Gå til innhold

Spørsmål ang. forsvaret og KS. Skal søke...

Armador

Anbefalte innlegg

Hei, er en gutt født 91, og skal søke KS nå innen 15.feb...

Hvordan er det med plasser på det fireårige løpet? er det vanskelig å komme inn? altså søkere/plasser)

Har noen erfaringer fra KS operativ? Hvordan er mulighetene etter de fire årene? finnes det muligheter for å velge etterretning under KS?

Gått toppidrettslinje vgs i tre år(halvt år igjen) og har 5 i snitt. Altså kun "studieforberedende".

Men jeg er godt trent. Skal gå turer med tung sekk for å venne meg litt til det også, ettersom det er noe jeg har gjort mindre av..

Noen tips, erfaringer eller annet du vet om KS, så er jeg ivrig etter å høre...

Er også en stund siden jeg var på sesjon, og tror ikke jeg satt opp KS der, har det noe å si? Hva har sesjonen egentlig å si i det hele tatt? Jeg fikk et svært dårlig inntrykk av opplegget hvertfall. har hatt allergi før og pga det fikk jeg 7 på helsen, alt anet var perfekt, og jeg har ikke engang allergi lenger, vil dette stoppe meg?

Endret av Håk
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ingen erfaringer selv, men kjenner en som har valgt samme vei som det du har tenkt deg. Det du skal være klar over, er at kan komme til studere sammen med folk som har vært i forsvaret kanskje lengre enn det du har gått på skole. Det vil si at kunnskapsmessig vil de ligge milevis foran deg på de fleste områder. Samtidig blir de satt høyere krav til de.

Karaktermessig ser det ut til at du har et bra grunnlag. Du må i tillegg være godt trent, så hvis du har et bra treningsgrunnlag fra før, er det bare å trene enda mer.

Det første året vil fungere som en forberdelse til de neste tre årene, hvor du tar bachelorutdanningen. Dette gjennomføres på Terningmoen. Om du her går med folk som kun har søkt gjennomgående vet jeg ikke, men jeg vil tro det da folk med befalsutdanning fra før begynner rett på den 3-årige utdannelsen.

Lenke til kommentar

Ja, kameraten min ble frarådet om å søke i og med at han hverken hadde hatt førstegangstjeneste eller noe med militæret å gjøre i det hele tatt. Det er kanskje noe i det, da det militære systemet er ganske spesielt fra det vi er vant med i det sivile. Klarer man å f.eks. tilpasse seg et hierarki som forsvaret i bunn og grunn er? Dette er en liten "risiko". Man begynner på utdanningen og finner ut av at, nei dette er ikke noe for meg, kun fordi man ikke er kjent med systemet. På skolen er det nok litt annereldes enn om man er i avdeling, da man ikke har befal på samme måte som står å skriker til deg, om du skjønner hva jeg mener. Det er ikke sikkert at kompisen min hadde trivdes like godt i en avdeling der man blir beordret på en helt annen måte. Det kan vi ikke vite, siden han aldri har fått testet det ut. Og det er nødvendigvis ikke en fordel.

Det hadde mao. ikke skadet med litt erfaring før man begynte på en slik utdannelse.

Men som sagt har han jo valgt sitt, og han angrer ikke et sekund, selv om han sier at erfaring fra "grasrota" i forsvaret hadde vært gull å fått med seg. Det gir en mye bredere forståelse av hvordan ting fungerer og hvordan folk tenker. Det er ikke alt som kan læres på krigsskolen.

Lenke til kommentar

Sier stort sett som Downhill gjorde over meg (og som du tydeligvis ignorerte). Skal du søke deg direkte til og starte på 4-årig KS bør du VIRKELIG være motivert og 100% sikker på at det er dette du har lyst til å drive med her i livet. De aller, aller fleste er i mine øyne langt bedre tjent ved å gå befalsskole og tjenestegjøre et år som sersjant. Da får du opplevd hvordan Forsvaret faktisk fungerer og du vil lære utrolig mye om deg selv som kan påvirke valget ditt for hva du ønsker å gjøre videre i livet. Finner du ut av at dette er riktig, har du kun brukt et år mer til ledelse og tjeneste i praksis, noe som utelukkende er positivt for den videre tjenesten. Finner du ut at det er helt feil hopper du ut i det sivile med en verdifull erfaring og da har du kun brukt et år mer enn de i førstegangstjeneste.

Altså: BS, så praksisår, så enten KS eller sivilt. Win-win situasjon med langt mindre risiko for å velge noe senere finner ut du ikke har lyst til å drive med.

Endret av danidic
Lenke til kommentar

Jeg ville nok gått BS først for så å prøve å videreføres til KS senere. Jeg vet ikke hva som er kravene for å søke KS. Syns jeg har lest at det er minst 6mnd befalsskole som er kravet.

Det å prøve ut forsvaret før man binder seg i så lange perioder hadde vært en idé. Ikke alle som liker det militære miljøet. Men når det gjelder det med skrikendes befal.. Man blir jo befal selv. Man stiger langt opp i gradene etter et par år på KS. Og ikke alle befal skriker og kjefter hele tiden. Det er noe man blir vant til etter 3-4 uker. Men kan fortsatt være ubehagelig.

Angående helsen. Karakter 7 på helsen er helt vanlig og har ofte ingenting å si. Til og med folk som ser jævla bra får av og til karakter 7 på synet, selv om de ser nesten perfekt uten briller. Så ikke vær redd for at du har fått karakter 7 i helse.

Hva var det du hadde allergi mot? Har selv støvmiddallergi som kan være ganske heftig til tider, men det var ikke på noen som helst måte grunn til å dimmitere. (vanlig fgtj).

Og BS eller KS kan du søke når som helst selv om du ikke har ført det opp på sesjon. Ma bruker egne søknadssjema.

Til høyre på siden her finner du søknadssjema:

http://www.mil.no/start/aktuelt/kunngj/art...rticleID=191623

Endret av baBuShKa
Lenke til kommentar
Ser den, men slik er det vel med de fleste utdannelser? Søker man for eksempel en sivil utdannelse bør man jo også gå alle årene.

Jo, det kan du si. Poenget er at du kan være kjempe interessert i den utdanning du tar, og det holder som regel i sivile utdanninger. I forsvaret kan du være interessert i alt som har med det militæret å gjøre, og den utdanninga du tar. Men uansett hvilken retning du tar her, vil du jobbe i et militært system som noen har litt vanskelig for å tilpasse seg i (som baBuShKa sier). For du f.eks. beskjed om noe gjør du det samma hvor sinnsykt det måtte virke, klage kan du eventuelt gjøre etterpå. Det er mao. ikke alle som synes det er like greit å bli kommandert rundt, og da er ikke akkuart forsvaret rett sted å være. Det er dette du vil få oppleve med et år i nedre del av systemet.

Lenke til kommentar
Jeg ville nok gått BS først for så å prøve å videreføres til KS senere. Jeg vet ikke hva som er kravene for å søke KS. Syns jeg har lest at det er minst 6mnd befalsskole som er kravet.

Det å prøve ut forsvaret før man binder seg i så lange perioder hadde vært en idé. Ikke alle som liker det militære miljøet. Men når det gjelder det med skrikendes befal.. Man blir jo befal selv. Man stiger langt opp i gradene etter et par år på KS. Og ikke alle befal skriker og kjefter hele tiden. Det er noe man blir vant til etter 3-4 uker. Men kan fortsatt være ubehagelig.

Har man ikke gått befalsskole, kan man søke gjennomgående fireårig krigsskoleutdanning. Da går man det første året på vanlig befalsskole i Terningmoen leir. Man er da sikret plass på krigsskolen det neste året. Skrikende befal finner man lite av på krigsskolen.

Lenke til kommentar

Skjønner! Derfor er jeg svært interessert i å høre fra noen som går eller har gått der, evt har startet/prøvd... Jeg er per nå svært motivert, og har jo selvfølgelig full tro på at jeg klarer dette, men så er det vel det de fleste har sagt før meg ;) Har hatt gressallergi, har det altså ikke lenger...

Er det slik at det er stor mulighet for KS etter BS da? mange som gjør dette?

takk for svar

Endret av Håk
Lenke til kommentar

Dette er et valg du gjør selv, og hvis du allikevel velger gjennomgående KS og trosser det vi har sagt så viser jo egentlig det at du er enda mer motivert. Så for all del, hvis det er dette du absolutt vil, så er det bare å gi gass. Noe mer kan jeg ikke komme med siden jeg jo ikke går/eller har gått der selv.

Om du prøver deg på KS etter BS, burde det ikke være joe problem med tanke på karakaterene dine, som ser veldig bra ut. Om du i tillegg har gjennomført BS på en tilfredsstillende måte tror jeg du har svært gode sjanser.

Mtp. gressallergien, så vil nok ikke det bli noe problem om du ikke har det lenger. "Det som ikke plager deg, plager ikke oss", er vel noe forsvaret sier.

Lenke til kommentar

Høres bra ut, per nå skal jeg hvertfall søke, men skal også prøve å få tatt en prat med forsvaret når de kommer på skolen, håper det kommer noen med litt peiling, og ikke førsteårsbefal... Hvordan er det med skolebenk timer kontra felt/praktisk trening? lest at det skal være ganske så variert men...

Lenke til kommentar

I løpet av de tre årene på krigsskolen (2., 3. og 4. år hvis du går gjennomgående) vil du ha ca. 25 uker felt, ref. læreplan for KS operativ. Sett at du går KS operativ. Resten av tiden er du student. Noen av disse øvelsene er stabsøvelser og lignende, så det blir relativt lite sjuduker og action.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...