Gå til innhold

Tatt i fotoboks i mors bil. Hvordan komme seg unna bot?


vonLime

Anbefalte innlegg

Nå har dette problemet tatt meg igjen, og i stad klarte jeg å kjøre en bil i hekken i et parkeringshus. En splitter ny bil. Med en mann inni. En mann som har skademelding og skriver ned skiltnummeret mitt.

 

Faen.

 

Var på vei til å stikke fra siden du sier han skreiv opp reg.nummeret ditt og legger til et "Faen"?

 

Bekrefter alles mistanker dette...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ansvarsforsikringen dekker det selvsagt; men da mister du bonus.

 

En liten kalkulator: http://kalkulator.vg.no/kalkulator.php?id=6034

 

Sikker på at du ikke skal levere fra deg kortet først som sist? :p

Hehe, nei, jeg elsker å kjøre, så det skjer nok ikke med det første.

 

Men dekker ansvarsforsikringa ALT? Jeg har ikke noe bonus fra før, og det går vel ikke å få minus-bonus? :p

 

 

La meg gjette...det var noen andres skyld?

Jeg ser sarkasmen din, men det var faktisk min egen feil. Jeg så etter en ledig parkeringsplass i en krok der "rød/grønn"-lysene ikke funket, og da bilen foran stoppet, mens jeg fortsatte i 5 km/h, gikk det skeis. Tanksen min fra 90-tallet overlevde helt fint, men plastik-dritet fra 2009 fikk en sprekt bakfanger :p

 

Det er ikke noe galt i å øve seg på å ligge i litt høy hastighet gjennom svinger så lenge det er forsvarlig etter forholdene, da "pusher" man på en måte egenskapene sine :) Føle at du har kontroll selvom du kjører litt "rally" :) Har gjort det litt selv, og jeg føler at jeg har utviklet meg av det. Også piffer det opp "kjedelig" kjøring. Bare pass på at du ikke har passasjerere som har drukket i baksetet - det kan føre til oppkast (snakker av erfaring) :p

Absolutt. Det er sinnsykt moro å - som flere her sikkert kaller det - råkjøre på bygdeveier med god sikt. Litt utforkjøringer og slikt er bare gøy. Det lærer man av.

 

Den gangen jeg kjørte av rett etter jeg fikk lappen, satt det tre fulla passasjerer uten setebelte på med meg. Jeg tok det som en selvfølge at folk tok på seg setebelte, men når bilen hoppet av veien, fløy jammenmeg alle tre opp i taket og fikk hjernerystelse. Det hadde de godt av når de ikke brukte beltet :p

 

PS: Jeg er også ung, 20 år, men har ennå ikke

krasjet eller hatt noe uhell med andre bilister. :)

Bra. Om du er heldig, så unngår du det også. En krasj i lav fart er en forseelse jeg ikke tror særlig mange sjåfører med et høyt antall kilometer på ryggen kommer seg unna. Bare en holder seg unna frontkollisjon og kollisjoner i høy fart, så går det som oftest bra. Litt materiell skade er jo bare godt for sjela :p

Lenke til kommentar
Fantastisk.

 

Men som et lite råd til å finansiere bøter, skader, bonustap og fremtidige utgifter så kommer eg med følgende forslag til bøker du kan(bør) skrive:

- "Øk selvtilliten din på veien - Føl selvtilliten øke, blits for blits!" evnt "Føl selvtilliten øke, bot for bot"

- "Spar bremsen til du trenger den - bruk gassen i stede"

- "Norge på kryss og tvers - mens man presser grensen!"

- "Øvelseskjøring utenfor byen(red. anm. Oslo) - der ingen kunne tru at nokon kunne bu"

- "Parkering i fart" med bonusutgaven av "Spar bremsen til du trenger den 2 - Stans ved hjelp av andre kjøretøy"

 

I tillegg bør det bli obligatorisk at du har en GPS sporingsenhet så vi andre kan skygge banen. Og ikke minst parkere langt bort.

He he he. Jeg kan ikke si om du mente det som et irritert eller morsomt innlegg, men jeg lo ihvertfall. Kudos til deg!

 

Var på vei til å stikke fra siden du sier han skreiv opp reg.nummeret ditt og legger til et "Faen"?

 

Bekrefter alles mistanker dette...

Hehe, nei, det var biler både foran og bak, og vegger og biler på sidene, så hadde ingen steder å rømme!

 

Spøk til side, så vurderte jeg det ikke engang. Jeg hadde egentlig tenkt til å parkere og så finne sjåføren i parkeringshuset, men han skulle absolutt stå midt i veien(med et dusin biler i julerush-kø bak oss) og skrive skademelding, så da var det bedre at han fikk skiltnummeret, parkerte, og at vi fortsatte etterpå.

 

EDIT: Han var forøvrig veldig hyggelig, og alt gikk veldig smertefritt mtp skademelding.

 

Selvfølgelig går det an å få negativ bonus (malus). Gled deg til å betale 30% mer i forsikring...

Jeg har ikke noen planer om å forsikre noen biler på meg selv. Er mye bedre å ha registrering og forsikring på mor eller far. Da slipper jeg 20 000 i året i forsikring ^^

Endret av vonLime
Lenke til kommentar

Innlegget var ment å være morsomt, men første setning/ord skulle vise at hele tråden/situasjonen irriterer meg litt.

 

Eg synes det er merkelig at det går an å ikke se lengre enn nesetippen. Du har i løpet av 9 sider her trumfet frem med hvor god sjåfør du er, men samtidig så har du en tendens til å komme opp i situasjoner andre, mer ydmyke personer, ikke havner i. For å ikke snakke om hvordan du bare ler av faren og risikoen du kan utsette deg og andre for.

Lenke til kommentar

akkurat dette skjedde med faren til en kompis av meg. Han står som eier av bilen, men kona kjørte for fort og fikk bot. Han fikk da et brev hvor han skulle oppgi hvem sjåføren var, men det nekta han å oppgi og etter hvert ga de seg. det hører også med til historien at vedkommende er advokat og hadde mest sannsynelig loven på sin side. Så jeg tipper at så lenge moren din nekter så vil alt ordne seg. :p

Endret av masb
Lenke til kommentar

Må bare si noe om noe som ble diskutert på side 5.

 

Det med forbud mot dobbelstraff.

 

I det norske rettvesen har vi jo noe som jeg velger å kalle kvantumsrabatt.

 

Den sier at om du har drept 2 personer vil du bli straffet som om du drepte 2.

Hvis du hadde drept for eks 9 personer vil du også blitt straffet som om du drepte 2.

 

Så hvis du kjører for fort 2 ganger vil du bli straffet som om du gjorde det 2 ganger.

Og hvis du kjører for fort 9 ganger, burde du jo (om man skal følge samme regler) bli straffet som om du gjorde det 2 ganger :p

 

Norge er et sykt land...

Endret av JanFr
Lenke til kommentar
Selvfølgelig går det an å få negativ bonus (malus). Gled deg til å betale 30% mer i forsikring...

Jeg har ikke noen planer om å forsikre noen biler på meg selv. Er mye bedre å ha registrering og forsikring på mor eller far. Da slipper jeg 20 000 i året i forsikring ^^

Håhå. Håper for din del at forsikringsavtalen er helt korrekt. Fordi hvis det mangler noe, som for eksempel informasjon om at du kjører bilen, så får du regninga i posten, pluss at forsikringen blir sagt opp og at bilen som følge av det blir avskiltet siden du ikke kan kjøre uten forsikring.

 

Pluss at du ikke opptjener noen bonus, som vil si at du vil begynne på begynnelsen når du en dag må forsikre din egen bil...

Lenke til kommentar

Det spørs hva slags forsikring foreldrene dine har, og om de har forsikra med ungdomssjåfør. Har de ikke det, så kan egenandelen bli 10 000 (var det den ble da jeg tok sida på familiens bil, en temmelig ny Mercedes Viano).

 

For øvrig er det patetisk å ta det som en selvfølge at fulle folk bruker setebelte. Selv om jeg personlig alltid fester meg, så vet jeg at veldig mange driter i det når de har drukket, og derfor sier jeg ALLTID at folk skal feste seg før jeg kjører. Jeg gidder ikke å ta risken på å drepe både meg selv og andre fordi de får passasjerene mine i bakhodet eller fyker gjennom frontruta hvis jeg skulle kræsje. Selv om de er over 16 og juridisk sett har ansvaret for å sikre seg selv.

Lenke til kommentar
Du har i løpet av 9 sider her trumfet frem med hvor god sjåfør du er, men samtidig så har du en tendens til å komme opp i situasjoner andre, mer ydmyke personer, ikke havner i.

Forsåvidt. Men det er fordi jeg bevisst har valgt en slik kjørestil. Jeg vil heller være den aggresive sjåføren som sniker seg rundt i trafikken i blant, enn den passive, som venter i rundkjøringa til den er helt tom før h*n tør å begi seg ut i denne rare runde svingen. Det er såklart en mellomting, og det er den jeg har bestemt meg for å finne nå.

 

Se frem 10-20 år i tid, da du kjører på en høyhastighets motorvei, og f.eks en tømmerstokk faller av en lastebil. Hva er best da? Om en har kjørt passivt og under/i fartsgrensene i de 20 årene en har hatt lappen, har en knapt opplevd farlige/stressende situasjoner, og en er død. Om en har kjørt litt gris, kan å håndtere bilen, og kjenner hvor grensene går, kan en svinge unna, og faktisk overleve en farlig situasjon.

 

Slik ståa er akkurat nå så kjører jeg ikke i 115,99 km/h konstant i 80-sonen, men jeg er veldig, veldig glad for at jeg har gjort det tidligere. Det gir ekstremt verdifull erfaring som en som kjører like mye som med uten tvil får bruk for i fremtiden.

 

For å ikke snakke om hvordan du bare ler av faren og risikoen du kan utsette deg og andre for.

Det er jo ikke sant. Jeg er veldig klar over hva som skjer om en krasjer i høy fart. En kompis av meg omkom da han kjørte av veien og traff et tre. Faren min brakk beinet da han krasjet på motorsykkel. Jeg tapte masse penger på å å fikse opp bilen etter utforkjøringen - med andre ord - jeg er klar over konsekvensene av å kjøre uforsvarlig. Etter å ha kjent følelsen av å kjøre av rett etter jeg fikk lappen(selv om det ikke var alvorlig), så kjører jeg aldri slik at jeg ikke føler at jeg har kontroll. Og iom at jeg kjenner bilen, og veit hvor grensene går, så går det bra så lenge jeg ikke slurver i lav fart.

Lenke til kommentar
Må bare si noe om noe som ble diskutert på side 5.

 

Det med forbud mot dobbelstraff.

 

I det norske rettvesen har vi jo noe som jeg velger å kalle kvantumsrabatt.

 

Den sier at om du har drept 2 personer vil du bli straffet som om du drepte 2.

Hvis du hadde drept for eks 9 personer vil du også blitt straffet som om du drepte 2.

 

Så hvis du kjører for fort 2 ganger vil du bli straffet som om du gjorde det 2 ganger.

Og hvis du kjører for fort 9 ganger, burde du jo (om man skal følge samme regler) bli straffet som om du gjorde det 2 ganger :p

 

Norge er et sykt land...

Det er jo fordi vi har maksimum 21 års fengsel i Norge. Dreper du 9 personer med vilje, får du nok livsvarig forvaring.

 

[...] og derfor sier jeg ALLTID at folk skal feste seg før jeg kjører. [...]

Lærte meg det jeg og. Det er herlig at vi lærer så lenge vi lever :D

Lenke til kommentar
Må bare si noe om noe som ble diskutert på side 5.

 

Det med forbud mot dobbelstraff.

 

I det norske rettvesen har vi jo noe som jeg velger å kalle kvantumsrabatt.

 

Den sier at om du har drept 2 personer vil du bli straffet som om du drepte 2.

Hvis du hadde drept for eks 9 personer vil du også blitt straffet som om du drepte 2.

 

Så hvis du kjører for fort 2 ganger vil du bli straffet som om du gjorde det 2 ganger.

Og hvis du kjører for fort 9 ganger, burde du jo (om man skal følge samme regler) bli straffet som om du gjorde det 2 ganger :p

 

Norge er et sykt land...

Det er jo fordi vi har maksimum 21 års fengsel i Norge. Dreper du 9 personer med vilje, får du nok livsvarig forvaring.

Det at livstid er 21 år er jo også bare sykt, i tillegg soner man jo kun 2/3 av dommen her i Norge og da er det jo bar enda sykere. Oppfører man seg pent slipper man ut etter halve dommen.

 

Men poenget er at det var dårlig eksempel.

 

Et nytt:

Du får samme straff om du voldtar 2 jenter som om du voldtar 100 jenter.

 

Lommemannen kan kun straffes for de 2 værste beviste overgrepene, ikke flere, uansett.

Lenke til kommentar
Må bare si noe om noe som ble diskutert på side 5.

 

Det med forbud mot dobbelstraff.

 

I det norske rettvesen har vi jo noe som jeg velger å kalle kvantumsrabatt.

 

Den sier at om du har drept 2 personer vil du bli straffet som om du drepte 2.

Hvis du hadde drept for eks 9 personer vil du også blitt straffet som om du drepte 2.

 

Så hvis du kjører for fort 2 ganger vil du bli straffet som om du gjorde det 2 ganger.

Og hvis du kjører for fort 9 ganger, burde du jo (om man skal følge samme regler) bli straffet som om du gjorde det 2 ganger :p

 

Norge er et sykt land...

Det er ikke det som ble diskutert.

 

Kjører du for fort uten stopp er det bare 1 forseelse IKKE 2.

Men du kan bli tatt flere ganger å må betale flere bøter for dette...

Lenke til kommentar
Må bare si noe om noe som ble diskutert på side 5.

 

Det med forbud mot dobbelstraff.

 

I det norske rettvesen har vi jo noe som jeg velger å kalle kvantumsrabatt.

 

Den sier at om du har drept 2 personer vil du bli straffet som om du drepte 2.

Hvis du hadde drept for eks 9 personer vil du også blitt straffet som om du drepte 2.

 

Så hvis du kjører for fort 2 ganger vil du bli straffet som om du gjorde det 2 ganger.

Og hvis du kjører for fort 9 ganger, burde du jo (om man skal følge samme regler) bli straffet som om du gjorde det 2 ganger :p

 

Norge er et sykt land...

Det er ikke det som ble diskutert.

 

Kjører du for fort uten stopp er det bare 1 forseelse IKKE 2.

Men du kan bli tatt flere ganger å må betale flere bøter for dette...

Jeg vet at det ikke var det som ble diskutert. Og jeg vet at man får flere bøter om man blir tatt flere ganger.

 

Men siden man får samme straffen for å voldta to jenter og hundre jenter, hvorfor ikke samme straff for å kjøre for fort to og hundre ganger? Skal man først ha en idiotisk regel må man følge den.

Lenke til kommentar
Litt utforkjøringer og slikt er bare gøy. Det lærer man av.

 

Den gangen jeg kjørte av rett etter jeg fikk lappen, satt det tre fulla passasjerer uten setebelte på med meg. Jeg tok det som en selvfølge at folk tok på seg setebelte, men når bilen hoppet av veien, fløy jammenmeg alle tre opp i taket og fikk hjernerystelse. Det hadde de godt av når de ikke brukte beltet :p

Solid innlegg!

"Det er bare gøy å med litt utforkjøring, og dersom fulle passasjerer ikke har på seg belte og får hjernerystelse fordi jeg ikke kan kjøre, er det ikke min feil. De fortjente det egentlig."

 

Som nevnt tidligere, lever inn førerkortet før du faktisk dreper noen.

Lenke til kommentar

Snakker om utforkjøringer i den forstand at en kjører på et sted med bra sikt(altså uten andre mennesker) med høye snøkanter av myk snø, slik at bilen forblir relativt uskadd, men at en lærer seg å holde seg på veien i neste sving. Og en må såklart ha en 4x4 eller traktor i nærheten for å dra bilen ut igjen fra snøen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...