Gå til innhold

Hvorfor "heier" man alltid på hovedpersonen?

MrL

Anbefalte innlegg

Hei, hvorfor er det slik(ihvertfall for meg, men tror det gjelder mange andre også) at vi alltid "heier" på hovedpersonen uansett om han er en drittsekk, kriminell, lovlydig eller gjør gode og onde ting? Altså i enkelte filmer håper vi f.eks at bankraneren kommer unna, mens i andre ønsker vi han tatt. Er det slik at vi mister litt mening om hva som er rett og galt når vi ser film?

Hva tror dere? (Trenger innskudd til en skoleoppgave jeg driver med :))

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er nok fordi film makerne vrir historien slik at hovedpersonen blir han "snille", selv om han bryter loven, eller andre normer.

Vi får også sett mye tydeligere hva denne personen føler. og forstår det mye lettere en andre skuespillere i filmen.

Lenke til kommentar
Er det slik at vi mister litt mening om hva som er rett og galt når vi ser film?

Ja. Ta Troy for eksempel, der Achilles blir presentert som en helt. Men Achilles dreper folk for ære, å bli husket av historien. Han er egentlig en ganske kjip fyr som dreper folk for sitt eget ego.

Filmen presenterer Achilles og Hector som likeverdige, men det er de ikke. Achilles er ikke stort bedre enn Agamemnon.

Lenke til kommentar
Heier alltid på de onde i Star Wars :ermm:

Men det er vel mye pga de kjemper mot det en person syntes er rett. Feks, når man ser WW2 filmer. Man heier alltid på de som er imot tyskerne pga vi syntes at tyskerne var onde, siden man ikke var enig med ideologien deres.

Vi heier vel ikke på de allierte i filmer som Das Boot. Selv om vi burde det, gjør vi det ikke fordi filmen viser oss de sympatiske tyske soldatene.
Lenke til kommentar

Men det er vel mye pga de kjemper mot det en person syntes er rett. Feks, når man ser WW2 filmer. Man heier alltid på de som er imot tyskerne pga vi syntes at tyskerne var onde, siden man ikke var enig med ideologien deres.

Vi heier vel ikke på de allierte i filmer som Das Boot. Selv om vi burde det, gjør vi det ikke fordi filmen viser oss de sympatiske tyske soldatene.

Har ikke sett den filmen så jeg kan ikke utale meg noe der. Men det er sant at det er noen av filmene som gjør en twist her, men nå tenkte jeg mer gjennomsnittlig.

Lenke til kommentar

Har ikke sett den filmen så jeg kan ikke utale meg noe der. Men det er sant at det er noen av filmene som gjør en twist her, men nå tenkte jeg mer gjennomsnittlig.

Da bør du se den. :)

Poenget mitt er at vi ikke nødvendigvis heier på dem som faktisk er snille, men dem som presenteres som snille. Disse er selvsagt ofte de samme, men ofte ikke.

Lenke til kommentar

Hvilke forhold man får til ulike rollefigurer kan diskuteres ved hjelp av en sympatistruktur:

1. Gjenkjennelse

2. Sidestilling

3. Troskap

Hvordan ser en rollefigur ut? Hvem følger vi og i hvilke hendelser? Hvordan stemmer rollefigurens handlinger overens med de normer og regler vi har for god/dårlig oppførsel i samfunnet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...