Gå til innhold

var adam og eva de eneste menneskene?

Gjest Slettet-T9cKWhDpN0

Anbefalte innlegg

Skapte ikke gud jorda, adam og eva på 6 dager a? Det betyr jo at jorden har vært like lenge som adam og eva

Edit: skrivefeil

Det er den vanlige missforståelsen.

Hvis man går til grunnteksten å ser på hvilket ord som er brukt der ( yohm ) så kan dette bety "tidsperiode" uten en eksakt lengde.

Det brukes ofte for å beskrive tidsperioder da ekstraordinære hendelser skjer - ergo ikke en dag à 24 timer.

mvh

meg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så alt i bibelen er egentlig skrevet i hemmelige koder og med andre meninger enn det som står der...Bortsett fra ting som kan forklares da selvfølgelig, det trenger man ikke tolke på noen annen måte.

Skjønner ikke at folk klarer å tro på detta altså. Guds ord til folket burde vært skrevet slik den skal tolkes, og det tror jeg den egentlig var også.. Etterhvert fikk vi vitenskapen som beviser at mye er veldig feil og helt umulig, og da skal man plutselig tolke og bortforklare slik at det funker alikavel...

Hvorfor har vi man-søn hvis det ikke skulle vært slik? De som skrev bibelen har vel misforstått og tolket feil de og? Selvom de har fått ordene rett fra sjefe`n?

Lenke til kommentar
Skapte ikke gud jorda, adam og eva på 6 dager a? Det betyr jo at jorden har vært like lenge som adam og eva

Hvis man går til grunnteksten å ser på hvilket ord som er brukt der ( yohm ) så kan dette bety "tidsperiode" uten en eksakt lengde.

Det brukes ofte for å beskrive tidsperioder da ekstraordinære hendelser skjer - ergo ikke en dag à 24 timer.

mvh

meg

:thumbup:

Lenke til kommentar
Så alt i bibelen er egentlig skrevet i hemmelige koder og med andre meninger enn det som står der...Bortsett fra ting som kan forklares da selvfølgelig, det trenger man ikke tolke på noen annen måte.

For en som snakket språket, var jo dette ingen hemmlig kode... Den er skrevet på en enkel og grei metode - hvis man tar seg bryet med å lese hva som faktisk står der.

Skjønner ikke at folk klarer å tro på detta altså. Guds ord til folket burde vært skrevet slik den skal tolkes, og det tror jeg den egentlig var også.. Etterhvert fikk vi vitenskapen som beviser at mye er veldig feil og helt umulig, og da skal man plutselig tolke og bortforklare slik at det funker alikavel...

Hva har vitenskapen BEVIST er veldig feil og helt umulig? Det at det er skrevet på en enkel måte, betyr ikke at det er ikke er vitenskaplig korrekt. Boken er skrevet på en måte at alle som vil kan forstå - værre er det ikke.

Hvorfor har vi man-søn hvis det ikke skulle vært slik? De som skrev bibelen har vel misforstått og tolket feil de og? Selvom de har fått ordene rett fra sjefe`n?

Man - Søn er jeg usikker på - men om de har missforstått og tolket feil så er det ikke lengre Guds ord. Da burde det være lett å finne feil og mangler. Boken er jo faktisk skrevet over en tidsperiode på 1600 år så da burde det være fult av det.

Mvh

meg

Lenke til kommentar

For en som snakket språket, var jo dette ingen hemmlig kode... Den er skrevet på en enkel og grei metode - hvis man tar seg bryet med å lese hva som faktisk står der.

Hva har vitenskapen BEVIST er veldig feil og helt umulig? Det at det er skrevet på en enkel måte, betyr ikke at det er ikke er vitenskaplig korrekt. Boken er skrevet på en måte at alle som vil kan forstå - værre er det ikke.

Man - Søn er jeg usikker på - men om de har missforstått og tolket feil så er det ikke lengre Guds ord. Da burde det være lett å finne feil og mangler. Boken er jo faktisk skrevet over en tidsperiode på 1600 år så da burde det være fult av det.

Mvh

meg

Så da kan man egentlig ikke kalle seg kristen før man finner originalen av bibelen, og følger den... Det vil si at de som er kristne nå, egentlig følger en bok som er omskrevet og redigert så mange ganger at den ikke

kan brukes.. De kristne tror desverre på høna og ikke fjæra som er utgangspunktet.

Det er vel feks ganske alment kjent at 2 av hvert slag av et dyr ikke er nok for å kunne leve lenger enn noen generasjoner, og da synker vel denne arken til Noah ganske greit.

Lenke til kommentar

mvh

meg

jaha?

yom betyr dag. ha`yom betyr idag, yom ehad betyr dag en, yom sheni betyr andre dag. Yom har ingenting med det du påpeker. Hvis du skal bruke tidsepoketeorien må du gå til neste ord som følger "yom".

Lenke til kommentar

yom yom :)

Day-Age creationism, a type of Old Earth creationism, is an interpretation of the creation accounts found in Genesis. It holds that the six days referred to in the Genesis account of creation are not ordinary 24-hour days, but rather are much longer periods (of thousands or millions of years).

http://en.wikipedia.org/wiki/Day-Age_Creationism

Endret av IHS
Lenke til kommentar
Day-Age creationism, a type of Old Earth creationism, is an interpretation of the creation accounts found in Genesis. It holds that the six days referred to in the Genesis account of creation are not ordinary 24-hour days, but rather are much longer periods (of thousands or millions of years).

Perfekt IHS, her viser du ett glimrende eksempel på at mennesker må regne om på og gjøre om på guds ord for å få det til å stemme... Hvem sine ord er det da du følger? Gud er nå blitt en gjeng med normale folk(ikke profeter) som har funnet sin egen forklaring på ting... Mon tro om Gud, Jesus og den hellige ånd digger detta helt.

Lenke til kommentar

yom yom :)

Perfekt IHS, her viser du ett glimrende eksempel på at mennesker må regne om på og gjøre om på guds ord for å få det til å stemme... Hvem sine ord er det da du følger? Gud er nå blitt en gjeng med normale folk(ikke profeter) som har funnet sin egen forklaring på ting... Mon tro om Gud, Jesus og den hellige ånd digger detta helt.

guds ord ? Du mener fofatteren Moses ord.

Hvorfor kan ikke en "yom" fks. være 4.53 milliarder år eller 13.73 milliarder år ?

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Ingen kan vel mene å kreve at forfatterne av bibelen skulle kunne jordens alder nøyaktig? Det mest treffende blir ordet yohm, som forklart betydde en passende tid for ekstraordinære hendelser. Ingen hadde noe begrep om ekstremt lange tidsrom lenge før kristus, så 4000 år og 2 milliarder år hadde ikke vært noen forskjell for dem.

Lenke til kommentar

Hvis jeg skulle viet hele livet mitt til en bok så mener jeg faktisk at det minste kravet er at det som sto i den boken var korrekt...

Forfatteren Moses ja, hvorfor er dere ikke kritiske til at en kar som skrev en bok faktisk kunne vært riv ruskende gal?

Moses må ha fått denne historien servert av gud, hvem ellers? Og da burde han utelutt absolutt 0 til tilfeldighetene.

Lenke til kommentar
Hvis jeg skulle viet hele livet mitt til en bok så mener jeg faktisk at det minste kravet er at det som sto i den boken var korrekt...

Forfatteren Moses ja, hvorfor er dere ikke kritiske til at en kar som skrev en bok faktisk kunne vært riv ruskende gal?

Moses må ha fått denne historien servert av gud, hvem ellers? Og da burde han utelutt absolutt 0 til tilfeldighetene.

servert av gud ? Hvorfor tror du det ?

Lenke til kommentar

Regner med at hvis han ikke har fått den av gud så er det noen han har tatt fritt fra sin egen fantasi, og da blir jo boken ihvertfall ett eventyr. Hadde de levd på samme tid så hadde kanskje boken hett Asbjornsen og Moses` samlede verker?

Lenke til kommentar

Litt off topic her:

Kan dere la vær å quote innlegget over dere? Hvis dere ikke klarer det, så quote hva dere faktisk svarer på og ikke hele innlegget eller dere kan sette det som allerede står der i en spoiler? (Merk teksten og velg "sett inn spesialelement" og velg spoiler), som her:

Dette er en spoiler tekst...

Det er så jævle slitsomt å måtte lese det samme om og om igjen... Ei heller er det nødvendig å quote innlegget som er skrevet over innlegget ditt, det blir bare tungvindt for oss andre å lese da... Og mer for moderatorene å slette, for de auto sletter slike innlegg!!! Tror faktisk dette står i rettnings linjene. ...

På forhånd takk!

:)

Endret av RWS
Lenke til kommentar

Regner med at hvis han ikke har fått den av gud så er det noen han har tatt fritt fra sin egen fantasi, og da blir jo boken ihvertfall ett eventyr. Hadde de levd på samme tid så hadde kanskje boken hett Asbjornsen og Moses` samlede verker?

Kanskje noe han leste og resonerte seg til.

Kanskje ikke også...Tygg litt på det, du satser på at noe en eller annen kar skrev i fordums tid skrev er korrekt og at dette er måten livet skal leves på. Husk også at vi aldri i verden hadde fått kristendommen hit hvis vi ikke hadde blitt truet og tvunget til det. Er dette måten å forkynne guds ord på isåfall? I think not.

Hva har han isåfall lest? Og hvem har skrevet dette? Har han endret litt på innholdet også kanskje? "forfatteren" burde isåfall oppgitt kilder slik at det kunne virket noenlunde troverdig.

edit: sorry RWS, vet ikke hvordan man qouter bare litt, men kan prøve å legge i spoiler nestegang ihvertfall, my bad

Endret av McHalvorsen
Lenke til kommentar
Kanskje ikke også...Tygg litt på det, du satser på at noe en eller annen kar skrev i fordums tid skrev er korrekt og at dette er måten livet skal leves på. Husk også at vi aldri i verden hadde fått kristendommen hit hvis vi ikke hadde blitt truet og tvunget til det. Er dette måten å forkynne guds ord på isåfall? I think not.

Hva har han isåfall lest? Og hvem har skrevet dette? Har han endret litt på innholdet også kanskje? "forfatteren" burde isåfall oppgitt kilder slik at det kunne virket noenlunde troverdig.

Hvorfor skulle han ikke endre på noe av den han hadde lest ? Jesus Kristus endret på det Moses skrev. Det må være lov å resonere litt, eller tillater ikke du det ?

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Jesus burde jo visst hvor originalen var eller skrevet den på nytt, syns uansett at det er veldig rart at ikke JC eller gud har skrevet noe selv slik at det ikke kan feiltolkes.. Og hva med de 10 bud, kanskje Moses endra litt her og der også i sin gode gamle tradisjon med dokumentforfalskninger?

Edit: Nei, jeg syns det blir helt feil å resonnere og tolke biblen dit hen man selv vil, da er det jo ikke lenger noe hellig. Hadde du godtatt det hvis man skrev biblen på nytt i disse dager med vår nye kunnskap og viten om ting? Og hvem skulle stått for omskrivningen?

Endret av McHalvorsen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...