Gå til innhold

var adam og eva de eneste menneskene?


Gjest Slettet-T9cKWhDpN0

Anbefalte innlegg

De fikk også kun sønner.

 

Iallefall som blir nevnt i Bibelen. Nå må vi huske på at samfunnet og tiden Bibelen ble skrevet på - ganske sikkert var ganske mannsdominert. For alt vi vet - så kan det være at Adam og Eva også fikk jenter. Slektstavlen som senere blir nevnt i 1. Mosebok blir det heller ikke nevnt jenter, så hvis vi skulle fulgt/forstått det bokstavelig ville det vært en ganske umulig slektstavle. Kain og Abel må jo på et tidspunkt også fått barn. Hvis Adam og Eva ikke fikk jenter - så måtte eneste mulighet at sønnene fikk barn med moren (gross). Men - som sagt, det kan godt være at Adam og Eva fikk jenter ved siden av. Men at de ikke er blitt nevnt.

Det ville vært rart om foreldrene ikke var stolte av alle sine barn. Selv om dagens kinesere har ett problem med det i forhold til overbefolkningen og jentebarn..

 

La oss si at det var ett par mennesker som vi for eksempelvis kan sette navnene Adam og Eva på, så er det ikke dem som har fortalt historien om seg selv, men noen andre mye mye senere. Muligens Moses.

Endret av G
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er lite troverdig at akkurat Moses sine Adam og Eva mennesker skal være den riktigste beskrivelsen av hvordan mennesket ble til, da det er ett stort mangfold skapelsesberetninger.

 

Det som er interessant er å se om en kan finne forskjellige opphav til disse mytene.

 

Jeg tror disse mytene er fascinerende svada for å si det sånn. Du må gjerne basere ditt livssyn på dem, men jeg tror ikke det er så smart. Det blir for ullent å forholde seg til. Moses legger vekt på synd i sin Adam og Eva myte. Andre Adam og Eva myter kan gjerne være fri for syndebegrepet. Det spriker altså en del mellom forskjellige Adam og Eva myter.

 

Så har en andre skapelsesberetninger rundt omkring i verden. Hvorfor har du lagt din elsk til akkurat Moses sin skapelsesberetning?

 

Jeg vil si at det har eksistert tidligere mennesker for å si det på den måten. Men "Adam og Eva-konseptet" det tror jeg bare er ett forsøk på en forklaringsmodell. Ganske enkelt forklart..

Endret av G
Lenke til kommentar
Moses sitt Adam og Eva-konseptet er en briliant forklaringsmodell, som samstemmer med nåtidens genetiske og psykososiale vitenskap.

... men først må vi lære oss å se bort i fra så og si alt av empiriske beviser. Men da blir det sant også!! Banna bein!

 

Morsomt å se en person sitte i et nøtteskal i en elv full av empiriske beviser og argumentere for tullete myter mens han padler med et kors! Stå på! Løgn blir først sannhet når det gjentar mange nok ganger og du er ikke der enda IHS... :)

Lenke til kommentar
Moses sitt Adam og Eva-konseptet er en briliant forklaringsmodell, som samstemmer med nåtidens genetiske og psykososiale vitenskap.

... men først må vi lære oss å se bort i fra så og si alt av empiriske beviser. Men da blir det sant også!! Banna bein!

 

Morsomt å se en person sitte i et nøtteskal i en elv full av empiriske beviser og argumentere for tullete myter mens han padler med et kors! Stå på! Løgn blir først sannhet når det gjentar mange nok ganger og du er ikke der enda IHS... :)

Benekter du dette empiriske genetiske beviset, RWS ?

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Mitochondrial_Eve

http://en.wikipedia.org/wiki/Y-chromosomal_Adam

 

Eller det psykososiale beviset: Skyld resulterer i nedsat selvfølelse, selvbebrejdelser...

 

adam-eve-shame.jpg

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Neida, det gjør jeg ikke. Det jeg sier er at det ikke har en dritt med de bibelske adam og eva å gjøre, med mindre moses personlig var nede i tanzania når han skrev dette da.... :roll:

 

Du må gjerne tro det, men det er altså langt fra å tro det til du faktisk kan bevise at dette er adam og eva i fra bibelen.... Alt kan vris å vrenges når en ikke kan legge frem beviser for noe, men det blir aldri mer enn påstander for det skjønner du... :)

 

 

 

 

Eller dette psykologiske beviset

 

Skyld resulterer i nedsat selvfølelse, selvbebrejdelser...

 

:no:

 

Det eneste dette beviser er at vi ikke trenger tulle-skyld ala religiøs skyld på toppen av den vi må forholde oss til i det daglige.... Hva ventet du at jeg skulle bli overbevist om at dette var? At vi trenger religiøst tulle skyld for å bli friske? Som jeg har sagt før, jeg angrer meget skjeldent på ting jeg gjør nettopp fordi jeg ikke gjør ting jeg angrer på! Enkel leveregel!

Endret av RWS
Lenke til kommentar
Moses sitt Adam og Eva-konseptet er en briliant forklaringsmodell, som samstemmer med nåtidens genetiske og psykososiale vitenskap.

... men først må vi lære oss å se bort i fra så og si alt av empiriske beviser. Men da blir det sant også!! Banna bein!

 

Morsomt å se en person sitte i et nøtteskal i en elv full av empiriske beviser og argumentere for tullete myter mens han padler med et kors! Stå på! Løgn blir først sannhet når det gjentar mange nok ganger og du er ikke der enda IHS... :)

Benekter du dette empiriske genetiske beviset, RWS ?

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Mitochondrial_Eve

http://en.wikipedia.org/wiki/Y-chromosomal_Adam

Neida, det gjør jeg ikke. Det jeg sier er at det ikke har en dritt med de bibelske adam og eva å gjøre, med mindre moses personlig var nede i tanzania når han skrev dette da.... :roll:

 

Du må gjerne tro det, men det er altså langt fra å tro det til du faktisk kan bevise at dette er adam og eva i fra bibelen.... Alt kan vris å vrenges når en ikke kan legge frem beviser for noe, men det blir aldri mer enn påstander for det skjønner du... :)

Moses ble født og vokste opp i Afrika, RWS Hvorfor tror du at det ikke var Afrikas Adam og Eva han skrev om i sin første bok ?

Lenke til kommentar
IHS sa: Eller dette psykologiske beviset

 

Skyld resulterer i nedsat selvfølelse, selvbebrejdelser...

Du må gjerne tro det, men det er altså langt fra å tro det til du faktisk kan bevise at dette er adam og eva i fra bibelen.... Alt kan vris å vrenges når en ikke kan legge frem beviser for noe, men det blir aldri mer enn påstander for det skjønner du... :)

 

 

.. vi ikke trenger tulle-skyld ala religiøs skyld på toppen av den vi må forholde oss til i det daglige.... Hva ventet du at jeg skulle bli overbevist om at dette var? At vi trenger religiøst tulle skyld for å bli friske? Som jeg har sagt før, jeg angrer meget skjeldent på ting jeg gjør nettopp fordi jeg ikke gjør ting jeg angrer på! Enkel leveregel!

Jeg liker noen av poengene i dette innlegget av RWS.

 

@IHS:

Jeg synes også tegningen din var meningsfull. Men hvordan får du tegningen din til å ha noe med skyld å gjøre? Tegningen forteller meg om:

Ett menneske som sliter, og ett annet menneske som gir trøst. Så har du en skikkelse som står nær disse menneskene, som har en halo rundt kroppen. Og når en kjenner kristendom, så tenker jeg at det betyr noe sånn som at han som er trøsteren er inspirert av skikkelsen med halo, og viser nestekjærlighet.

 

Hvilken sammenheng er tegningen tatt fra?

Endret av G
Lenke til kommentar
@IHS:

Jeg synes også tegningen din var meningsfull. Men hvordan får du tegningen din til å ha noe med skyld å gjøre? Tegningen forteller meg om:

Ett menneske som sliter, og ett annet menneske som gir trøst. Så har du en skikkelse som står nær disse menneskene, som har en halo rundt kroppen. Og når en kjenner kristendom, så tenker jeg at det betyr noe sånn som at han som er trøsteren er inspirert av skikkelsen med halo, og viser nestekjærlighet.

 

Hvilken sammenheng er tegningen tatt fra?

Tegningen viser Adam og Eva som skammer seg mens Gud snakker med dem.

Lenke til kommentar
Ihs: Hvor mange ganger skal du linke til de to wikipedia sidene om adam og eva? Det virker jo som om du ikke har lest dem selv. Artiklene motsier jo det du mener, så skjønner ikke hvorfor du linker til dem hele veien. Det du har gjort, er å bare dra ut enkelte fakta fra dem.

motsier ?

 

Artiklene handler om Adam og Eva i Afrika. Moses som selv ble født og vokste opp i Afrika. Skriver om Adam og Eva i sin første bok. Hvor er motsigelsen her, kindermaxxi ?

Endret av IHS
Lenke til kommentar
Ihs: Hvor mange ganger skal du linke til de to wikipedia sidene om adam og eva? Det virker jo som om du ikke har lest dem selv. Artiklene motsier jo det du mener, så skjønner ikke hvorfor du linker til dem hele veien. Det du har gjort, er å bare dra ut enkelte fakta fra dem.

motsier ?

 

Artiklene handler om Adam og Eva i Afrika. Moses som selv ble født og vokste opp i Afrika. Skriver om Adam og Eva i sin første bok. Hvor er motsigelsen her, kindermaxxi ?

Der det står at dem sannsynligvis ikke var dem eneste menneskene på den tiden. Noe som sier seg selv, om du tenker litt sunn fornuft.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/File:MatrilinealAncestor.PNG

 

Det bildet forklarer godt.

Også her er forfatteren Moses og genetikken enig, kindermaxxi

Lenke til kommentar
Disse forsøkene på å skille Adam og Eva fra hverandre er meningsløse.

 

Y-chromosome DNA dukket selvsagt ikke opp første gang for 60 tusen år siden.

Selvfølgelig var dette Y-kromosomet helt likt for 200 tusen år siden også.

 

Adam og Eva fantes veldig lenge. Nesten tusen år ifølge GT. I virkeligheten mye lengere.

 

Hva mener du? Har du noen beviser på at "Eva" levde for 90 000 år siden?

Lenke til kommentar

IHS, vil bruke "vitenskap" for å bevise adam og eva gjennom DNA, men så i samme post påstår han at de levde i over 1000 år, når vi vet at mennesker for mer enn 10 000 år siden, skjeldent ble mer enn 25 år.

 

Altså godtat du vitenskap når du "tror" det sier det du vill det skal si, men så hopper du over all logic når det står i bibelen at de ble lover 1000år gammle, når vi vet at det ikke går

Lenke til kommentar
Disse forsøkene på å skille Adam og Eva fra hverandre er meningsløse.

 

Y-chromosome DNA dukket selvsagt ikke opp første gang for 60 tusen år siden.

Selvfølgelig var dette Y-kromosomet helt likt for 200 tusen år siden også.

 

Adam og Eva fantes veldig lenge. Nesten tusen år ifølge GT. I virkeligheten mye lengere.

 

Hva mener du? Har du noen beviser på at "Eva" levde for 90 000 år siden?

Mitochondrial Eve is estimated to have lived between 227,000 - 82,000 years ago

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...