mnd språkkurs. En idé kan jo være å studere fransk ved universitetet i et halvt år, begynne på språkkurs etter jul og starte på medisin i Frankrike etter sommeren. Frankrike anbefales i alle fall på det varmeste! Endret 13. mars 2010 av Herr Brun Lenke til kommentar
sunnyerteit Skrevet 13. mars 2010 Del Skrevet 13. mars 2010 I Frankrike har du et veldig enkelt opptak første året, men bare 10% består opptaksprøvene til andre året (profesjonsutdanningen. Første året er likt for kommende leger, tannleger, jordmødre og fysioterapeuter. Utdanningen er gratis (på samme måte som i Norge. Du må betale semesteravgift), men er på fransk. Hvor enkelt er enkelt? Jeg antar at undervisningsspråket er fransk... Har rundt 5-5.5 i snitt, men er meget svak i fransk, tross at jeg har hatt språket i 5 år. Smisking får deg langt i livet. Lenke til kommentar
sunnyerteit Skrevet 13. mars 2010 Del Skrevet 13. mars 2010 Noen som eventuelt vet noe om opptaksprøvene til medisinstudiet på Island? Lenke til kommentar
rosin Skrevet 13. mars 2010 Del Skrevet 13. mars 2010 I Frankrike har du et veldig enkelt opptak første året, men bare 10% består opptaksprøvene til andre året (profesjonsutdanningen. Første året er likt for kommende leger, tannleger, jordmødre og fysioterapeuter. Utdanningen er gratis (på samme måte som i Norge. Du må betale semesteravgift), men er på fransk. Takk for svar Frankrike er litt aktuelt, med tanke på at jeg har noe kunnskaper i fransk. Men disse er ikke noe å skryte av for å si det sånn, men har ihvertfall et lite grunnlag å gå på og det hadde vært kjempebra å fått lære seg fransk skikkelig. Men i første omgang sikter meg inn på Norge, deretter på nordiske og engelsktalende land om jeg ikke skulle komme inn her. Kanskje Tyskland er litt aktuelt og, men jeg vet ikke noe om hvor mye dette koster. Australia og New Zealand er kanskje aktuelt og. Er takknemlig for alle innspill Lenke til kommentar
rosin Skrevet 13. mars 2010 Del Skrevet 13. mars 2010 En idé kan jo være å studere fransk ved universitetet i et halvt år, begynne på språkkurs etter jul og starte på medisin i Frankrike etter sommeren. Frankrike anbefales i alle fall på det varmeste! Ja det hørtes ikke dumt ut. Studerer du i Frankrike? Noen bekjente av meg tok deler av videregående i Frankrike, og det hørtes ut som om de trivdes kjempegodt og lærte også språket godt. Har hørt at den kritiske språklæringsfasen er 18-19 år så jeg burde kanskje skynde meg til Frankrike om jeg vil lære meg fransk skikkelig, det høres iallfall berikende ut å være student der og oppleve fransk kultur, men jeg vet ikke om jeg vil ha de språklige utfordringene det trolig også medfører når jeg tror medisinstudiumet er vanskelig nok i seg selv. Får se Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 13. mars 2010 Del Skrevet 13. mars 2010 En idé kan jo være å studere fransk ved universitetet i et halvt år, begynne på språkkurs etter jul og starte på medisin i Frankrike etter sommeren. Frankrike anbefales i alle fall på det varmeste! Ja det hørtes ikke dumt ut. Studerer du i Frankrike? Noen bekjente av meg tok deler av videregående i Frankrike, og det hørtes ut som om de trivdes kjempegodt og lærte også språket godt. Har hørt at den kritiske språklæringsfasen er 18-19 år så jeg burde kanskje skynde meg til Frankrike om jeg vil lære meg fransk skikkelig, det høres iallfall berikende ut å være student der og oppleve fransk kultur, men jeg vet ikke om jeg vil ha de språklige utfordringene det trolig også medfører når jeg tror medisinstudiumet er vanskelig nok i seg selv. Får se Jeg tok første klasse i Frankrike, og emigrerer muligens til høsten etter et år i militæret og et på NTNU. Lenke til kommentar
rosin Skrevet 13. mars 2010 Del Skrevet 13. mars 2010 En idé kan jo være å studere fransk ved universitetet i et halvt år, begynne på språkkurs etter jul og starte på medisin i Frankrike etter sommeren. Frankrike anbefales i alle fall på det varmeste! Ja det hørtes ikke dumt ut. Studerer du i Frankrike? Noen bekjente av meg tok deler av videregående i Frankrike, og det hørtes ut som om de trivdes kjempegodt og lærte også språket godt. Har hørt at den kritiske språklæringsfasen er 18-19 år så jeg burde kanskje skynde meg til Frankrike om jeg vil lære meg fransk skikkelig, det høres iallfall berikende ut å være student der og oppleve fransk kultur, men jeg vet ikke om jeg vil ha de språklige utfordringene det trolig også medfører når jeg tror medisinstudiumet er vanskelig nok i seg selv. Får se Jeg tok første klasse i Frankrike, og emigrerer muligens til høsten etter et år i militæret og et på NTNU. ok Lenke til kommentar
redsox Skrevet 23. mars 2010 Del Skrevet 23. mars 2010 "Kvote 1: I kvote 1 (90 % av plassene) er det kun karaktergjennomsnittet ditt som teller. I 2009 måtte norske søkere ha følgende snitt: 5,7 i København, 5,6 i Odense og 5,7 i Århus. Innkludert i disse snittene er blant annet kvik bonus. Kvikbonus, man kan gange sitt (danske) snitt med 1,08, gis til alle som har gått ut av vgs i løpet av de siste to årene. " http://www.ansa.no/Fag_og_Land/Fag/Medisin/Medisin_i_Danmark/ 5.7/1.08 = 5.277... Blir ikke det litt feil, ettersom det er det danske snittet som ganges med 1.08? Du trenger 5.7 norsk snitt 5.7 = 10.7 dansk snitt 10.7 / 1.08 = 9.9 9.9 dansk snitt = en plass mellom 5.3 og 5.4 norsk snitt Håper jeg tar feil.. Noen som vet? Omregning mellom norsk og dansk snitt får jeg fra: http://www.iu.dk/anerkendelse/eksamenshaandbog-optagelse/lande-og-eksaminer Lenke til kommentar
justinvernon Skrevet 25. mars 2010 Del Skrevet 25. mars 2010 (endret) "Kvote 1: I kvote 1 (90 % av plassene) er det kun karaktergjennomsnittet ditt som teller. I 2009 måtte norske søkere ha følgende snitt: 5,7 i København, 5,6 i Odense og 5,7 i Århus. Innkludert i disse snittene er blant annet kvik bonus. Kvikbonus, man kan gange sitt (danske) snitt med 1,08, gis til alle som har gått ut av vgs i løpet av de siste to årene. " http://www.ansa.no/Fag_og_Land/Fag/Medisin/Medisin_i_Danmark/ 5.7/1.08 = 5.277... Blir ikke det litt feil, ettersom det er det danske snittet som ganges med 1.08? Du trenger 5.7 norsk snitt 5.7 = 10.7 dansk snitt 10.7 / 1.08 = 9.9 9.9 dansk snitt = en plass mellom 5.3 og 5.4 norsk snitt Håper jeg tar feil.. Noen som vet? Omregning mellom norsk og dansk snitt får jeg fra: http://www.iu.dk/anerkendelse/eksamenshaandbog-optagelse/lande-og-eksaminer Nå regner du vel litt fram og tilbake? Jeg tok rett og slett bare 5.7 / 5.6 og delte det på "bonusen" man får for å nylig ha avsluttet vgs. Men uten den *1.08 blir det jo noe annet ja *edit: glem det her, du sier jo at det er det danske snittet som ganges med 1.08, jeg må se mer på det i morgen Endret 25. mars 2010 av Selte Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg