Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst]Hvor kjøpe kondomer?

Gjest Slettet-1nDPpQXNWW

Anbefalte innlegg

Du argumenterer mot noe jeg ikke har skrevet. Mener du å si at straffeloven ikke er ment for å beskytte barn mot overgrep?

Dette er bare tull. Du vet nøyaktig hva jeg argumenterer mot - at en faktisk har rett til å bestemme over sin egen kropp hvis man er 16 år. Straffeloven § 195 og § 196 er selvsagt til for å beskytte barn mot overgrep.

For å finne et mer passende sitat å argumentere mot:

Faktisk er faren formynder og kan bestemme at guttungen ikke skal få ha sex før han blir 18 og myndig selv.

Så etter din logikk, kan faren også bestemme over pengene til gutten, hvem han får lov å sosialisere med, og hvilke organisasjoner han kan melde seg inn i? Feil. I noen av disse tilfellene kan du si at saken stiller seg annerledes, siden det finnes spesifikke lover.

I en tenkt rettssak der en 16-åring stiller mot sine foreldre, fordi 16-åringen ikke får lov til å ha sex, ville 16-åringen vunnet saken. I den virkelige verden er disse tingene veldig vanskelig å kontrollere, men dette er bare i teorien.

I tillegg til at samfunnet vårt baserer seg på nedskrevne lover, har vi også uskrevne lover, normer, som samfunnet forholder seg til. Selv om det i realiteten ikke er noen skreven lov som sier det, omtaler man den seksuelle lavalder til å være 16 år, og at man over denne alderen er gammel nok til å ha sex. Normer er heller ikke noe ukjent i rettslige spørsmål, og i et spørsmål angående sex, vil man omtale en 16-åring til å være gammel nok.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Straffeloven § 195 og § 196 er selvsagt til for å beskytte barn mot overgrep.

(...)

I noen av disse tilfellene kan du si at saken stiller seg annerledes, siden det finnes spesifikke lover.

Med dette har vi kommet til enighet og jeg trekker tilbake utsagnet om at faren har en generell rett til å nekte barnet sex.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...