Gå til innhold

Tatt i fotoboks i mors bil. Hvordan komme seg unna bot?


vonLime

Anbefalte innlegg

Så jeg kjørte i fartsgrensa, og fulgte den normale farten til andre trafikanter hele veien tilbake til Oslo, utenom en nedoverbakke der jeg ikke bremset, og bilen trilla opp i ca 80 km/h i 70-en.

Jeg har enda IKKE kjørt en bil som ikke viser minst 5 km/t for mye når den viser 80 km/t eller høyere og jeg tviler på at jeg noensinne vil finne en slik bil.

 

Hadde du 80 km/t på nåla hadde du sannsynligvis hatt en reell fart på 80-85 km/t som vil gi en bot på 600 kr.

 

Hadde du kjørt akkurat det nåla viste hadde du fått en bot på 1600 kr.

 

For å få en bot på 3000 tallet, altså 3600 kr må du kjøre 16-20 km/t for fort, altså vil nåla da være godt over 90 km/t.

 

Men til tema... tror nok du slipper unna ja hvis dere nekter å forklare dere.

 

' Så lenge bilen er privateid, vil ikke retten godta at du «ikke vet» hvem som låner bilen din hvis det dreier seg om mange forhold.'

Det er vel feil... de som får besøk av lakrismennene er vel folk som hele tiden gjemmer seg for fotoboksene.

 

Phail! Speedometeret viser mer enn det skal. Viser det 80 kjører du i 75-78. Eneste bilen jeg har funnet helt rett er min VW Passat faktisk, har testa det med GPS og Vegvesenet sin måler.

 

Men på pappa sin Corolla (2000-modell) er det 10% avvik, så 100 er 90, 190 er 172 (172 er maksfartpå den)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
bra sikt + høye snøkanter ?

Når gikk det regnestykket opp?

 

Han mener vel sikkert bare mye snø i grøftene, myk snø, som han sa - så man ikke skader bilen like lett om man kjører ut. Men jeg ville ikke kjørt så fort i svingene om vinteren da men. Jeg tenkte på sommeren når det er tørre og gode veier + gode lavprofil sommerdekk :dribble: Åh, jeg savner til-og-med å kjøre bil om sommeren nå. Savner sommeren sånn :( Gleder meg til april - mai - juni - osv.

Lenke til kommentar
Phail! Speedometeret viser mer enn det skal. Viser det 80 kjører du i 75-78. Eneste bilen jeg har funnet helt rett er min VW Passat faktisk, har testa det med GPS og Vegvesenet sin måler.

 

Men på pappa sin Corolla (2000-modell) er det 10% avvik, så 100 er 90, 190 er 172 (172 er maksfartpå den)

?

Lenke til kommentar

BTW: eeeh, så du retta deg etterpå.

 

Jeg har hatt lappen i 1 og ett halvt år.

 

Jeg har gjort dette galt til nå:

Kjørt "litt" for fort til tider

Kjørt i ei pumpe på bensinsstasjonen (det var ikke strødd, er usikker på skyld, kjørte i 10 :S, men jaja)

Skrapa snøkanten ved autovernet

Hengt utafor grøfta etter en sleng i 50

 

Rett til nå:

Kjørt tur-retur Oslo, fartgrense

Lofoten-Sverige og Lofoten-Narvik minst 7 ganger tur-retur

Svolvær-Leknes utallige ganger

 

Har vel kjørt til sammen 35000km i mine to biler og pappa sin siden da.

 

Irritert meg over folk som FAEN ikke kan rundkjøringsregler, særlig i små rundkjøringer.

Klaget på folk som kjører LAAANGT under fartsgrensa med ny tørrasfalt på sommern der grensa er 80/90.

 

Det mest alvorlige som har skjedd er vel at jeg traff autovernet og tok forstillinga, det var 10-15cm høye sørpespor i hele veien, og jeg traff et som gikk ut, og bilen fortsatte i skavla/autovernet.

 

Sist gang noe var i nærheten av å gå galt var vel... skal vi se, februar 2009?

 

Hvordan har det seg at du har:

Blitt tatt i fotoboks flere ganger

Kjørt utfor

Kjørt i en annen bil

+ mer sikkert.

 

Lær av dine feil, ikke skyld på andre, ta bota, betal mannen du kjørte på, og ti stilt og vær flau over det, men ta det inn over deg. Kanskje du slutter å kræsje og bli tatt i fotobokser til slutt.

Lenke til kommentar
Se frem 10-20 år i tid, da du kjører på en høyhastighets motorvei, og f.eks en tømmerstokk faller av en lastebil. Hva er best da? Om en har kjørt passivt og under/i fartsgrensene i de 20 årene en har hatt lappen, har en knapt opplevd farlige/stressende situasjoner, og en er død. Om en har kjørt litt gris, kan å håndtere bilen, og kjenner hvor grensene går, kan en svinge unna, og faktisk overleve en farlig situasjon.

 

Det er akkurat her du tar feil min venn!

 

Jeg er "gammal og treig" og har kjørt bil dobbelt så lenge som du har levd.

Når denne tømmerstokken faller av lastebilen har følgende skjedd på forhånd

* Jeg har planlagt kjøringen

* Jeg vet hvor jeg kan smette unna hvis jeg må

* Jeg vet hvor lukene er i de andre kjørefeltene

* Jeg har tilpasset hastigheten til føreforholdene

* Jeg ligger minst tre sekunder bak lastebilen

* Og - Jeg ser tømmerstokken som er i ferd med å falle ned lenge før den faller

 

Du kan være så teknisk god du vil med bilen. Når noe uforutsett skjer og du ikke er forberedt - da går det galt.

 

Ole

Lenke til kommentar

What Ole3 said.

 

Desto mer jeg leser i denne tråden, desto mer usikker blir jeg på om jeg skal le eller gråte. Le fordi *noen* her ikke forstår hva bilkjøring/aktsomhet/fysikkens lover/erfaring/you-name-it er for noe, eller gråte for at jeg har en sjanse for å møte på nevnte person i trafikken en vakker dag.

 

Det å kjøre i 115,99 km/t eller mer i 80-sona hjelper deg IKKE til å bli en bedre sjåfør. Dersom det i det hele tatt skal være forsvarlig, må det skje på en 4-felts vei med fysisk skille mellom kjøreretningene. Og der lærer man fint lite av å kjøre fort... Tror at *noen* alvorlig må revurdere sin opptreden i trafikken før neste kjøretur.

Lenke til kommentar
bra sikt + høye snøkanter ?

Når gikk det regnestykket opp?

 

Når det går opp? Når helvete fryser til is kan jeg tenke meg :)

 

Nå har det vel gått opp for de fleste, bortsett fra en og annen verdensmester at trådstarter ikke fulgte med når ting blei sagt under diverse kjøretimer, og teoritimer..?

 

"Jaja, jeg bare skrenser unna tømmerstokken i 100 siden jeg har overnaturlig god reaksjonsevne og kan ligge under halvsekundet bak denne tømmerbilen"

 

Jeg har nå lært meg det at ting kan dette av lastebiler/andre transportbiler uten at jeg har måtte få det inn med teskje (altså uten egen erfaring) og holder derfor litt større avstand til "ting" med ting hengende på plan/utenpå seg..

Lenke til kommentar
* Jeg har planlagt kjøringen

* Jeg vet hvor jeg kan smette unna hvis jeg må

* Jeg vet hvor lukene er i de andre kjørefeltene

Det her tviler jeg på at du klarer. Greit nok hvis det er deg og den ene lastebilen. Men hva gjør du hvis det er f.eks. en lastebil/buss bak deg, bremser du hardt og ungår tømmerstokken vil mest sannsnylig lastebilen/bussen treffe deg. Og du har uendelig mange slike scenarioer.

 

Jeg har selv klart å styre unna biler, som bryter vikeplikt regelen og klarte å svinge unna når en stol (ja faktisk) falt av planet på en hanger. Men du kan ikke planlegge handlingsplaner hele tiden. For i de fleste tilfeller hvis du kjører på motorvei i Norge så har du så mange faktorer å ta stilling til at forholdene forandre seg for fort for at du skal klare å tenke ut en eller flere handlingsplaner som er sikre.

 

Det eneste man kan gjøre er å holde grei avstand og vite hva du har bak og ved siden av deg. Slik at du kan reagere og danne en handlingsplan i dem 3 sekunder du har til rådighet.

 

Og jeg er faktisk enig med VonLime (helt vanvittig, men sant), kjører du på bane eller hardt på veien så vil du få bedre reaksjonsevne og mulighet til å tenke kaldt i slike situasjoner.

 

men viktigste er å kunne kjenne igjen faremomenter før de inntreffer og dette får du kun med erfaring fra mye bilkjøring. Sånn som å kunne se at det tømmeret kan falle. Men du klarer aldri å ha en handlingsplan klar hvis du har mer enn et-to faktorer (kjøretøy,kryss, føre etc) å tenke over.

 

Jeg selv kjører veldig fort på riksvei, men dette er da steder hvor det ikke finnes folk, kryss eller dyr som kan komme overraskende på deg. Og jeg føler at jeg kan kjøre greit, men jeg tror ikke at jeg er Schumacher som trådstarteren.

 

Edit: Fy flate for en tråd, hele tråden burde gå inn som et gullkorn et sted.

Endret av Dammed
Lenke til kommentar
Jeg selv kjører veldig fort på riksvei, men dette er da steder hvor det ikke finnes folk, kryss eller dyr som kan komme overraskende på deg. Og jeg føler at jeg kan kjøre greit, men jeg tror ikke at jeg er Schumacher som trådstarteren.

 

Nettopp sånne utsagn som dette klarer jeg ikke å skjønne logikken bak. Du kjører fort fordi der ikke er noe som kan komme overraskende på? Hvordan vet du at ingenting kan komme overraskende på? Det er jo nettopp det det betyr når ting kommer overraskende: du var sikker på at det ikke var noe der, men så var det der plutselig likevel!

 

Greit nok på en avstengt veistrekning med kontroller og sperringer i begge ender, samt folk som har oversikt over hele strekningen. Der kan jeg gå med på at man har god kontroll på hva som kommer ut i veibanen. Men på norske riksveier som er åpne for alminnelig ferdsel har man slett ikke den fordelen. Man har en viss kontroll på den strekningen man har fri sikt over, men kommer det en tulling fra den andre enden som kjører like fort, så har man plutselig ikke kontrollen over alt som skjer lenger.

Lenke til kommentar

tor_erik: jo til en grad, men som jeg skrev mer utfyllende senere så er det for mange faktorer for at du skal klare å ha en handlingsplan til enhver tid.

 

Cricket: Enkelt, er et par strekninger hvor jeg bor hvor det er inngjerdet med store og nye gjerder, ergo aldri vilt dyr. Er lite med biler her og ingen hus, turstier e.l. Og det er for store avstander til at folk ferdes med sykkel/moped. Og det er rimelig oversiktig med få svinger og små høyde forskjeller. Denne veien kan du faktisk bruke begge veibaner når du kjører på fordi du ser motgående kjøretøy nesten 1km lengre framme. Og det er null kryss på denne vei strekningen. Eneste som kunne vært bedre er om det var totalt avstengt i begge ender. Men siden det er så bra sikt som det er, så er det relativt trygt å kjøre litt kjappere. Ligger som regel i 140 her selv om det er 80 sone.

 

Men moral ryttere vil sikkert forklare at det er utrygt fordi jeg kjører for fort. Men en fartsgrense er noe vi har funnet på. I sverige så har de gjerne 90 km/t fartsgrense på slike veier. Og i Tyskland så har jeg kjørt på slike strekninger hvor det ikke finnes farts grense. Jeg trenger ikke byråkrater til å fortelle hva som er trygt eller ikke.

Lenke til kommentar
tor_erik: jo til en grad, men som jeg skrev mer utfyllende senere så er det for mange faktorer for at du skal klare å ha en handlingsplan til enhver tid.

 

Cricket: Enkelt, er et par strekninger hvor jeg bor hvor det er inngjerdet med store og nye gjerder, ergo aldri vilt dyr. Er lite med biler her og ingen hus, turstier e.l. Og det er for store avstander til at folk ferdes med sykkel/moped. Og det er rimelig oversiktig med få svinger og små høyde forskjeller. Denne veien kan du faktisk bruke begge veibaner når du kjører på fordi du ser motgående kjøretøy nesten 1km lengre framme. Og det er null kryss på denne vei strekningen. Eneste som kunne vært bedre er om det var totalt avstengt i begge ender. Men siden det er så bra sikt som det er, så er det relativt trygt å kjøre litt kjappere. Ligger som regel i 140 her selv om det er 80 sone.

 

Men moral ryttere vil sikkert forklare at det er utrygt fordi jeg kjører for fort. Men en fartsgrense er noe vi har funnet på. I sverige så har de gjerne 90 km/t fartsgrense på slike veier. Og i Tyskland så har jeg kjørt på slike strekninger hvor det ikke finnes farts grense. Jeg trenger ikke byråkrater til å fortelle hva som er trygt eller ikke.

Du får bestemme for deg selv, men jeg velger i alle fall å ha en "plan", og forsøke å se lenger frem enn pansertuppen når jeg kjører. Noen ganger må man selvsagt handle kjapt, men det hjelper å allerede ha oppfattet at noe kan skje.

 

Hva du personlig oppfatter som en passende fart er dessverre ikke lovgivende i dette landet. Ikke engang store 4-felts veier har fartsgrense på 140 km/t (utenom noen få strekker i Tyskland), og det for en god grunn. Har du forsøkt å regne ut bremselengde fra 140 til stillestående? Gjør det.

Lenke til kommentar
Men moral ryttere vil sikkert forklare at det er utrygt fordi jeg kjører for fort. Men en fartsgrense er noe vi har funnet på. I sverige så har de gjerne 90 km/t fartsgrense på slike veier. Og i Tyskland så har jeg kjørt på slike strekninger hvor det ikke finnes farts grense. Jeg trenger ikke byråkrater til å fortelle hva som er trygt eller ikke.

 

Du har kjørt på en tofelts vei i Tyskland med fri fart? Neppe.

Lenke til kommentar

selvsagt prøver man å ha en plan hele tiden. Jeg gjør det aktivt hele tiden ved å planlegge min kjøring slik at jeg bruker mindre bremsene f.eks. Man bør se lengre frem og planlegge, men det jeg har sagt og sier nå for n'te gang er at selv om man har en plan, så skjer det som regel noe som er totalt uforventet som man må reagere på der og da. Og da hjelper det å ha et kaldt hode og kjapp reaksjonsevne. Selvsagt prøver man til sin beste ferdighet å dekke over alle scenarioer, men med mange faktorer så er det vanskelig å kjenne til alle.

 

Lovgivningen over fartsgrensene er der for å fremme sikkerhet, det tryggeste er å la bilen stå hjemme. Så hvis man bare aksepterer blindt det som er loven så skal der ikke se bort ifra at til slutt så kommer loven om totalforbud av personlige framkomstmidler fordi det er tryggest. Jegs er fartsgrenser med sunn fornuft, jeg kjøer ikke 100 i 30 sona, men jeg ligger gjerne litt kjappere i 80 sona hvor det er ingen. Og jeg vil tro at mer enn 50% av bilførere i landet gjør akkurat det samme.

 

 

Spørs åssen du tenker når du kjører Pluggen, når jeg kjører kjapt så sitter jeg alltid og ser etter faremomenter, ristingen i rattet, hvordan bilen oppfører seg, lyder, dyr i veikanten, speila, føre, etc etc. Man kan ikke kjøre fort på samme måte som når man kjører 50 km/t uansett hvor man kjører.

 

 

Deler av den tyske motorveien er 2 felts og den har fortsatt ingen fartsgrense hvis det er ikke satt skilt. Og som regel så er det kun skilt hvis det er veibygging, særlig farlig strekning eller farlige forhold.

""The advisory speed limit (Richtgeschwindigkeit) of the German autobahn is 130 km/h (80 mph), but there is no general speed limit.""

 

edit: Ja ble veldig off topic. Men hele tråden har jo skill helt ut. Jeg tror det er ca min post i førsten og ca 2-3 som egentlig hjelper trådstarteren med hvordan han kan omgå boten. Resten av tråden, rundt 9 sider er egentlig Off topic.

Endret av Dammed
Lenke til kommentar
*tekst*

Jeg ser mitt snitt til å fortsette off-topicen, da dette virker å være et emne som engasjerer.

 

Alle er vel til dels enige om at det er viktig å ha en "plan" ved kjøringa. Problemet er vel heller hva man legger definisjonen av en plan. Klart det vil oppstå uforventede hendelser langs veien, men hele prinsippet bak "planen" for mitt vedkommende er at jeg har sett an forholdene, og f.eks. tenkt at "her er det mulighet for dyr i veien". Dermed er jeg mer forberedt dersom det uforutsigbare skulle inntreffe. Kjapp reaksjonstid og god kontroll over bilen er selvsagt også viktig, men å leke Petter Solberg langs riksveien hjelper deg neppe nevneverdig mot dette.

 

De aller fleste legger litt på fartsgrensene dersom man opplever det som trygt. Det er likevel forskjell på 90 i 80-sona og 140 i 80-sona som er nevnt tidligere her. Sistnevnte er intet annet enn uansvarlig og skal belønnes med tap av førerrett, som seg hør og bør.

 

Du tror kanskje at du får med deg "alt" når du kjører fort, fordi du blir mer oppmerksom - tro meg, det er mye du ikke klarer å oppfatte. Det virker helt utrolig for meg hvordan du kan tro at kjøringen din blir sikrere etter hvert som du øker farten. Spør du meg vitner det om farlige illusjoner bak rattet.

 

Den tyske motorveien er ikke 2-felts, men minimum 4-felts. Jeg tror likevel vi snakker om det samme ved at du tenker på 2 eller flere felter i hver retning. Det stemmer at deler av Autobahn fremdeles er uten fartsgrense, selv om de aller fleste strekninger nå har fartsgrenser. Fri fart hører i disse dager til unntakene, grunnen er de mange ulykkene man hadde tidligere. Uansett kan man ikke sammenligne Autobahn med en norsk riksvei, det blir som å sammenligne epler og pærer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...