Liquid Crystal Skrevet 6. desember 2009 Del Skrevet 6. desember 2009 Heisann godtfolk! Har i skrivende stund en Power Mac G4 Cube kjørende med Ubuntu 9.10 Karmic Koala. Problemet er at jeg bruker den på en 20" skjerm (via VGA kabel), og ubuntu klarer ikke å oppdage hva slags skjerm jeg bruker. Dette resulterer i at jeg ikke får sette oppløsningen til mer enn 800x600 piksler. Hva må til for å få høyere oppløsning? -LC Lenke til kommentar
Liquid Crystal Skrevet 7. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2009 Etter litt googling fant jeg ut at mangelen på xorg kan være problemet. Når jeg fikk lagt inn xorg oppdaget jeg fort at xorg.conf ikke har noe informasjon om skjerm eller oppløsning. De grafiske skjerminstillingene sier også at skjermen er ukjent. Etter litt knoting med modeline generator på nett, og uten hell. Fant jeg ut at dette kan ha med hva slags signaler jeg bruker til skjermen. Kjører over en vga kabel, og sjekket om macen hadde DVI. Det hadde den ikke, derimot hadde den ADC og neste oppdrag blir å få tak i en ADC til DVI converter. Lenke til kommentar
Xecuter Skrevet 7. desember 2009 Del Skrevet 7. desember 2009 Etter litt googling fant jeg ut at mangelen på xorg kan være problemet. Når jeg fikk lagt inn xorg oppdaget jeg fort at xorg.conf ikke har noe informasjon om skjerm eller oppløsning. De grafiske skjerminstillingene sier også at skjermen er ukjent. Skjermen trenger ikke være kjent for at du skal kunne stille oppløsninga. Og Xorg var nok installert fra før, men derimot /etc/X11/xorg.conf er tom. Dette er vanlig, Xorg oppdager som regel selv hva den skal bruke. I ditt tilfelle gjorde den ikke det, og da skal det holde å sette inn en del seksjoner om hvordan oppløsninga skal være. Husker desverre ikke hvordan man gjorde dette, da det er lenge siden jeg gjorde det selv. Men hvis jeg husker rett så skal det være mulig å kjøre en kommando som oppretter en xorg.conf-fil til deg, som du etterpå kan manipulere. Kanskje noen andre på forumet vet? Lenke til kommentar
Liquid Crystal Skrevet 7. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2009 (endret) Takk for et godt og fyldig svar. Dette er desverre noe jeg allerede har funnet ut. Var inne på å generere en Modeline til skjermen min i går, men ga litt opp. Skal tukle litt videre med det i dag. Hvis noen har lyst til å hjelpe meg å lage en fornuftig xorg.conf fil setter jeg stor pris på det. Skjermen som brukes er en Samsung Syncmaster 206bw med maks oppløsning på 1680x1050 piksler. Endret 7. desember 2009 av Liquid Crystal Lenke til kommentar
Xecuter Skrevet 7. desember 2009 Del Skrevet 7. desember 2009 Prøv å les litt her: http://wiki.archlinux.org/index.php/Xorg Lenke til kommentar
tingo Skrevet 7. desember 2009 Del Skrevet 7. desember 2009 Du trenger normalt ingen modelines, du kan bare gjøre slik: Modes "1280x1024" Her er et eksempel: SubSection "Display" Viewport 0 0 Depth 24 Modes "1280x1024" EndSubSection Dette skal i seksjone som heter "Screen". Lenke til kommentar
Liquid Crystal Skrevet 8. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2009 Xecuter: Takk for linke. Skal ta en titt på den om jeg finner ut av det, men kom på sporet i går. Så tror jeg fortsetter med xorg.conf atm. Tingo: Mange takk. Dette hjelper en del. Fant et eksempel på en xorg.conf fil til akkurat den macen jeg har stående hjemme. Problemet var at denne var til 1024x768. Jeg satte den til 1680x1050 som er optimalt for skjermen min. Dette hjalp...delvis. Jeg endte opp med en oppløsning på 1350x7hundresomething. Husker ikke helt, men ihvertfall ikke den oppløsningen jeg skrev inn selv. Skal gi tilbakemelding så fort jeg kommer meg hjem fra skolen og får sjekket. Takk for svar så langt! -LC Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå