Gå til innhold

var adam og eva de eneste menneskene?


Gjest Slettet-T9cKWhDpN0

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
år 3761 f.Kr ? stamtavler ? google ? Gidder ikke ? Du mener kan ikke.

 

Du missforstår fullstendig hva forfatteren Moses mente, da han i sin første bok skrev at Adam levde i nesten tusen år. Han mente bare svært lenge og ikke noe eksakt tall.

 

Unnskyld, men er det Adams alder jeg diskuterer? Nei det var ikke det. Stråmannsargument deluxe!

 

Jeg påstår at Y-Adam og M-Eva ikke er samme personer som i Bibelen. Bibelen støtter ikke din teori der. Og du gjør ikke akkurat Bibelen noe mer troverdig av slike søkke synsinger. Så slutt å kveruler. Du skrev i en annen tråd om at andre var redd for egoets død ved å gi etter. Det gjelder ikke deg?

 

 

 

År 3761 f.Kr?
Ja hva mente jeg egentlig når jeg skrev "Faktisk så har jødene tellt hver dag siden skapelsesberetn. som begynte år 3761 f.Kr. Jødenes kalender er bygget på det. " mon tro? Jeg trodde jeg var tydelig, men tydeligvis ikke. Jødene har en egen kalender, som vi kaller Den Jødiske Kalender. Den Jødiske Kalender begynner ikke ved "år 0", sånn som vår Gregorianske Kalender. Nei, den jødiske kalenderen begynner år 3761 f.Kr., som er samme år som Tanach starter. Ja, jødene har stålkontroll på dagene, dager har alltid vært viktig for jøder og derfor har de faktisk (utrolig men sant) telt antall dager siden første vers i bibelen. Om de er noen dager "off" i forhold til realiteten, vet vi ikke, men neppe 90000 år!

 

"Years in the Hebrew calendar are labeled with the era designation Anno Mundi (Latin for "in the year of the world"), abbreviated AM and A.M., (Hebrew: לבריאת העולם‎), and are numbered from the epoch that, by Rabbinical reckoning, is the date of the birth of Adam. " (Wikipedia)

-http://en.wikipedia.org/wiki/Hebrew_calendar

 

"The year number on the Jewish calendar represents the number of years since creation, calculated by adding up the ages of people in the Bible back to the time of creation. However, this does not necessarily mean that the universe has existed for only 5700 years as we understand years.

-http://www.jewfaq.org/calendar.htm

 

 

stamtavler ?
Ja hva mente vel MikkelRev med "Det stemmer bra med bibelens egne stamtavler. (at A&E levde for 6000 år siden)"

 

Du vil vel ikke tro meg selv om jeg viser frem stamtavler som er dratt ut av bibelen. Bibelen er nemlig svært detaljert med å gjengi familiegenealogi. På første google-side dukket disse opp:

 

http://www.bible-genealogy.com/

http://www.marshallgenealogy.org/bible/pafg01.htm

 

Der står det hvortid personer i bibelen ble født, hvortid de døde, og om barn dem fikk. Adams fødsel er satt til Sun 9 April 4001 BC. Flytter du denne datoen 90 000 år bak i tid, faller hele bibelens stamtre og troverdighet sønder og sammen.

 

Er din agenda å bevise at Bibelen ikke er troverdig? For det er jo nettopp det du gjør, ingenting annet.

 

 

Gidder ikke ? Du mener kan ikke.
Dette mener du vel fortsatt...
Lenke til kommentar
jepp de var de eneste. Det som gjorde inavl mulig på den tiden, var at menneskene var nærmere fullkommenhet enn noen andre etter dem, adam og eva levde i mange hundre år, men ettersom tiden gikk, og inavlet ble større, gikk også levealderen til menneskene nedover, slik som bibelens slektsregister viser.

adam og eva fikk sønner og døttre, og de fikk gifte seg og få barn, men etter en tid satt gud en stopper for det, siden det da var mange nok mennesker.

med andre ord, inavl gjorde at menneskene gikk lenger og lenger ifra fullkommenhet.

forskerne kan jo ikke per i dag si hvorfor vi eldes og dør, cellene er slik at de skal kunne gjenskape seg uendelig.

Tull og tøys.

Alt dette har jeg tilbakevist tidligere i tråden.

Lenke til kommentar
IHS, som HenrikB over sier: Det er ikke et bevis på at "Eva" levde for 90 000 år siden, det er et bevis på at hun levde for mellom 82000 og 227000 år siden. Kanskje levde hun for 90 000 år siden, kanskje ikke. Etter sannsynlighetsberegning, er det med et så stort gap mer nærliggende å tro at hun ikke levde akkurat da.

 

Disse M-Eva og Y-Adam må imidlertid ikke forveksles med Adam og Eva som er berettiget om i 1. Mosebok.

forveksles ?

 

Det er samme Adam og Eva som forfatteren Moses omtaler i sin første bok.

Nei IHS, det er det ikke, og det er det ingen grunn til å tro heller.

M-Eva og Y-Adam levde mellom 82000 og 227000 år siden. Bibelens Adam og Eva levde for 6000 år siden.

Denne påstanden din er det ingen grunn til å tviholde på. Om du vil forfekte bibelelen, så gjør du den ingen tjeneste med denne påstanden. Heller tvert imot.

6000 år siden ? Hvor har du det tallet i fra ?

Gidder ikke google det opp for deg, men det er den gjengse oppfattning. Det stemmer bra med bibelens egne stamtavler. Faktisk så har jødene tellt hver dag siden skapelsesberetn. som begynte år 3761 f.Kr. Jødenes kalender er bygget på det.

 

Dine påstander er både ubibelske og urimelige.

år 3761 f.Kr ? stamtavler ? google ? Gidder ikke ? Du mener kan ikke.

 

Du missforstår fullstendig hva forfatteren Moses mente, da han i sin første bok skrev at Adam levde i nesten tusen år. Han mente bare svært lenge og ikke noe eksakt tall.

 

Unnskyld, men er det Adams alder jeg diskuterer? Nei det var ikke det. Stråmannsargument deluxe!

 

Jeg påstår at Y-Adam og M-Eva ikke er samme personer som i Bibelen. Bibelen støtter ikke din teori der. Og du gjør ikke akkurat Bibelen noe mer troverdig av slike søkke synsinger. Så slutt å kveruler. Du skrev i en annen tråd om at andre var redd for egoets død ved å gi etter. Det gjelder ikke deg?

 

 

 

År 3761 f.Kr?
Ja hva mente jeg egentlig når jeg skrev "Faktisk så har jødene tellt hver dag siden skapelsesberetn. som begynte år 3761 f.Kr. Jødenes kalender er bygget på det. " mon tro? Jeg trodde jeg var tydelig, men tydeligvis ikke. Jødene har en egen kalender, som vi kaller Den Jødiske Kalender. Den Jødiske Kalender begynner ikke ved "år 0", sånn som vår Gregorianske Kalender. Nei, den jødiske kalenderen begynner år 3761 f.Kr., som er samme år som Tanach starter. Ja, jødene har stålkontroll på dagene, dager har alltid vært viktig for jøder og derfor har de faktisk (utrolig men sant) telt antall dager siden første vers i bibelen. Om de er noen dager "off" i forhold til realiteten, vet vi ikke, men neppe 90000 år!

 

"Years in the Hebrew calendar are labeled with the era designation Anno Mundi (Latin for "in the year of the world"), abbreviated AM and A.M., (Hebrew: לבריאת העולם‎), and are numbered from the epoch that, by Rabbinical reckoning, is the date of the birth of Adam. " (Wikipedia)

-http://en.wikipedia.org/wiki/Hebrew_calendar

 

"The year number on the Jewish calendar represents the number of years since creation, calculated by adding up the ages of people in the Bible back to the time of creation. However, this does not necessarily mean that the universe has existed for only 5700 years as we understand years.

-http://www.jewfaq.org/calendar.htm

 

 

stamtavler ?
Ja hva mente vel MikkelRev med "Det stemmer bra med bibelens egne stamtavler. (at A&E levde for 6000 år siden)"

 

Du vil vel ikke tro meg selv om jeg viser frem stamtavler som er dratt ut av bibelen. Bibelen er nemlig svært detaljert med å gjengi familiegenealogi. På første google-side dukket disse opp:

 

http://www.bible-genealogy.com/

http://www.marshallgenealogy.org/bible/pafg01.htm

 

Der står det hvortid personer i bibelen ble født, hvortid de døde, og om barn dem fikk. Adams fødsel er satt til Sun 9 April 4001 BC. Flytter du denne datoen 90 000 år bak i tid, faller hele bibelens stamtre og troverdighet sønder og sammen.

 

Er din agenda å bevise at Bibelen ikke er troverdig? For det er jo nettopp det du gjør, ingenting annet.

 

 

Gidder ikke ? Du mener kan ikke.
Dette mener du vel fortsatt...

 

Har du et sitat fra forfatteren Moses første bok, som bekrefter noe av det du kommer med ? Det er ingen ting som tyder på at forfatteren mente man skulle sumere alle de nesten tusen år lange levealdrene han nevner i sin bok.

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Tror du på alt det du argumenterer for i denne tråden?

 

Om så er tilfelle, så er dette hvordan jeg reagerer på det :wow:

Enkelte av de tingene du forteller får meg til å føle :huh: , hvordan går det an.

 

Leker du med oss IHS, og sitter og humrer og ler av det?

 

 

Noe spesielt du reagerer på, G ?

Vel, du har gjentatte ganger brukt kildene om mitokondri-Eva og Y-chromo.-Adam. Det har gjerne blitt litt vel mange gjentakelser. Er det fordi du er redd at vi ikke skal kunne finne tilbake til dem i tråden? I så fall hadde det gjerne vært nok med en eller to repetisjoner, men jeg ser at du har spedd på med den kilden "ørten" ganger.

 

Men det jeg også merker er at du tar en gitt levealder som er beskrevet for Adam fra bibelen, for så å vri det til at det må tolkes som en annen livslengde på denne Adam som da egentlig må være "den riktige" forklaringen i følge deg (og dine).

 

Det er i og for seg tillatt å kunne argumentere på den måten. Men for det første så virker det som om du drar en sånn "lettvint løsning (svar)" her, og for det andre så tror jeg ikke du oppnår å virke mer troverdig uten at du kan underbygge argumentet ditt med noe ekstra fyllmateriale.

Lenke til kommentar

Har du et sitat fra forfatteren Moses første bok, som kan bekrefte noe av det du kommer med ? Det er ingen ting som tyder på at forfatteren Moses mente man skulle sumere alle de nesten tusen år lange levealdrene han nevner i sin bok.

Akkurat det er ett ålreit argument. Det forteller oss at du ikke tror på andre kristne sin tolkning med "6000 år konseptet". Det er allerede nevnt i tråden at flere kristne går og tror på "6000 år konseptet"..

Lenke til kommentar

Har du et sitat fra forfatteren Moses første bok, som kan bekrefte noe av det du kommer med ? Det er ingen ting som tyder på at forfatteren Moses mente man skulle sumere alle de nesten tusen år lange levealdrene han nevner i sin bok.

Akkurat det er ett ålreit argument. Det forteller oss at du ikke tror på andre kristne sin tolkning med "6000 år konseptet". Det er allerede nevnt i tråden at flere kristne går og tror på "6000 år konseptet"..

6000 år konseptet er en ubibelsk og ukristen konstruksjon.

Endret av IHS
Lenke til kommentar
jepp de var de eneste. Det som gjorde inavl mulig på den tiden, var at menneskene var nærmere fullkommenhet enn noen andre etter dem, adam og eva levde i mange hundre år, men ettersom tiden gikk, og inavlet ble større, gikk også levealderen til menneskene nedover, slik som bibelens slektsregister viser.

adam og eva fikk sønner og døttre, og de fikk gifte seg og få barn, men etter en tid satt gud en stopper for det, siden det da var mange nok mennesker.

med andre ord, inavl gjorde at menneskene gikk lenger og lenger ifra fullkommenhet.

forskerne kan jo ikke per i dag si hvorfor vi eldes og dør, cellene er slik at de skal kunne gjenskape seg uendelig.

Om det hadde vært sant, hvordan klarte da Moses sine tre sønner å formere verden med sine koner når de i tillegg rømte til hvert sitt kontinent for å befolke dem?

Lenke til kommentar

Tror du på alt det du argumenterer for i denne tråden?

 

Om så er tilfelle, så er dette hvordan jeg reagerer på det :wow:

Enkelte av de tingene du forteller får meg til å føle :huh: , hvordan går det an.

 

Leker du med oss IHS, og sitter og humrer og ler av det?

Noe spesielt du reagerer på, G ?

Vel, du har gjentatte ganger brukt kildene om mitokondri-Eva og Y-chromo.-Adam. Det har gjerne blitt litt vel mange gjentakelser. Er det fordi du er redd at vi ikke skal kunne finne tilbake til dem i tråden? I så fall hadde det gjerne vært nok med en eller to repetisjoner, men jeg ser at du har spedd på med den kilden "ørten" ganger....

Det er stadig nye brukere innom denne tråden om Adam og Eva som ikke er kjent med fakta. Derfor er det greit med et par linker som disse to om nettopp Adam og Eva

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Mitochondrial_Eve

http://en.wikipedia.org/wiki/Y-chromosomal_Adam

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Har du et sitat fra forfatteren Moses første bok, som kan bekrefte noe av det du kommer med ? Det er ingen ting som tyder på at forfatteren Moses mente man skulle sumere alle de nesten tusen år lange levealdrene han nevner i sin bok.

Akkurat det er ett ålreit argument. Det forteller oss at du ikke tror på andre kristne sin tolkning med "6000 år konseptet". Det er allerede nevnt i tråden at flere kristne går og tror på "6000 år konseptet"..

6000 år konseptet er en ubibelsk og ukristen konstruksjon.

jeg lurer egentlig i bunn og grunn hvilken trosretning du tilhører, bare av ren nyskjerrighet.

Lenke til kommentar
6000 år konseptet er en ubibelsk og ukristen konstruksjon.

 

 

Men det står jo i bibel boken.

 

sitat: 1Mos 5:3 sier «Adam hadde levde i hundre og tretti år, da ble han far til en sønn i sin egen lignelse, etter sitt bilde, og kalte ham Set». På dette tidspunktet var altså jorden 130 år gammel. Deretter står det i 1Mos 5:6 at «Set levde i hundre og fem år, og ble så far til Enosj». Nå var da jorden blitt 130 + 105 = 235 år. Og så videre.

 

En full utledning med kommentarer av årene fra Adam til tempelets fall får du ved å klikke på bildet under:

 

http://www.kreasjonisme.com/artikler/_images/aa08-1.png

 

 

Linkene dine forklarer godt at M-eva og y-adam bare har navnet fra bibelen. Du lurer deg selv og plukker ut enkelte fakta.

Det er jo som å forklare til en unge at julenissen ikke fins.

Endret av kindermaxxi
Lenke til kommentar
6000 år konseptet er en ubibelsk og ukristen konstruksjon.

Men det står jo i bibel boken.

 

sitat: 1Mos 5:3 sier «Adam hadde levde i hundre og tretti år, da ble han far til en sønn i sin egen lignelse, etter sitt bilde, og kalte ham Set». På dette tidspunktet var altså jorden 130 år gammel. Deretter står det i 1Mos 5:6 at «Set levde i hundre og fem år, og ble så far til Enosj». Nå var da jorden blitt 130 + 105 = 235 år. Og så videre.

 

En full utledning med kommentarer av årene fra Adam til tempelets fall får du ved å klikke på bildet under:

 

http://www.kreasjonisme.com/artikler/_images/aa08-1.png

Disse tallene forfatteren Moses opererer med i sin første bok, er like lite bokstavelig som hele fortelingen. Intet menneske har bokstavlig talt levd i nesten tusen år.

Endret av IHS
Lenke til kommentar
jepp de var de eneste. Det som gjorde inavl mulig på den tiden, var at menneskene var nærmere fullkommenhet enn noen andre etter dem, adam og eva levde i mange hundre år, men ettersom tiden gikk, og inavlet ble større, gikk også levealderen til menneskene nedover, slik som bibelens slektsregister viser.

adam og eva fikk sønner og døttre, og de fikk gifte seg og få barn, men etter en tid satt gud en stopper for det, siden det da var mange nok mennesker.

med andre ord, inavl gjorde at menneskene gikk lenger og lenger ifra fullkommenhet.

forskerne kan jo ikke per i dag si hvorfor vi eldes og dør, cellene er slik at de skal kunne gjenskape seg uendelig.

Om det hadde vært sant, hvordan klarte da Moses sine tre sønner å formere verden med sine koner når de i tillegg rømte til hvert sitt kontinent for å befolke dem?

begynte på nytt slik som adam og eva.

for å sitere 1. mos 9:29: 29 Hele Noahs levetid ble 950 år. Så døde han.

og kap 10: 5: 5 Fra dem har folkene på kystene bredt seg ut i sine land, hvert med sitt språk, ætt for ætt, folkeslag for folkeslag.

så de forplantet seg også spredte seg.

Lenke til kommentar
Disse tallene forfatteren Moses opererer med i sin første bok, er like lite bokstavelig som hele fortelingen. Intet menneske har bokstavlig talt levd i nesten tusen år.

 

Hva er det du snakker om, er ikke bibelen riktig nå plutselig?

 

Innse det, du tar feil og har et forvrengt bilde på verden. Men du skal få tro på det du vil, bare hold det våset for deg selv.

Lenke til kommentar

Har du et sitat fra forfatteren Moses første bok, som kan bekrefte noe av det du kommer med ? Det er ingen ting som tyder på at forfatteren Moses mente man skulle sumere alle de nesten tusen år lange levealdrene han nevner i sin bok.

Akkurat det er ett ålreit argument. Det forteller oss at du ikke tror på andre kristne sin tolkning med "6000 år konseptet". Det er allerede nevnt i tråden at flere kristne går og tror på "6000 år konseptet"..

6000 år konseptet er en ubibelsk og ukristen konstruksjon.

jeg lurer egentlig i bunn og grunn hvilken trosretning du tilhører, bare av ren nyskjerrighet.

Tydligvis ikke jødedommen som ble grunnlagt av Moses.

Lenke til kommentar

Har du et sitat fra forfatteren Moses første bok, som kan bekrefte noe av det du kommer med ? Det er ingen ting som tyder på at forfatteren Moses mente man skulle sumere alle de nesten tusen år lange levealdrene han nevner i sin bok.

Akkurat det er ett ålreit argument. Det forteller oss at du ikke tror på andre kristne sin tolkning med "6000 år konseptet". Det er allerede nevnt i tråden at flere kristne går og tror på "6000 år konseptet"..

6000 år konseptet er en ubibelsk og ukristen konstruksjon.

jeg lurer egentlig i bunn og grunn hvilken trosretning du tilhører, bare av ren nyskjerrighet.

Tydligvis ikke jødedommen som ble grunnlagt av Moses.

ja det har jeg fått med meg, men hva tilhører du da?

du er ikke jøde, ikke kristen(protestantisk eller katolsk), muslim?

Lenke til kommentar

jeg lurer egentlig i bunn og grunn hvilken trosretning du tilhører, bare av ren nyskjerrighet.

Tydligvis ikke jødedommen som ble grunnlagt av Moses.

ja det har jeg fått med meg, men hva tilhører du da?

du er ikke jøde, ikke kristen(protestantisk eller katolsk), muslim?

Kristendommen som ble grunnlagt av Jesus Kristus.

 

Disse tallene forfatteren Moses opererer med i sin første bok, er like lite bokstavelig som hele fortelingen. Intet menneske har bokstavlig talt levd i nesten tusen år.
937 år er 937 år uansett om det er alderen til en enkelt person eller en rekke personer.

937 tusen år er mere riktig. Det blir en lang rekke det ja.

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...