Gå til innhold

var adam og eva de eneste menneskene?

Gjest Slettet-T9cKWhDpN0

Anbefalte innlegg

sitat: 1Mos 5:3 sier «Adam hadde levde i hundre og tretti år, da ble han far til en sønn i sin egen lignelse, etter sitt bilde, og kalte ham Set». På dette tidspunktet var altså jorden 130 år gammel. Deretter står det i 1Mos 5:6 at «Set levde i hundre og fem år, og ble så far til Enosj». Nå var da jorden blitt 130 + 105 = 235 år. Og så videre.

Fikk Adam sønnen sin rett før han døde?

Endret av Magnus_L
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

*rydder*

Gjenåpnes snart. :)

Edit:

To nye tråder, diskusjon splittet ut i:

Er GT del av kristendommen?

Finnes det gjenlevende grupperinger av gnostikere?

Var også en til dels bra diskusjon rundt planeten og dens vekst/størrelse, men klarte ikke finne noen god måte å splitte den ut på. Opprett gjerne en egen tråd med den som tema.

Ellers, prøv å unngå å dra denne tråden mer off-topic. En halvtime av min fritid gikk nå med og jeg får den aldri tilbake.

Annet som gikk i slettekurven:

• personangrep
  • Gjentagelser, det er ikke poeng i å klippe og lime inn det samme innlegget hele tiden.
  • Anklager om at enkelte er troll m.m. Rapporter slik, ikke bedriv former for ad hominem.

Er vel også verdt å vurdere om en diskusjon handler om å ha siste ordet, eller om det siste man skrev mer enn godt nok fikk frem poenget fremfor å danse i sirkel hele tiden. :)

Dere får ha en fortsatt god diskusjon. Reaksjon på moderering gjøres på pm og ikke i tråden som blir moderert.

Endret av Dotten
Lenke til kommentar
sitat: 1Mos 5:3 sier «Adam hadde levde i hundre og tretti år, da ble han far til en sønn i sin egen lignelse, etter sitt bilde, og kalte ham Set». På dette tidspunktet var altså jorden 130 år gammel. Deretter står det i 1Mos 5:6 at «Set levde i hundre og fem år, og ble så far til Enosj». Nå var da jorden blitt 130 + 105 = 235 år. Og så videre.

Fikk Adam sønnen sin rett før han døde?

Nei

GT > Hele Adams levetid ble 930 år. Så døde han.

Lenke til kommentar

Høy alder er tradisjonelt sett forbundet med visdom og kunnskap, og i litteratur kan en gammel person bli sett på et symbol på en vis person. Dette bruker bibelen, og det er derfor Adam, Eva, Noah og flere har så unaturlige høye aldre. Å tolke det bokstavelig er naivt, enten om man tror det eller ikke.

Lenke til kommentar
Høy alder er tradisjonelt sett forbundet med visdom og kunnskap, og i litteratur kan en gammel person bli sett på et symbol på en vis person. Dette bruker bibelen, og det er derfor Adam, Eva, Noah og flere har så unaturlige høye aldre. Å tolke det bokstavelig er naivt, enten om man tror det eller ikke.

Ville vel heller sagt at det å skrive det i første omgang var bra naivt jeg..... alt som er skrevet som ikke har en klar mening er dårlig norsk lærte jeg på skolen og jeg vil vel si at dette favner det meste i bibelen, da den i følge deg monkeybone skal tolkes ihjel før den gir noen mening (og gir knapt noen mening da..)

Begynner å føle at du egentlig har en liten guds tilbeder i maven jeg, for du er fryktelig aggressiv mot alt og alle som kritierer bibelen..... Den er liksom hellig for deg og må tolkes i hue og rææva og alle som ikke gidder/har interesse for det er dumme og ignorante, de forstår liksom ikke bibelen i følge deg.... Er det sånn du ser på alle som rett og slett ikke gidder å tillegge de bibelske mytene noen verdi? Bare lurer jeg....

Endret av RWS
Lenke til kommentar
Begynner å føle at du egentlig har en liten guds tilbeder i maven jeg, for du er fryktelig aggressiv mot alt og alle som kritierer bibelen..... Den er liksom hellig for deg og må tolkes i hue og rææva og alle som ikke gidder/har interesse for det er dumme og ignorante, de forstår liksom ikke bibelen i følge deg.... Er det sånn du ser på alle som rett og slett ikke gidder å tillegge de bibelske mytene noen verdi? Bare lurer jeg....

Denne kommentaren sa mer om deg enn meg, RWS.

Endret av Monkybone
Lenke til kommentar
Disse tallene forfatteren Moses opererer med i sin første bok, er like lite bokstavelig som hele fortelingen. Intet menneske har bokstavlig talt levd i nesten tusen år.

Hva er det du snakker om, er ikke bibelen riktig nå plutselig?

"ikke bokstavelig" er ikke det samme som "ikke riktig"

Når forfatteren Moses skriver tusen år mener han svært lenge. Samme som tusenårsriket ikke bokstavlig varer tusen år, men svært svært lenge.

Virkelighetens Adam og Eva fantes faktisk svært svært lenge.

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Det er ikke urimelig å tro at 1000 eller et hvilket som helst annet stort tall er metaforisk for "svært lenge". Men når det er oppgitt at Adam ble 930 år, Seth ble 912, Judah 119, Jacob 147, Shem 600 og Noah ble 950 år, for å ta noen eksempler - så er det vel tvilsomt at alle disse aldrene kun betyr "svært lenge", og at den oppgitte alderen i seg selv er tilfeldig.

Lenke til kommentar
Det er ikke urimelig å tro at 1000 eller et hvilket som helst annet stort tall er metaforisk for "svært lenge". Men når det er oppgitt at Adam ble 930 år, Seth ble 912, Judah 119, Jacob 147, Shem 600 og Noah ble 950 år, for å ta noen eksempler - så er det vel tvilsomt at alle disse aldrene kun betyr "svært lenge", og at den oppgitte alderen i seg selv er tilfeldig.

Ingen av disse tallene er normal levealder. Følgelig er det ikke bokstavelig ment.

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Det var en interessant måte å se ting på. Hvordan kom du på tanken, eller hvor fant du den idéen?

Lenke til kommentar
Jeg har blitt fortalt av en prest som kan hebraisk flytende at han tror det er snakk om et folk/en rekke personer/en ett/en stamme.

Presten har helt rett.

Endelig er vi enige om en ting :)

Da er du vel også med på at 937 år er 937 år og ikke 865 eller 1249 eller 5000000000000000000 år ?

Nei. Hvorfor spurte du ikke presten om det også ?

Lenke til kommentar
Det var en interessant måte å se ting på. Hvordan kom du på tanken, eller hvor fant du den idéen?

Det er nok ikke min idè, men jeg kan ikke huske nøyaktig hvor jeg har hørt det. Det er en ganske naturlig måte å se det på, ettersom eldre mennesker har lang livserfaring. Tidligere ble eldre mennesker i samfunnet ofte aktet for deres visdom, kunnskap og erfaring. Dette er fremdeles et "fenomen" i store deler av asia og afrika, men det er i mindre grad en del av moderne vestlig kultur.

Endret av Monkybone
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...