Gå til innhold

Spørsmål om å kjøre Valdres-Bergen i januar/februar.


Heffer

Anbefalte innlegg

Skal kjøre over fjellet for første gang, og har jo hørt opp igjennom barndommen om kolonne kjøring og snøstormer.

Hvor aktuelt er dette faktisk? Er det et unntak eller er det noe som skjer titt og ofte?

 

Har kjettinger og tenkte å kjøpe en klister/kjetting på boks greie. Er det noe mer jeg trenger/burde ha med?

 

Noen tips utenom?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Skal kjøre over fjellet for første gang, og har jo hørt opp igjennom barndommen om kolonne kjøring og snøstormer.

Hvor aktuelt er dette faktisk? Er det et unntak eller er det noe som skjer titt og ofte?

 

Har kjettinger og tenkte å kjøpe en klister/kjetting på boks greie. Er det noe mer jeg trenger/burde ha med?

 

Noen tips utenom?

sjekk værmelding før du kjører, ta med noe mat og drikke i tilfellet noe skjer også varme klær. Det pleier å gå bra uansett.

Endret av xaco
Lenke til kommentar
Også bør du vurdere fjelloverganger som er minst utsatt for værskifter. Min, noe begrensede, erfaring er at Hemsedal som regel er åpen lengre enn de mer værutsatte.

 

BT har en tjeneste du kan følge med på:

http://www.bt.no/nyheter/trafikk/vegrapport/

Fra Valdres til Bergen vil Filefjell være det logiske fjellvalget, og Filefjell er vel mer "værsikkert" enn Hemsedalsfjellet (spesielt med tanke på stengninger).

 

Mat og varme klær er det viktigste, du kan være nødt til å gå utenfor bilen (enten for å hjelpe andre eller deg selv). Kjetting og klister er kjekt å ha, men ikke noe MUST. Har bilen gode vinterdekk er mye gjort.

 

Kolonnekjøring er ikke noe skummelt. Du har brøytebil både foran og bak som passer på.

Lenke til kommentar

Skulle ute på nesten same etappe i januar som var.

Då Oslo-Valdres-Sogn, Den blei kanselert rett og slett fordi alle fjellovergangene blei stengt grunna uvær.

Kolonnekjøring er nok det tryggaste sidan då er det både brøytebiler og andre biler med så problemer kan bli lettare løyst enn om ein sitter åleine i ei snøfonn. Dog bør alle forhandsregler vere tatt slik at ein faktisk ikkje ein havner i problemer.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+127836

Buss for tog over fjelloverganger velger som oftest Hemsedal - da igjen nettopp fordi der er det mindre ruskete vær enn ved de andre.. :)

 

artikkelen er skrevet flåsete, men det betyr ikke at den ikke har gode poenger. Du kan komme til å trenge alt som står der en gang. Speidermottoet alltid beredt slår meg som passende for å krysse fjelloverganger i januar.

Lenke til kommentar
Buss for tog over fjelloverganger velger som oftest Hemsedal - da igjen nettopp fordi der er det mindre ruskete vær enn ved de andre.. :)

 

artikkelen er skrevet flåsete, men det betyr ikke at den ikke har gode poenger. Du kan komme til å trenge alt som står der en gang. Speidermottoet alltid beredt slår meg som passende for å krysse fjelloverganger i januar.

Har du noe dokumentasjon på at Hemsedal er mindre stengt/mindre kolonnekjøring enn Filefjell? Jeg har inntrykk av at det er motsatt, og ser det er flere på andre forum som er enige. At Hemsedal er å foretrekke når veien er bra er forsåvidt greit (og sikkert derfor bussene kjører).

Nå har også Filefjell fått en del ny asfalt, så den er faktisk kjørbar selv med lav bil og store hjul. :)

 

Var ironi i mitt forrige innlegg, en veldig nyttig artikkel. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+127836

Nei jeg baserer det på egne erfaringer.. Så lite dokumentasjon å spore :) Det kan jo godt ha en sammenheng med ekstra distanse også - at det er kortere å kjøre over Hemsedalsfjellet for bussene som starter(som regel) i Gol eller Ål.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...