MrL Skrevet 6. desember 2009 Del Skrevet 6. desember 2009 Hei, hvorfor er det slik(ihvertfall for meg, men tror det gjelder mange andre også) at vi alltid "heier" på hovedpersonen uansett om han er en drittsekk, kriminell, lovlydig eller gjør gode og onde ting? Altså i enkelte filmer håper vi f.eks at bankraneren kommer unna, mens i andre ønsker vi han tatt. Er det slik at vi mister litt mening om hva som er rett og galt når vi ser film? Hva tror dere? (Trenger innskudd til en skoleoppgave jeg driver med ) Lenke til kommentar
*F* Skrevet 6. desember 2009 Del Skrevet 6. desember 2009 Det er nok fordi film makerne vrir historien slik at hovedpersonen blir han "snille", selv om han bryter loven, eller andre normer. Vi får også sett mye tydeligere hva denne personen føler. og forstår det mye lettere en andre skuespillere i filmen. Lenke til kommentar
Mads-b Skrevet 6. desember 2009 Del Skrevet 6. desember 2009 Ikke alltid. Enkelte ganger er hovedpersonen en skikkelig bad-guy (kommer ikke på eksempel), men vedkommende er så awesome at vi holder med ham, bare for å få se hva mer denne personen kan finne på ^^ Lenke til kommentar
AvidGamer Skrevet 6. desember 2009 Del Skrevet 6. desember 2009 (endret) Er jo litt vanskelig å heie på bakgrunnsfolka som vi ikke kjenner til en gang.... "Hovedpersonen" er jo egentlig mangen. Trenger ikke nødvendigvie å være "the good guy". Endret 6. desember 2009 av AvidGamer Lenke til kommentar
DoktorBacon Skrevet 6. desember 2009 Del Skrevet 6. desember 2009 Ikke alltid. Enkelte ganger er hovedpersonen en skikkelig bad-guy (kommer ikke på eksempel), men vedkommende er så awesome at vi holder med ham, Patrick Bateman. Lenke til kommentar
Manx Skrevet 6. desember 2009 Del Skrevet 6. desember 2009 Ikke alltid. Enkelte ganger er hovedpersonen en skikkelig bad-guy (kommer ikke på eksempel), men vedkommende er så awesome at vi holder med ham, Patrick Bateman. Dexter Lenke til kommentar
DoktorBacon Skrevet 6. desember 2009 Del Skrevet 6. desember 2009 (endret) Dexter er jo rene engelen i forhold til Bale's psykopat. Endret 6. desember 2009 av DoktorBacon Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 6. desember 2009 Del Skrevet 6. desember 2009 Er ikke altid de funker, selv heiet jeg på at hele vatikanet skulle sprenges når jeg så Angels & Demons Lenke til kommentar
T.F.T Skrevet 6. desember 2009 Del Skrevet 6. desember 2009 Er det slik at vi mister litt mening om hva som er rett og galt når vi ser film? Ja. Ta Troy for eksempel, der Achilles blir presentert som en helt. Men Achilles dreper folk for ære, å bli husket av historien. Han er egentlig en ganske kjip fyr som dreper folk for sitt eget ego. Filmen presenterer Achilles og Hector som likeverdige, men det er de ikke. Achilles er ikke stort bedre enn Agamemnon. Lenke til kommentar
Valeit Skrevet 6. desember 2009 Del Skrevet 6. desember 2009 Er ikke alltid de funker, selv heiet jeg på at hele vatikanet skulle sprenges når jeg så Angels & Demons Haha, jeg og. Det hadde hevet filmen noen hakk. Lenke til kommentar
Batnobbit Skrevet 6. desember 2009 Del Skrevet 6. desember 2009 Heier alltid på de onde i Star Wars Men det er vel mye pga de kjemper mot det en person syntes er rett. Feks, når man ser WW2 filmer. Man heier alltid på de som er imot tyskerne pga vi syntes at tyskerne var onde, siden man ikke var enig med ideologien deres. Lenke til kommentar
T.F.T Skrevet 6. desember 2009 Del Skrevet 6. desember 2009 Heier alltid på de onde i Star Wars Men det er vel mye pga de kjemper mot det en person syntes er rett. Feks, når man ser WW2 filmer. Man heier alltid på de som er imot tyskerne pga vi syntes at tyskerne var onde, siden man ikke var enig med ideologien deres. Vi heier vel ikke på de allierte i filmer som Das Boot. Selv om vi burde det, gjør vi det ikke fordi filmen viser oss de sympatiske tyske soldatene. Lenke til kommentar
Batnobbit Skrevet 6. desember 2009 Del Skrevet 6. desember 2009 Heier alltid på de onde i Star Wars Men det er vel mye pga de kjemper mot det en person syntes er rett. Feks, når man ser WW2 filmer. Man heier alltid på de som er imot tyskerne pga vi syntes at tyskerne var onde, siden man ikke var enig med ideologien deres. Vi heier vel ikke på de allierte i filmer som Das Boot. Selv om vi burde det, gjør vi det ikke fordi filmen viser oss de sympatiske tyske soldatene. Har ikke sett den filmen så jeg kan ikke utale meg noe der. Men det er sant at det er noen av filmene som gjør en twist her, men nå tenkte jeg mer gjennomsnittlig. Lenke til kommentar
T.F.T Skrevet 6. desember 2009 Del Skrevet 6. desember 2009 Heier alltid på de onde i Star Wars Men det er vel mye pga de kjemper mot det en person syntes er rett. Feks, når man ser WW2 filmer. Man heier alltid på de som er imot tyskerne pga vi syntes at tyskerne var onde, siden man ikke var enig med ideologien deres. Vi heier vel ikke på de allierte i filmer som Das Boot. Selv om vi burde det, gjør vi det ikke fordi filmen viser oss de sympatiske tyske soldatene. Har ikke sett den filmen så jeg kan ikke utale meg noe der. Men det er sant at det er noen av filmene som gjør en twist her, men nå tenkte jeg mer gjennomsnittlig. Da bør du se den. Poenget mitt er at vi ikke nødvendigvis heier på dem som faktisk er snille, men dem som presenteres som snille. Disse er selvsagt ofte de samme, men ofte ikke. Lenke til kommentar
Batnobbit Skrevet 6. desember 2009 Del Skrevet 6. desember 2009 Ganske sant, men, nå har jeg ikke akkurat sett Birth of a Nation men tviler på at man heier på KKK selv om filmen legger opp til det Nei, men forstår hva du mener. Mye av grunnen for at mange på min alder tror at amerika er det beste landet noen gang Lenke til kommentar
Cuneax Skrevet 6. desember 2009 Del Skrevet 6. desember 2009 Hvilke forhold man får til ulike rollefigurer kan diskuteres ved hjelp av en sympatistruktur: 1. Gjenkjennelse 2. Sidestilling 3. Troskap Hvordan ser en rollefigur ut? Hvem følger vi og i hvilke hendelser? Hvordan stemmer rollefigurens handlinger overens med de normer og regler vi har for god/dårlig oppførsel i samfunnet? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå