Stianbl Skrevet 6. desember 2009 Del Skrevet 6. desember 2009 Hei hopp! Jeg tar mitt siste år på uni i Australia, og er fortiden rundt på ferie i Asia. Min forrige gamle laptop er gått i stykker, og jeg trenger en ny. I første omgang vill jeg bare ha noe som fungerte ok, men så kom jeg over ett par gode maskiner ifra bestbuy.com, og fant ut at jeg mye heller vil spytte i 7000 kr for en god laptop, enn 3-5000 for en middelmådig laptop. For rundt 7000 kr for man Core i7 (2.8), GTX 260M, 6GB ddr3, osv osv, og det er ikke galt i det heletatt! Jeg kjenner en som er i usa nå, som kan ta med maskin derifra til meg her i Sør-Korea om 3 uker, så må ha bestemt meg innen da, og bestilt og ordna alt sammen. Spørsmålet er bare, hva burde jeg gå for? Sjekk ut bestbuy.com og se hva dere mener, og kom mer enn gjerne med andre alternativer som vil gi meg mer for pengene. =) Batteritid bryr meg egentlig fint lite, og vekt har jeg ikke noe problem med. Varme er ikke noe problem for meg, så lenge maskinen klarer det. Skjerm? Tja.. Ikke mindre enn 15" hvertfall, gjerne rundt 17". maskinen skal i hovedsak brukes til skolearbeid. Det vil si, tung rendering i 3d software, og diverse andre tyngre porgrammer. så god CPU er ett must, samt tilstrekkelig minne. Noe de fleste gode maskinene fra bestbuy.com har. men jeg vil også kunne spille spill, så jeg vil igrunn ha bra grafikkort også. Mye å be om, men finnes ett par gode tilbud der ute. =) Så, jeg setter utrolig stor pris på tilbakemeldinger og annbefalinger. Vil ikke gi mer enn 7-8000 kr for maskinen (uten frakt), men vil ha så mye som mulig for pengene. Noen som kan hjelpe meg litt? her er link til game laptoppene hos bestbuy.com: http://www.bestbuy.com/site/Laptop-Compute...cat150700050002 På forhånd tusen hjertelig takk til alle som kan hjelpe, Stian Berg Larsen Lenke til kommentar
Stianbl Skrevet 7. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2009 *bump* Noen som kan hjelpe meg? Trenger hjelp til aa velge hvilken maskin jeg skal kjoepe.. =) i7 vs Quad? velger jeg i7'en saa faar jeg bare GTS 250M. Velger jeg Quad'en faar jeg GTX260M.. Tusen takk for all hjelp jeg kan faa! =) Lenke til kommentar
Stianbl Skrevet 7. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2009 (endret) Ok, mye tekst og lite konkret informasjon. Har funnet ut ett par eksempler på laptoper jeg ser på, og lister de her. Tar imot all informasjon og andre annbefalinger med stor takk! - - - ASUS G72Gx-RBBX09 - 1299$ -quad Q9000 -GTX 260M (nedklokket!! ) -6GB DDR2 -17.3" 1600x900 http://www.bestbuy.com/site/Asus+-+Laptop+...p;skuId=9568149 Denne jeg i hovedsak har sett på. Men hørt rukter om at GPU'en er nedklokket her, og at bios er sperret for klokking. Er de andre 260M GPU'ene nedklokket også? På de andre maskinene jeg har listet? ASUS G51J-A1 - 1405$ -core i7-720 -GTX 260M -4GB DDR3 1066Mhz -15,6" 1920x1080 http://www.xoticpc.com/asus-g51ja1-p-2674....?wconfigure=yes En bra kandidat. Bra skjerm, og generelt sett bra. Forskjell ifra ASUS sin maskin her er i7 vs quad, og 4gb ddr3 vs 6gb ddr2 (er det vits med ddr3 enda?? I såfall, er det verdt å miste 2 gb bare for å få ddr3?) Sager NP8690 - 1700$ -core i7-720 -GTX 280M -4GB DDR3 1333Mhz -15,6" 1600x900 http://www.xoticpc.com/sager-np8690-built-...?wconfigure=yes Synes den er litt for dyr, men lister den allikavel. Den har dårligere skjerm, og eneste forskjellen her er 260M vs 280M. Er ikke helt verdt 300$ + dårligere skjerm i mine øyne. Toshiba - Qosmio - 1399$ -core i7-720 -GTS 250M -4GB DDR3 -18,4" 1680x945 http://www.bestbuy.com/site/Toshiba+-+Qosm...p;skuId=9575532 Ikke på lager, men tenkte å liste uansett, i tilfelle den skulle være ett bra alternativ. Ulempen her er skjermkortet som er dårligere enn de andre maskinene listet. ASUS G60VX-RBBX05 - 945$ -core 2 duo P7450 -GTX 260M -4GB DDR2 -16" 1366x768 http://www.bestbuy.com/site/Asus+-+Laptop+...p;skuId=9556072 Dårligere CPU, men pris her er ganske bra. Dårlig oppløsning på skjerm, og "dårlig" minne. - - - Det er bare ett par av de jeg har sett litt på. Generelle krav til maskin lister jeg nedenfor: CPU: quad eller i7 helst, ettersom jeg bruker tunge programmer. GPU: 250M og opp, ettersom jeg vil spille tyngre spill på den. MINNE:4GB DDR2 eller mer. SKJERM: Ikke noen dårlig skjerm. trenger ikke være super, men takler ikke en elendig skjerm. VEKT: har ikke noe å si. BATTERITID: har ikke noe å si. PRIS: helst ikke over 1300$. kan strekkes til 1500$. Kommer an på hvor mye man tjener i ytelse på å gå opp. Tusen tusen takk for all hjelp. Er ett vanskelig valg, ettersom jeg egentlig ikke har mye penger å rutte med. men vil heller gi 7-8000 for en god laptop, enn 4-5000 for en middels, når jeg uansett trenger en ny laptop. -Stian Berg Larsen Endret 7. desember 2009 av Stianbl Lenke til kommentar
Gnotten Skrevet 7. desember 2009 Del Skrevet 7. desember 2009 (endret) Jeg skal prøve å hjelpe litt med noen punkter: - I7 er bedre enn Quad som du sier. Skal du få et bedre overblikk, er passmark en god side. Sriv inn de to ulike prosessorene. 720Q presterer 3381 mot Q9000 sin 3015. Det går på behov, men I7 serien har fått flott kritikk. Tapper (med dagens teknologi) litt strøm og utvikler litt varme - men ellers får det flott kritikk. (Jeg har bestilt Dell pc med dette, for meg blir det det samme som deg angående batteri og varme. Så I7 blir helt topp!) - Sjekk hastigheten på ram! Finn gjerne et produkt som har 1333mhz FSB. Velg gjerne et produkt med dette, framfor 1066 eller mindre. - Byggekvaliteten på PCen er noe man skjeldent kan vite noe om. Søk gjerne på nettet etter "(pc navn) review". Da finner du fort en test som kan gi deg svar på dette. Selvsagt kan du se på produkt i butikk også, vet ikke hvordan muligheten er der du er. - Ditto skjerm. - Du kan sammenligne grafikkort også på passmark her. Så får du ihvertfall en pekepinn på hvor mye bedre det ene er enn det andre, om det er verdt ekstra penger osv. Lykke til! Endret 7. desember 2009 av Lansky Lenke til kommentar
Stianbl Skrevet 7. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2009 Tusen hjertelig takk for svar =) Hva er konsekvensene av å kjøre 1066Mhz vs 1333Mhz ram? Og er forskjellen fra DDR2 til DDR3 egentlig merkbar? Bærbare er vanskelige å oppgradere, om i det heletatt mulig, så jeg trenger ikke DDR3 ram om det bare gir fordeler i fremtiden, og ikke med det vi kjører nå. Jeg mister 2 GB ram om jeg går for DDR3, og vet ikke om det er verdt det. CPU.. ja, i7 vil jeg helst ha. Leser at hastigheten er 1.8-2.8 eller noe. Hva kan det være hastigheten er variabel? i7 har vel fremdeles bare 4 fysiske kjerner, samme som en quad? men hører den kjører 8 virutelt. Aldri skjønt den der helt. Men i bunn og grunn har det ikke så mye å si. i7 er bedre en Q9000, så der er jo valget klart. =) Skal rendre en del grafikk, så god prosessor er absolutt bra! Grafikk.. tror ikke jeg har råd til å gå opp til 280M, så blir sannsynligvis 260M. Du handler fra dell? hva koster ett sånt settup der? Prøvd å lete etter reviews, og finner mye. men blir ikke veldig klok Var 100% sikker på å kjøpe ASUS G72Gx-RBBX09, helt til jeg leste en plass at bios var sperret for klokking, og at GPU'en var kraftig nedklokket pga varme. Hvorda 260M er på de andre maskinene aner jeg ikke, men i dette tilfellet vil vel faktisk ett 250M yte bedre, enn den 260M'en som er nedklokket... Litt teit at de gjør det, men men... =/ Takker for svar. skal lete videre. =) Lenke til kommentar
Stianbl Skrevet 8. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2009 *bump* Trenger virkelig hjelp. Maa bestille naa veldig snart. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå