Gå til innhold

var adam og eva de eneste menneskene?

Gjest Slettet-T9cKWhDpN0

Anbefalte innlegg

@Monkybone + @IHS:

IHS quote't følgende fra Johannes Åpenbaring (engelsk:Revelations):

Men de feige, de vantro og vanhellige, de som myrder, driver med hor og trolldom, avgudsdyrkere og alle løgnere, deres plass skal være i sjøen som brenner med ild og svovel. Det er den annen død.

Med trykk på "i sjøen som brenner med ild og svovel." sa IHS få kommentarer. Jeg har ikke noe i mot at du kommer med din tolkning Monkybone; noe du også gjør i svaret (forsvaret av IHS) ditt. Nevner IHS dette bare for moroskyld, eller for å diskutere for og i mot bibelutsagnet, eller prøver han å si at sånn er det bare? Da tenker jeg på dette med at; Jesus skal komme med straff. Det går vel an å tolke at IHS her sier: "Pass dere nå for hvordan dere lever", og med hans guds autoritet, i og med at IHS tidligere har uttrykket at bibelen er skrevet av den samme guden Jesus Kristus.

IHS sier svært lite kommentarer annet enn at han "mumler" om Det Nye Jerusalem en eller annen mening som han forsøker å ytre. Hvorfor han er så kortfattet vet bare IHS.

Jeg sier at IHS beveger seg på grensen til loven som indirekte tar for seg svovelpredikering. Enten visste IHS om det norske lovverket fra før, eller så vet han litt mer om det etter at jeg nå har gjort han oppmerksom på forholdet (kristnes utøvelse av religionen på ikke medlemmer av de kristne menighetene). Loven gjelder forøvrig samtlige religioner hvor medlemmene av den kommer med løfter og/eller trusler overfor utenforstående mennesker på de territorier det norske lovverket har gyldighet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
...Bibelen sier også at det aldri vil bli fred på jorden før jesus kommer igjen for å nettop få dette til: utslette alt ondt...

Hvor sier Bibelen det ?

Nå har ikke jeg noe direkte vers å servere deg, men det er det som kommer ut fra budskapet i bibelen. _Vi_ kan aldri skape fred her i verden, men Jesus skal det ved sin gjenkomst. En total harmoni og kjærlihet.

I følge Bibelen, begrenser dette seg til Det Nye Jerusalem, Core2Dude

Utenfor byen vil alltid Helvete være. Akkurat som i det gamle Jerusalem, Gehenna (søppelfyllinga) var rett utenfor byen, der brant det dag og natt, ilden slukket aldrig.

NT > Salige er de som vasker sine kapper. De skal få rett til å spise av livets tre og gå gjennom portene inn i byen. Men utenfor er hundene og de som driver med trolldom, og de som driver hor, morderne, avgudsdyrkerne og alle som elsker løgn og taler løgn.

NT > Men de feige, de vantro og vanhellige, de som myrder, driver med hor og trolldom, avgudsdyrkere og alle løgnere, deres plass skal være i sjøen som brenner med ild og svovel. Det er den annen død.

NT > Byens porter skal aldri stenges etter dagen, for natt skal det ikke være der. Alt det dyrebare og verdifulle folkene eier, skal de føre inn i den. Men noe urent skal aldri komme inn i byen, ingen som gjør motbydelige ting eller farer med løgn, bare de som er skrevet inn i livets bok hos Lammet.

@IHS: Nå er du på grensen til å bryte norsk lov.

Svovelpredikering er ikke lovlig i Norge. :thumbdown:

"Ingen må gå fram på utilbørlig måte for å verve medlemmer til et tros- eller livssynssamfunn (for eksempel med løfter eller trusler)."

Jeg sier at IHS beveger seg på grensen til loven som indirekte tar for seg svovelpredikering. Enten visste IHS om det norske lovverket fra før, eller så vet han litt mer om det etter at jeg nå har gjort han oppmerksom på forholdet (kristnes utøvelse av religionen på ikke medlemmer av de kristne menighetene). Loven gjelder forøvrig samtlige religioner hvor medlemmene av den kommer med løfter og/eller trusler overfor utenforstående mennesker på de territorier det norske lovverket har gyldighet.

Nå dummer du deg ut fullstendig, G

Heaven_And_Hell_by_Joker84.jpg

Endret av IHS
Lenke til kommentar
Lenke til kommentar
Å forklare det kristne konseptet om helvete er ikke det samme som å true sine meddebattanter. Dessuten virker det som IHS tydelig gjør klart at helvete ikke bør tolkes som et fysisk sted hvor man opplever intens smerte, men snarere som et symbol på fravær fra gud; noe som faktisk finner sted her på jorden. Du kan ikke etter dèt argumentere på dine egne premisser, dvs formeningen om at helvete faktisk er et fysisk svovelbad av et straffefengsel du havner i etter din død.

Virkelig? Hvor kommer dette synet fra, hvor er kilden til den konklusjonen? Håper det er sant selv om jeg tviler, det er vel noe man har kommet på i ettertid fordi man ikke liker tanken på bekjente som må slite til evig tid i helvete...

Lenke til kommentar

Både himmel og helvete er noe som utspiller seg her og nå på jorden. Noen er utenfor i helvete andre er innenfor i himmelen.

Adam og Eva ble utvist fra paradiset og mistet sin rett til å spise av livets tre. I dag har de kristne rett til å spise av livets tre, som er i himmelriket Jesus Kristus grunnla på jorden for snart 2000 år siden.

NT > Salige er de som vasker sine kapper. De skal få rett til å spise av livets tre og gå gjennom portene inn i byen. Men utenfor er hundene og de som driver med trolldom, og de som driver hor, morderne, avgudsdyrkerne og alle som elsker løgn og taler løgn.

NT > Men de feige, de vantro og vanhellige, de som myrder, driver med hor og trolldom, avgudsdyrkere og alle løgnere, deres plass skal være sjøen som brenner med ild og svovel. Det er den annen død.

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Anbefaler deg å kalle det for kunnskapets tre istedetfor. Fordi livets tre benyttes også i biologien slik:

livettre.jpg

Definisjoner om livets tre fra norsk wikipedia. Riktignok står livets tre oppført, men kunnskapens tror ihvertfall jeg ikke er så enkelt å misforstå. Husk det var kunnskapen som brakte mennesket lenger vekk fra guden i skapelsesberetningen. Kunnskapen kom fra det å spise av treet.

Lenke til kommentar

Både himmel og helvete er noe som utspiller seg her og nå på jorden. Noen er utenfor i helvete andre er innenfor i himmelen.

Adam og Eva ble utvist fra paradiset og mistet sin rett til å spise av livets tre. I dag har de kristne rett til å spise av livets tre, som er i himmelriket Jesus Kristus grunnla på jorden for snart 2000 år siden.

NT > Men de feige, de vantro og vanhellige, de som myrder, driver med hor og trolldom, avgudsdyrkere og alle løgnere, deres plass skal være sjøen som brenner med ild og svovel. Det er den annen død.

Anbefaler deg å kalle det for kunnskapets tre istedetfor. Fordi livets tre benyttes også i biologien slik:

Definisjoner om livets tre fra norsk wikipedia. Riktignok står livets tre oppført, men kunnskapens tror ihvertfall jeg ikke er så enkelt å misforstå. Husk det var kunnskapen som brakte mennesket lenger vekk fra guden i skapelsesberetningen. Kunnskapen kom fra det å spise av treet.

Kunnskapens tre og Livets tre er ikke det samme treet, G

Kunnskapens tre som Adam og Eva spiste av, døde de av.

Livets tre som de ikke spiste av, gir evig liv.

Dette treet er det nå mulig å spise av i Guds rike på jorden og få et evig liv.

NT > Guds brød er det brød som kommer ned fra himmelen og gir verden liv.» Da sa de til ham: «Herre, gi oss alltid dette brødet.» Jesus svarte: «Jeg er livets brød. Den som kommer til meg, skal ikke hungre, og den som tror på meg, skal aldri tørste.

NT > Det brødet som kommer ned fra himmelen, er slik at den som spiser av det, ikke dør. Jeg er det levende brød som er kommet ned fra himmelen. Den som spiser av dette brødet, skal leve til evig tid. Og det brødet jeg vil gi, er min kropp, som jeg gir til liv for verden.»

Endret av IHS
Lenke til kommentar
Husk det var kunnskapen som brakte mennesket lenger vekk fra guden i skapelsesberetningen. Kunnskapen kom fra det å spise av treet.

Definisjoner om livets tre fra norsk wikipedia. Riktignok står livets tre oppført, men kunnskapens tror ihvertfall jeg ikke er så enkelt å misforstå.

Åh, så livets tre er ikke nevnt i Skapelsesberetningen? Nevnes det i Det Nye Testamentet da IHS, siden du quote'r ett par bibelvers om livets brød? Jeg kan ikke lese at det står livets tre, men livets brød der.

At ett tre står i fokus er jo spesiellt for skapelsesberetningen. Ellers er det treliknende ting som busker (brennende busk DGT og ett villniss av sennepsfrø til sennepsplante DNT. Men disse 2 har lite med livets tre å gjøre). Mener å huske noe om oliventre fra DNT, men hva var betydningen om det treet, husker ikke i farten..

Endret av G
Lenke til kommentar

NT > Guds brød er det brød som kommer ned fra himmelen og gir verden liv.» Da sa de til ham: «Herre, gi oss alltid dette brødet.» Jesus svarte: «Jeg er livets brød. Den som kommer til meg, skal ikke hungre, og den som tror på meg, skal aldri tørste.

NT > Det brødet som kommer ned fra himmelen, er slik at den som spiser av det, ikke dør. Jeg er det levende brød som er kommet ned fra himmelen. Den som spiser av dette brødet, skal leve til evig tid. Og det brødet jeg vil gi, er min kropp, som jeg gir til liv for verden.»

Åh, så livets tre er ikke nevnt i Skapelsesberetningen? Nevnes det i Det Nye Testamentet da IHS, siden du quote'r ett par bibelvers om livets brød? Jeg kan ikke lese at det står livets tre, men livets brød der.

GT > Herren Gud sa: «Nå er mennesket blitt som en av oss og kjenner godt og ondt. Bare det nå ikke strekker hånden ut og tar av livstreet også og spiser og lever evig!» Så viste Herren Gud dem ut av hagen i Eden og satte dem til å dyrke jorden, som de var tatt av. Han jaget menneskene ut; og øst for hagen satte han kjerubene og det flammende sverd som svinget fram og tilbake. De skulle vokte veien til livets tre.

Jesus Kristus er livets tre, livets brød. Den som spiser av det lever evig.

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Takk IHS for oppklaringen av at livets tre nevnes i Skapelsesberetningen. Jeg mener det seriøst også.

Så det er snakk om 2 tre i Skapelsesberetningen. Altså kunnskapens tre som Adam og Eva klarte å spise av uten at guden klarte å hindre dem i det, eller tillot dem å gjøre valget alt etter som.

Men livets tre var også til deres disposisjon, dersom de hadde vist om det og tatt til seg av det? Men før de fant på det, så satte guden ett svingende sverd i veien slik at de ikke skulle også få evig liv på toppen av kunnskap. Men Adam og Eva skulle bære avkom og øke menneskepopulasjonen, men de skulle likevel dø etter oppgaven med forplantning var over. Denne straffen for at de skulle tenke over ting og få ett perspektiv på tilværelsens oppsider og nedsider, og selvfølgelig at det lønner seg å adlyde guden som nevnes i Skapelsesberetningen. Er det en kristen fortolkning av skriften?

Lenke til kommentar

Kristne er av den oppfatning at Adam og Eva døde i det øyebliket de spiste av kunnskapens tre. Ikke fysisk men psykisk (åndelig). Denne åndelig død arvet så alle deres etterkommere. For å kunne bli åndelig levende igjen, må man spise av livets tre.

Enkelt sagt,

NT > Fordi døden kom ved et menneske, er også de dødes oppstandelse kommet ved et menneske. For slik alle dør på grunn av Adam, skal alle få liv ved Kristus.

Akkurat som Adam og Eva spiste seg til døde, spiser de kristne seg til live.

Jesus Kristus > Jeg er oppstandelsen og livet. > Jeg er livets brød.

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...