IHS Skrevet 16. desember 2009 Del Skrevet 16. desember 2009 (endret) @IHS: Han mener 937 år er 937 år, og ikke 865, 1249 eller 5000000000000000000 år, slik du gjør. Nei det er du som trenger de 1000 tallene for å komme frem til 6000 tallet ditt. Endret 16. desember 2009 av IHS Lenke til kommentar
MikkelRev Skrevet 16. desember 2009 Del Skrevet 16. desember 2009 (endret) Hæ? I likhet med nevnte prest, tolker jeg 937 år som 937 år og ikke som et helt annet tall. Det er du som trenger å addere og multiplisere opp alderen for å komme til 90 000-års-teorien din. Han tror forresten også på ~6000 årstesen, siden den er mest logisk og bibelsk. Endret 16. desember 2009 av MikkelRev Lenke til kommentar
G Skrevet 17. desember 2009 Del Skrevet 17. desember 2009 (endret) Høy alder er tradisjonelt sett forbundet med visdom og kunnskap, og i litteratur kan en gammel person bli sett på et symbol på en vis person. Dette bruker bibelen, og det er derfor Adam, Eva, Noah og flere har så unaturlige høye aldre. Å tolke det bokstavelig er naivt, enten om man tror det eller ikke. Det der er en interessant hypotese. Hvordan fant du, eller hvor fant du den forklaringen? Unnskyld for dobbeltpost. Endret 17. desember 2009 av G Lenke til kommentar
Bakitafrasnikaren Skrevet 17. desember 2009 Del Skrevet 17. desember 2009 Høy alder er tradisjonelt sett forbundet med visdom og kunnskap, og i litteratur kan en gammel person bli sett på et symbol på en vis person. Dette bruker bibelen, og det er derfor Adam, Eva, Noah og flere har så unaturlige høye aldre. Å tolke det bokstavelig er naivt, enten om man tror det eller ikke. Hadde Bibelen angitt et rundere tall; 100, 1000, 10000, så ja; da kunne jeg motvillig ha gått med på at Moses synes det var morsomt å være forvirrende. Men når han skrev uttrykkelig at Noah ble 937 år gammel finnes det intet rom for forvrenging. Om du hadde skrevet en skjønnlitterær skoleoppgave, og du skulle ha beskrevet en av karakterene som smart, ville du da ha sagt at vedkommende var 937 år gammel i stedet for å ganske enkelt kalle ham "smart"? (NEI) Lenke til kommentar
McDuck_ Skrevet 17. desember 2009 Del Skrevet 17. desember 2009 Det der er en interessant hypotese. Hvordan fant du, eller hvor fant du den forklaringen? Nå forstår jeg ikke, jeg svarte deg jo tidligere. Lenke til kommentar
RWS Skrevet 17. desember 2009 Del Skrevet 17. desember 2009 (endret) Han tror forresten også på ~6000 årstesen, siden den er mest logisk og bibelsk. Også? Tror du virkelig at jorden er ca 6000 år??? I så fall, jøss.... Og hvor i all verden finner du logikken i at verden er 6000 år??? At den er bibelsk er hevet over enhver tvil... Endret 17. desember 2009 av RWS Lenke til kommentar
McDuck_ Skrevet 17. desember 2009 Del Skrevet 17. desember 2009 (endret) Høy alder er tradisjonelt sett forbundet med visdom og kunnskap, og i litteratur kan en gammel person bli sett på et symbol på en vis person. Dette bruker bibelen, og det er derfor Adam, Eva, Noah og flere har så unaturlige høye aldre. Å tolke det bokstavelig er naivt, enten om man tror det eller ikke. Hadde Bibelen angitt et rundere tall; 100, 1000, 10000, så ja; da kunne jeg motvillig ha gått med på at Moses synes det var morsomt å være forvirrende. Men når han skrev uttrykkelig at Noah ble 937 år gammel finnes det intet rom for forvrenging. Om du hadde skrevet en skjønnlitterær skoleoppgave, og du skulle ha beskrevet en av karakterene som smart, ville du da ha sagt at vedkommende var 937 år gammel i stedet for å ganske enkelt kalle ham "smart"? (NEI) Moses har sannsynligvis aldri eksistert, så jeg skjønner ikke hvordan du kan referere til ham. Tror du forfattere tenker slik at "det er morsomt å være forvirrende" ved å bruke symboler og metaforer? Hvordan kan du i det hele tatt foreta deg en sammenligning mellom bibelen og en skjønnlitterær oppgave? Bibelen ble ikke skrevet av nålevende personer på skolen. Husk at bibelen er religiøs myte, og dermed skal komme i form som en mer eller mindre konsistent historie. En formening av hva som er et "rundt tall" oppstod ikke før de arabiske tallene ble oppfunnet - lenge etter bibelens innhold ble skrevet/fortalt, så dette kriteriet er latterlig. Alderen til forskjellige bibelske personer kan også være et resultat av dårlig oversettelse. Denne siden http://www.noahs-ark-flood.com/ages.htm påstår f.eks at noah egentlig ikke ble mer enn 85 eller 83 år, og at den unaturlige høye alderen er et resultat av misoversettelse. I alle tilfeller vil bibelske personers alder reflektere deres visdom og kunnskap. Endret 17. desember 2009 av Monkybone Lenke til kommentar
IHS Skrevet 17. desember 2009 Del Skrevet 17. desember 2009 (endret) Moses har sannsynligvis aldri eksistert, så jeg skjønner ikke hvordan du kan referere til ham. Hvorfor tror du at en så viktig person ikke har eksistert ? Forfatter av mose bøkene, forfatter av mose loven og grunnlegger av jødedommen. Den greske historikeren Strabo (64 BC – AD 24) sier Moses opprinnelig var en egyptisk prest Sigmund Freud argued that Moses had been an Atenist priest forced to leave Egypt with his followers Endret 17. desember 2009 av IHS Lenke til kommentar
McDuck_ Skrevet 17. desember 2009 Del Skrevet 17. desember 2009 (endret) Hvorfor tror du at en så viktig person ikke har eksistert ?Forfatter av mose bøkene, forfatter av mose loven og grunnlegger av jødedommen. Jeg vet ikke hva jeg skal tro, men har hørt påstander om det fra autorative skikkelser. Jeg har ikke satt meg inn i dokumentasjonen, så for min del kan den historiske figuren moses godt ha eksistert eller ikke. EDIT: Wikipediaartikkelen om Moses ser ikke ut til å fremlegge noen generell konsesus rundt spørsmålet om moses' historiske eksistens. Endret 17. desember 2009 av Monkybone Lenke til kommentar
MikkelRev Skrevet 17. desember 2009 Del Skrevet 17. desember 2009 @IHS Du så visst ikke dette innlegget, men det var til deg: Hæ? I likhet med nevnte prest, tolker jeg 937 år som 937 år og ikke som et helt annet tall. Det er du som trenger å addere og multiplisere opp alderen for å komme til 90 000-års-teorien din. Han tror forresten også på ~6000 årstesen, siden den er mest logisk og bibelsk. Poenget er at du beskyldte meg for å "trenge de 1000 tallene for å komme frem til 6000", men det er jo du som må manipulere og jukse med tallene som er oppgitt for at bibelen skal gå opp med 90.000 årstesen din. Han tror forresten også på ~6000 årstesen, siden den er mest logisk og bibelsk. Også? Tror du virkelig at jorden er ca 6000 år??? I så fall, jøss.... Og hvor i all verden finner du logikken i at verden er 6000 år??? At den er bibelsk er hevet over enhver tvil... Nei nei gutt, med stråmenn må det bli slutt! Dette var jo virkelig ikke det jeg skrev, hverken i dette innlegget eller i mine forrige innlegg hvor jeg har opplyst om at jordens alder antas å være et sted mellom 4-5 mrd. år. Gå tilbake å les hva jeg har skrevet så jeg slipper å repetere formye. Lenke til kommentar
dotten☻ Skrevet 17. desember 2009 Del Skrevet 17. desember 2009 Poenget er at du beskyldte meg for å "trenge de 1000 tallene for å komme frem til 6000", men det er jo du som må manipulere og jukse med tallene som er oppgitt for at bibelen skal gå opp med 90.000 årstesen din. Jeg skulle også sett at du svarte på den IHS. IHS manipulerer og jukser med alt som har med fakta å gjør. Sier du imot ham og legger fram "motbevis" overser han deg bare, så enkelt er det. Lenke til kommentar
Baranladion Skrevet 17. desember 2009 Del Skrevet 17. desember 2009 Det beste er vel å slutte å diskutere med IHS, er jo ganske tydelig at h*n kun er ute etter å provosere og kverrulere. Hadde h*n kommet med gode svar og argumenter på det folk skriver her så hadde det gått ann å respektert IHS og h*ns meninger. Mange som kommer med veldig gode innlegg her som blir besvart med linker til mt.Eva og Y-adam og det blir bare for dumt, sorry. Lenke til kommentar
G Skrevet 17. desember 2009 Del Skrevet 17. desember 2009 Det der er en interessant hypotese. Hvordan fant du, eller hvor fant du den forklaringen? Nå forstår jeg ikke, jeg svarte deg jo tidligere. Sitter på WLAN for tiden, og det kan godt tenkes at jeg i vanvare kom til å trykke på "resend"-knappen i nettleseren, da nettilgangen var midlertidig borte. Jeg surfer av og til ved å ha gamle sider stående, og da kan det hende jeg brukte en gammel åpen side til å simpelthen teste om jeg ennå hadde nettilgang. Det er den beste forklaringen jeg kan komme på. Unnskyld for tabben. Lenke til kommentar
G Skrevet 17. desember 2009 Del Skrevet 17. desember 2009 Moses har sannsynligvis aldri eksistert, så jeg skjønner ikke hvordan du kan referere til ham. Hvorfor tror du at en så viktig person ikke har eksistert ? Forfatter av mose bøkene, forfatter av mose loven og grunnlegger av jødedommen. Den greske historikeren Strabo (64 BC – AD 24) sier Moses opprinnelig var en egyptisk prest Sigmund Freud argued that Moses had been an Atenist priest forced to leave Egypt with his followers Takk for ett meget opplysende bidrag til debatten. Dette var faktisk interessant, og jeg har faktisk delt en tanke om at Moses var sterkt påvirket av egyptisk presteskap en gang før på dette forumet. Lenke til kommentar
IHS Skrevet 17. desember 2009 Del Skrevet 17. desember 2009 (endret) Moses bodde i Egypt til han ble førti år gammel. NT > Slik ble Moses opplært i all egyptisk visdom, og han var full av kraft både i ord og handling. Endret 17. desember 2009 av IHS Lenke til kommentar
G Skrevet 17. desember 2009 Del Skrevet 17. desember 2009 (endret) Hva betyr det at Moses var full av kraft, IHS? Var han full av herskesyke? Endret 17. desember 2009 av G Lenke til kommentar
MikkelRev Skrevet 17. desember 2009 Del Skrevet 17. desember 2009 @IHS? Det er interessant det du poster om Moses her, men... https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...&p=14867512 Hvorfor ignorerer du meg? Lenke til kommentar
IHS Skrevet 18. desember 2009 Del Skrevet 18. desember 2009 Moses bodde i Egypt til han ble førti år gammel. NT > Slik ble Moses opplært i all egyptisk visdom, og han var full av kraft både i ord og handling. Hva betyr det at Moses var full av kraft, IHS? Var han full av herskesyke? Nei, drivkraft. Lenke til kommentar
Xeqt Skrevet 18. desember 2009 Del Skrevet 18. desember 2009 Han tror forresten også på ~6000 årstesen, siden den er mest logisk og bibelsk. Også? Tror du virkelig at jorden er ca 6000 år??? I så fall, jøss.... Og hvor i all verden finner du logikken i at verden er 6000 år??? At den er bibelsk er hevet over enhver tvil... Godt mulig at dette er kommentert før også, men jeg vil påpeke at det at man mener at mennesker ikke har vært på jorden mer en 6000 år, betyr IKKE at man mener at JORDEN er 6000 år gammel... mvh meg Lenke til kommentar
Baranladion Skrevet 18. desember 2009 Del Skrevet 18. desember 2009 (endret) Skapte ikke gud jorda, adam og eva på 6 dager a? Det betyr jo at jorden har vært like lenge som adam og eva Edit: skrivefeil Endret 18. desember 2009 av McHalvorsen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå