Gå til innhold

Inngående trafikk til mobil bredbåndrouter


Anbefalte innlegg

Hei

Sitter med mobilt bredbånd fra Netcom, Huawei USB-modem og Dovado router. Alt fungerer utmerket så lenge jeg sitter på innsiden av nettverket, men jeg er ikke i stand til å logge meg på verken router eller tilknyttet utstyr utenfra. Er ganske sikker på at jeg har åpnet porter og åpnet for ekstern administrasjon som jeg skal, og jeg benytter dyndns for å finne riktig, ekstern IP-adresse. Netcom er usedvanlig lite villige til å hjelpe meg.

 

Noen som vet om det mobile bredbåndet til Netcom er sperret for inngående trafikk eller som kan gi meg andre tips om hvordan jeg kan nå nettverket bakenfor den mobile bredbåndsrouteren fra utsiden?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Går utfra at du kan pinge ruteren fra utsiden. Skal du logge på ruteren utenfra må du opprette en bruker på ruteren som har tilgang utenfra, den default admin-brukeren har kun tilgang til ruteren fra innsiden.

 

Når det gjelder tilgang til tjenester på innsiden, så må du fortelle mer om hva du vil ha tilgang til. Det enkleste for å teste er kanskje å sette opp en enkel (gratis program) FTP server på innsiden, åpne port til denne også prøve å få tak i den fra utsiden.

Lenke til kommentar
Går utfra at du kan pinge ruteren fra utsiden. Skal du logge på ruteren utenfra må du opprette en bruker på ruteren som har tilgang utenfra, den default admin-brukeren har kun tilgang til ruteren fra innsiden.

 

Når det gjelder tilgang til tjenester på innsiden, så må du fortelle mer om hva du vil ha tilgang til. Det enkleste for å teste er kanskje å sette opp en enkel (gratis program) FTP server på innsiden, åpne port til denne også prøve å få tak i den fra utsiden.

 

Jeg får ikke pinget routeren fra utsiden, det er vel det som er problemet, og jeg har riktig, ekstern IP-adresse. Rent faktisk skal jeg logge på et nett-kamera ved hjelp av http, men dette kan også settes opp som FTP og med videostreaming. Tror ikke det er der problemet ligger og port forwarding er satt opp i routeren. Jeg misstenker sterkt at denne type trafikk ikke tillates i Netcom sitt mobile bredbånd, kan det være riktig, og er det andre som tillater dette. Netcom brukerstøtte er ikke villige til engang å svare på dette.

Lenke til kommentar
Netcom kjører NAT som standard på mobilnettet sitt, så det er sansynlig at du ikke har egen IP-adresse (IP-adressen din vil starte på 10.).

 

ok?, men det legges i hvertfall en 89.xx.xx.xx-adresse i dyndns.org? Er det ikke å forvente at det er min eksterne IP-adresse som skal kunne pinges?

Lenke til kommentar

Dyndns baserer seg på at den lagrer IP-adressen den ser forespørselen kommer fra, og det vil være en adresse som er felles for en mengde klienter dersom det ligger NAT et sted.

 

Nå skal det nevnes at Telenor på sin side bruker ikke NAT, men sperrer som standard alt inngående med mindre man kjenner til en bestemt kode (som man får om man spør) som man setter inn som aksesspunkt på tilkoblingen.

Lenke til kommentar

Å få tak i boksen er det første å sjekke. Prøv å logge på modemet og verifisere at den eksterne ip adressen til modemet stemmer med den i dyndns. Gjør den det så kjør en traceroute til den ip adressen fra utsida. Tviler på at Netcom er så vanskelig å ha med å gjøre, er nok heller at de du spør ikke vet, må vel over på andre/tredjelinjesupport for å få svar tipper jeg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...