Liquid Crystal Skrevet 6. desember 2009 Del Skrevet 6. desember 2009 Hei, Prøver å få installert ubuntu på min gamle Power Mac g4 Cube og må da boote fra cd. Har prøvd å holde inne "C" under oppstart og bruke kommandoen "command-option-shift-delete" uten helle. Maskinen vil ikke boote fra cd. Noen som har en bedre måte å boote fra cd på? Eller kunnskap til å si hvorfor det ikke virker? På forhånd takk - LC Lenke til kommentar
HulkHaugen Skrevet 6. desember 2009 Del Skrevet 6. desember 2009 Er ikke noe Mac guru akkurat, men regner med at de har BIOS som en vanlig pc, har du cd/dvd som pri1 i boot sequence der? Lenke til kommentar
kakesjef Skrevet 6. desember 2009 Del Skrevet 6. desember 2009 Kan det være noe galt med selve Boot cd-en? Har selv opplevd at mange ganger slikt ikke fungerer er det ofte noe galt med CD-en ... Lenke til kommentar
tingo Skrevet 6. desember 2009 Del Skrevet 6. desember 2009 Er ikke noe Mac guru akkurat, men regner med at de har BIOS som en vanlig pc, har du cd/dvd som pri1 i boot sequence der? PPC MAC'ene har ike BIOS - de har Open Firmware. Hva de nye Intel Mac'ene har vet jeg ikke. EFI kanskje? Lenke til kommentar
tingo Skrevet 6. desember 2009 Del Skrevet 6. desember 2009 (endret) Prøver å få installert ubuntu på min gamle Power Mac g4 Cube og må da boote fra cd.Har prøvd å holde inne "C" under oppstart og bruke kommandoen "command-option-shift-delete" uten helle. Maskinen vil ikke boote fra cd. Noen som har en bedre måte å boote fra cd på? Eller kunnskap til å si hvorfor det ikke virker? 1) funker CDen? Får du lest den fra OSet? 2) får du velge hvilket medium du vil boot fra dersom du holder Opt inne ved oppstart? 3) har du prøvd Cmd-Option-O-F for å komme inn i Open Firmware? Når du er inne i Open Firmware, så kan du normalt skrive boot cd for å starte fra en cd. Håper dette hjelper litt. Endret 6. desember 2009 av tingo Lenke til kommentar
HulkHaugen Skrevet 6. desember 2009 Del Skrevet 6. desember 2009 Kan det være noe galt med selve Boot cd-en? Har selv opplevd at mange ganger slikt ikke fungerer er det ofte noe galt med CD-en ... Selvsagt, hvis du har brent den feil. Regner med det er en iso-fil du har brent ut, pakket du den ut og la den på cden, eller brukte du et brenneprogram til å håndtere selve iso-filen. De fleste brenneprogram vil da sørge for at platen blir bootable... Lenke til kommentar
Liquid Crystal Skrevet 6. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2009 Takk for mange fornuftige svar! Fant ut via et annet forum at jeg ikke engang hadde riktig distro. Lastet ned 9.04 ubuntu for PPC og brant ut iso-fila. Deretter oppgraderte jeg via nett til 9.10. Dette fungerte flott, ser på desktopen i skrivende stund. Neste post på programmet blir å få installert grafikk-drivere så jeg får litt mer enn 800x600 oppløsning på en 20". ^^ -LC Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå