Din_Laban Skrevet 6. desember 2009 Del Skrevet 6. desember 2009 Jeg er i full gang med å finne et nytt kamera som tar så gode bilder som mulig, og to kandidater fra Panasonic seiler opp som gode alternativer: DMC-LX3 eller DMC-FZ38. -begge har HD-film (720p) som er viktig, men hvilket av disse to er egentlig gir best bilder og flest muligheter? Det skiller ca. 500,- +/- mellom disse, et er kompakt mens det andre er super-zoom. Lenke til kommentar
Fredrik Gløckner Skrevet 6. desember 2009 Del Skrevet 6. desember 2009 Superzoomen er best egnet til utebilder i godt lys, men LX3 er mer optimalisert til innebilder med mindre lys. Om du stort sett tar bilder utendørs, og liker å ha lang zoom, så gå for superzoomen. Lenke til kommentar
sverrelerre Skrevet 6. desember 2009 Del Skrevet 6. desember 2009 (endret) du skriver at du ønsker så gode bilder som mulig. Dersom vi tolker det som "best mulig bildekvalitet", er nok LX3 det beste valget. Men jeg ville også sett på noen av de nye m4/3-kameraene (skrives det slik??), som GF1 og EP-1, bildekvaliteten på disse er nok et par hakk over LX3. Til gjengjeld er de litt større og noe dyrere. edit: trykkleif... Endret 6. desember 2009 av sverrelerre Lenke til kommentar
Din_Laban Skrevet 6. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2009 (endret) Det angående lysforhold synes jeg er gode og viktige tips. De nye MicroFourThirds kameraene synes jeg er veldig interessante. Olympus E-P1 er jo ikke så sinnsvakt dyrt heller sett i forhold til LX3. Endret 6. desember 2009 av bjornh Lenke til kommentar
seriksen Skrevet 6. desember 2009 Del Skrevet 6. desember 2009 Jeg er i full gang med å finne et nytt kamera som tar så gode bilder som mulig, og to kandidater fra Panasonic seiler opp som gode alternativer: DMC-LX3 eller DMC-FZ38. -begge har HD-film (720p) som er viktig, men hvilket av disse to er egentlig gir best bilder og flest muligheter? Det skiller ca. 500,- +/- mellom disse, et er kompakt mens det andre er super-zoom. Jeg testet LX3 og FZ28 (forrige "versjon" av FZ38) i fjor høst og å velge mellom disse er ikke enkelt. Jeg synes egentlig de utfyller hverandre mer enn konkurrerer, og er mye enig med det Fredrik Gløckner skrev selv om FZ38 slett ikke er verst inne den heller med bra vidvinkel og brukbare egenskaper opp mot/til Iso 400. Måtte jeg valgt ett ville det blitt FZ38 av disse to, men det er fordi jeg synes 60mm blir litt for kort som lengste "tele". Ellers er jeg også enig i at du bør ta en kikk på MFT-kameraer hvis bildekvalitet er veldig viktig. I dårlig lys er de klart bedre, og de fikser også store kontraster bedre. Ulempene er størrelsen (og pris) hvis du er på jakt etter et lommekamera. Lenke til kommentar
Din_Laban Skrevet 6. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2009 FZ38 kan nå få ned i 3000,- mens EP1 kan fås for 5000,- i mellom ligger LX3. EP1 er nok det beste av dem og gir flere muligheter på sikt, men har noen irriterende mangler med tanke på prisen -men som skaffes som ekstrautstyr. Til gjengjeld er det utstyr tilgjengelig som utfyller det f.eks. blits. Lenke til kommentar
Din_Laban Skrevet 6. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2009 Et annet kamera som kom i fokus var Fujifilm FinePix S200 EXR. Det har så langt jeg har sett fått mye positiv oppmerksomhet. Lenke til kommentar
Din_Laban Skrevet 8. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2009 Fikk kjøpt et Olympus E520 speilrefleks i helga, og tror at jeg blir fornøyd med det valget. Til 2700,- ink. frakt, synes jeg at det var det beste valget. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå