Gå til innhold

Skatteklasse 2, fordelene ved det?

dracula

Anbefalte innlegg

Hva er skatteklasse 2, og hva er fordelene ved det? Har forsøkt å lete på skatteetaten.no etter informasjon, men syns ikke det er særlig godt forklart der.

La oss si at det er et ektepar, hvor den ene av dem ikke jobber, og tjener derfor ingenting, hvilken fordeler har dette ekteparet av skatteklasse 2, og hvordan søker man isåfall om det?

Endret av dracula
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

Jeg har lest om det samme. Men det jeg egentlig lurer på er hva skatteklasse 2 er for noe, og hvilken konkrete fordeler man får av å skatte i skatteklasse 2 fremfor 1, om ens ektefelle ikke har egen inntekt.

Fins det kun to skatteklasser?

Lenke til kommentar

Skatteklasse 2 betyr vel at den ene ektefellen får person og minstefradraget fra den andre overført på seg. Dette skjer i praksis bare dersom den ene ektefellen tjener mindre enn summen av disse to fradragene, slik at noe av fradraget går "tapt". Ved å da ligne den høytlønnede ektefellen i klasse 2 får man full utnyttelse av fradragene.

Lenke til kommentar

Enslige liknes i klasse 1. Ektefeller liknes i klasse 2 når bare én ektefelle har inntekt. De liknes også i klasse 2 hvis begge har inntekt og den samlede inntekt er så lav at felles likning gir lavest skatt.

Det er en stund siden jeg syslet med skatt, men det hadde bl.a. med forsørgerfradrag for ektefelle, størrelsen på personfradragene for de ulike skatteklassene osv. å gjøre. Fordelen med klasse 2, er m.a.o. at denne klassen har høyere fradragssatser.

Det finnes faktisk en skatteklasse 0, der man ikke har noen personfradrag eller formuesfradrag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...