Gå til innhold

Får ikke 4x hastighet på NEC1300A med Nero

Anbefalte innlegg

Har en NEC1300A, og har siste versjon av Nero Burning Rom installert, men alikevel nekter den å brenne DVD-r med 4x. (får bare valg om 1 & 2x)

Har også en Sony dru500a, og den brenner fint DVD-r på 4x med Nero.

Noen som har tips om hva som kan gjøre at NEC/Nero ikke vil brenne med 4x? Eventuelt tips om andre brenneprogram som takler DVD brenning med NEC1300A.

På forhånd takk!

Hilsen

Ole Thomas,

aka Fanden

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil bare nevne at dvd brenneren nå i begynnelsen vil være/kan vær kresne på hvilken plate du legger i brenneren din. Noen som husker når cd-brenneren kom med 2x, 4x, 6x osv, det gjør eg mye problemer med platene du setter i brenneren.

Kan husk at min først scsi brenner plextor4x, var meget bra på alle platene eg satte i brenneren.

Lenke til kommentar

Insomnis: Det er samme plata/platene ja, og de er sertifisert for 4x DVD-brenning. Har dog bare 1 type/merke på alle 4x-platene jeg har, så jeg skal stikke en kjapp tur innom den lokale Komplett-sjappa i morgen å kjøpe meg en 4x-plate av et annet merke for å teste.

Men i teorien skal jo brenneren oppdage at 4x-plater tåler 4x uansett produsent...

Kjetil Lura: Hittil har brennerene mine fungert utmerket, dvs de oppdager 1x plater som nettopp 1x, det samme med 2x og 2,4x plater, og lar meg ikke brenne noen av dem med høyere hastighet enn det platene er sertifisert for. (med unntak av det problemet jeg har nå da..) ^_^

Lenke til kommentar
Vil bare nevne at dvd brenneren nå i begynnelsen vil være/kan vær kresne på hvilken plate du legger i brenneren din. Noen som husker når cd-brenneren kom med 2x, 4x, 6x osv, det gjør eg mye problemer med platene du setter i brenneren.

Kan husk at min først scsi brenner plextor4x, var meget bra på alle platene eg satte i brenneren.

Bare forsøke å klare opp i hastighet DVD / CD

DVD

1x = 1351 kb/s

2x = 2703 kb/s

2.4x = 3244 kb/s

4x = 5407 kb/s

DVD        CD

1x =    9x

2x =    18x

2,4x   =  22x

4x = 36x

1x CD-ROM data hastighet er 150 KB/s, eller 0.146 MB/s

Håper jeg fikk det rett dette her da :)

Lenke til kommentar

De eneste aktuelle platene som virker på 4x med ND-1300 er Verbatim. Jeg mener det er helt bortkastet å kjøpe ND-1300 akkurat nå, siden den eneste grunnen til å gjøre det (i stedet for ND-1100), er å kunne brenne billige 4x plater, og ingen av dem man får kjøpt i Norge virker med ND-1300. De billigeste er Verbatim, og de koster det samme for + og -.

Lenke til kommentar
De eneste aktuelle platene som virker på 4x med ND-1300 er Verbatim. Jeg mener det er helt bortkastet å kjøpe ND-1300 akkurat nå, siden den eneste grunnen til å gjøre det (i stedet for ND-1100), er å kunne brenne billige 4x plater, og ingen av dem man får kjøpt i Norge virker med ND-1300. De billigeste er Verbatim, og de koster det samme for + og -.

Men i svarte gampr... da! Hvofor skal denne være så kresen på platene da? Liten vits i den når jeg må kjøpe svindyre plater for å brenne 4x. Jeg kjøpte den i god tro at den skulle takle DVD-r plater som er sertifisert 4x. Får håpe NEC snart utgir en bios-oppdatering som fikser problemet.

(eller at DVD+r 4x plater synker i pris...)

Lenke til kommentar
Men i svarte gampr... da! Hvofor skal denne være så kresen på platene da? Liten vits i den når jeg må kjøpe svindyre plater for å brenne 4x. Jeg kjøpte den i god tro at den skulle takle DVD-r plater som er sertifisert 4x. Får håpe NEC snart utgir en bios-oppdatering som fikser problemet.

(eller at DVD+r 4x plater synker i pris...)

Jeg er ikke helt sikker, men jeg tror at brenneren er avhengig av å kjenne igjen det faktiske plate merke, og ikke bare at den er sertifisert for 4X. Jeg er ikke helt sikker, men det kan virke slik, fordelen med dette er at produsentene kan ha kontroll på hvilke plater som virkelig er sertifisert. Bakdelen er at det vil kreve en del firmware oppdateringer under veis - og der er nok ikke NEC like flinke som Sony og Pioneer.

Lenke til kommentar
Jeg er ikke helt sikker, men jeg tror at brenneren er avhengig av å kjenne igjen det faktiske plate merke, og ikke bare at den er sertifisert for 4X.

NEC har en godkjent-liste for alle plater, inkl. 4x. Pioneer har kun godkjentliste for 2x, siden den hastigheten egentlig er et hack fra Pioneer sin side, og brenneren må derfor optimalisere brenningen i forhold til hver enkelt produsent. Ved 4x vil Pioneer lese fra DVD-platen hvordan den skal brenne. Hvordan Sony gjør det vet jeg ikke.

Lenke til kommentar

Bare forsøke å klare opp i hastighet DVD / CD

DVD

1x = 1351 kb/s

2x = 2703 kb/s

2.4x = 3244 kb/s

4x = 5407 kb/s

DVD          CD

1x      =      9x

2x      =     18x

2,4x   =     22x

4x      =     36x

1x CD-ROM data hastighet er 150 KB/s, eller 0.146 MB/s

Håper jeg fikk det rett dette her da :)

http://www.hardware.no/tester/cd/pioneer_d...-rw/index2.html

Tja 1Xdvd =1380kb/s

For writing drives operating in DVD single-speed (1x) mode, data must be transferred at a continuous rate of 1380 KB per second.

DVD 1X Transfer rate = 1.38 MB/Sec. DVD 2X Transfer rate = 2.76 MB/Sec. ( equivalent to about a 20X CD-ROM drive. )

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...