Mannen med ljåen Skrevet 11. desember 2009 Del Skrevet 11. desember 2009 (endret) Noen undergang er det mulig ikke, men som uttalt er det meget demotiverende for den gode debatt om man har to parallelle tråder med samme emne, Det er det ikke. Begge trådene fungerer fint frem til en moderator absolutt må "fikse" dem. , samt meget rotete og lite oversiktlig. Ingenting er mer rotete og uoversiktlig enn fletting, der innlegg fra to tråder flettes. Tråden er ubrukelig etterpå for dem som i ettertiden vil lese hele. Dette fordi forumprogramvaren kategoriserer innlegg etter når de ble opprettet. Fletter man to store tråder sammen vil det bli kaos, Det er det jeg sier. Kaos. Så vær så snill; slutt med det. Sperr alle trådene unntatt en, og link til den i siste post. Da blir det ikke kaos. De som har skrevet, og vil skrive mer, kan gjøre det i den tråden som ble opprettet først. Edit: Uthevet ord var feil. Endret 11. desember 2009 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
lain Skrevet 11. desember 2009 Del Skrevet 11. desember 2009 Nå er det jo akkurat klaging på stenging av tråder som har gjort at de fletter. Og hvem skal få bestemme hvilken tråd som får leve videre? Jeg er prinsipielt enig i at man bare bør ha en tråd, og stenge de andre, uten fletting, men det krever også at folk legger litt mer krefter i det å sjekke om det finnes like tråder. Og er flinke til å rapportere når det dukker opp flere like. Uansett løsning, kommer det til å være mange brukere som ikke er enig, noe som er umulig å unngå på et så stort forum som dette. Det sagt, jeg støtter stenging, da fletting skaper kaos i tråden. Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 11. desember 2009 Del Skrevet 11. desember 2009 (endret) @Mannen med ljåen Det er ingen automatikk i at så vil skje, altså kaos. Om man fletter en eventuell tråd med feks. 5 innlegg i en tråd med feks. 7 innlegg, vi det sjelden bli noe kaos. Om man fletter en eventuell tråd med feks. 500 innlegg i en tråd med feks. 700 innlegg vil det potensielt oppstå kaos. Derfor gjør man dette (min erfaring) i liten grad med store tråder, da stenger man og lenker til annen tråd. Som skrevet i retningslinjene §6. Moderators myndighet og avgjørelser er moderatorer gitt fullmakt til å moderere ut fra gjeldende retningslinjer og eventuelle andre interne føringer. Administrator har allerede uttalt seg i denne sammenheng i henhold til interne føringer grunnlag for disse. e: leif Endret 11. desember 2009 av R083r7 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 11. desember 2009 Del Skrevet 11. desember 2009 Det er ingen automatikk i at så vil skje, altså kaos. Det ER automatikkk i at en flettet tråd blir kaos. Selv om den har 9 innlegg totalt. Sålenge innleggene har gal rekkefølge, ER det kaos. Det er å tukle med virkeligheten, nemlig innleggenes originale rekkefølge. Tråden blir IKKE lesbar for nye lesere. Nå er det jo akkurat klaging på stenging av tråder som har gjort at de fletter.Og hvem skal få bestemme hvilken tråd som får leve videre? Enkelte moderatorer er muligens litt for trigger-happy. De får heller ta det rolig. Det er uansett deres ansvar å bestemme hvilken tråd som får leve videre. Hvis de ikke greier det, bør de kurses eller miste privilegiene. At det finnes to ulike tråder er overhode ingen katastrofe. Det er først når moderatoren blander seg, og ødelegger begge, at kaos oppstår. Nei, steng duplikattråder, og la de som stenges lenke til den tråden som skal brukes. Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 11. desember 2009 Del Skrevet 11. desember 2009 Du har selvsagt din fulle rett til å mene at dette ikke er en god ting, men jeg synes du overdimensjonerer noe. En flettet tråd med 9 innlegg er ikke særlig vanskelig å forstå, særs ikke når forumet i tillegg har en [ quote] mulighet og det er kun 8 innlegg fra trådstarter sitt opprinnelige innlegg. Jeg synes dette er en strålende funksjon som bør benyttes ytterligere i noen tilfeller. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 11. desember 2009 Del Skrevet 11. desember 2009 (endret) som bør benyttes ytterligere i noen tilfeller. Ytterst få tilfeller. Det generelle bør være stenging. Quote-muligheten brukes somregel bare når man svarer på et innlegg som ikke er rett over sitt eget innlegg. Det vil si at det finnes utrolig mange innlegg uten Quote. Når moderatoren fletter, kommer det innlegg imellom, som ødelegger lesbarheten. Mulig at moderatoren skader egoet til dem som har opprettet duste-trådene( og det er vel hovedsaklig de trådstarterne som klager), men forumet blir generellt bedre av at man bevarer historikken og stenger tråder, i stedet for å kverne alt til en deig av tråder som ikke kjenner hverandre. Men det jeg virkelig liker med dette forumet er at vi har et så høyt nivå av respekt, der du faktisk anerkjenner min rett til å mene noe. Generellt sett vil jeg si moderatorene her gjør en knakandes god jobb, og brukerne også. Endret 11. desember 2009 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
hernil Skrevet 11. desember 2009 Del Skrevet 11. desember 2009 Hva med å markere på en eller annen måte at noen innlegg opprinnelig er fra en annen tråd? Et slags kompromiss Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 11. desember 2009 Del Skrevet 11. desember 2009 Det er ingen automatikk i at så vil skje, altså kaos. Det ER automatikkk i at en flettet tråd blir kaos. Selv om den har 9 innlegg totalt. Sålenge innleggene har gal rekkefølge, ER det kaos. Det er å tukle med virkeligheten, nemlig innleggenes originale rekkefølge. Tråden blir IKKE lesbar for nye lesere. Nå er det jo akkurat klaging på stenging av tråder som har gjort at de fletter.Og hvem skal få bestemme hvilken tråd som får leve videre? Enkelte moderatorer er muligens litt for trigger-happy. De får heller ta det rolig. Det er uansett deres ansvar å bestemme hvilken tråd som får leve videre. Hvis de ikke greier det, bør de kurses eller miste privilegiene. At det finnes to ulike tråder er overhode ingen katastrofe. Det er først når moderatoren blander seg, og ødelegger begge, at kaos oppstår. Nei, steng duplikattråder, og la de som stenges lenke til den tråden som skal brukes. Å skyte på moderatorene her blir feil, vedkommende du skal skyte på er de som har gitt dem føringene. Ergo undertegnede (og skyte må du bare gjøre, ellers vil vi aldri bli bedre). Bare for å oppklare evt. misforståelse: Innleggenes opprinnelige rekkefølge blir ivaretatt, dette avgjøres utelukkende av dato. Det eneste som kan skje er at det kan komme innlegg imellom, men dette er strengt talt kun et problem om noen svarer på det over uten å quote. Noe som forøvrig kan fikses (kan redigeres inn). Hva lesbarhet av tråd angår så kan jeg ikke se at de blir mindre vanskelige enn tråder flest (det foregår som regel flere parallelle diskusjoner i en tråd, med innlegg som kommer "mellom"). Moderatorene er instruert til å slå sammen tråder med likt tema, såfremt det lar seg gjøre og ikke skaper fullstendig kaos. Alternativt stenger man og gir link til ny tråd. Vi ønsker ikke to tråder med likt tema som er aktiv om hverandre på Diskusjon.no. Vi har 250 kategorier og prøver å holde dette tallet nede. Antall kategorier avgjøres av antall tråder (i snitt 10 000 i måneden), i henhold til hva brukerne ønsker av mengde tråder i en kategori (noe vi tidligere har undersøkt). Flere tråder vil medfører flere kategorier, om man ser på helheten her. Brukerne har ofte klaget over at tråder blir stengt fremfor flettet. På bakgrunn av dette fletter vi, for å bedre kanalisere diskusjonen over til gjeldende tråd. På den måten slipper leseren (som utgjør over 90% av de som bruker en tråd) å veksle mellom to tråder for å få med seg hele sammenhengen. Det er altså etter ønske fra brukerne dette gjøres, ofte de som får tråden sin stengt. Like tråder er det som blir rapportert desidert mest av våre brukere. Nå kan vi fint vurdere om tråder heller bør stenges med link til eksisterende, akkurat det kan egentlig flertallet av brukerne avgjøre og er noe vi kan sjekke oppi. Det er tydeligvis et tema hvor man ikke kan få i pose og sekk, noen vil uansett løsning være misfornøyd. Her får vi prøve å tilfredsstille flest mulig, siden det er snakk om struktur. Å tillate flere identiske tråder derimot vil vi ikke ha noe av og jeg tviler brukere flest ønsker det heller (men vi kan gjerne undersøke det). Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 11. desember 2009 Del Skrevet 11. desember 2009 Det eneste som kan skje er at det kan komme innlegg imellom, Det er nettopp det som irriterer. Det er altså etter ønske fra brukerne dette gjøres, ofte de som får tråden sin stengt. Jeg mistenkte at det var de som postet duplikattråder som ropte høyest, ja. De ser gjerne på det som et slag for egoet, uten hensyn til at det er det beste for resten av forumets brukere. Det er forståelig, men kanskje ikke det riktige hensynet å ta? Jeg er ikke tilhenger av å ha mange aktive duplikattråder. Men man burde etter mitt syn stenge alle unntatt en, og la dem linke til den som er eldst eller best. Ingen tar skade av at de står der og er stengt av moderator. Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 12. desember 2009 Del Skrevet 12. desember 2009 Eventuelt bare slå de sammen uten fletting, slik at man får en en sammenhengende debatt, bare at den blir todelt og så kan det fortsettes på begge der det går litt mer naturlig enn ved fletting? En notis at "her ble tråden x flyttet inn" som da blir fra siste innlegg? Akkurat det syns jeg personlig var en bra ide. Desverre er nok dette enda et eksempel på noe som krever store ressurser for å ordne. Lenke til kommentar
MRN Skrevet 12. desember 2009 Del Skrevet 12. desember 2009 [*]Brukerne har ofte klaget over at tråder blir stengt fremfor flettet. På bakgrunn av dette fletter vi, for å bedre kanalisere diskusjonen over til gjeldende tråd. På den måten slipper leseren (som utgjør over 90% av de som bruker en tråd) å veksle mellom to tråder for å få med seg hele sammenhengen. Det er altså etter ønske fra brukerne dette gjøres, ofte de som får tråden sin stengt. Blir ikke dette feil? Hvis to nesten like tråder blir lagd, så går ikke jeg som bruker og tråkler meg igjennom begge to for å få "med meg sammenhengen"?! Hvilken sammenheng?! Det er to ulike, seperate, selvstendige tråder som tilfeldigvis er (nesten) like i tema. Dessuten, hvordan virker flettinga? Tråd A: AAAA Tråd B: BBB Disse to flettes. Blir de kronologisk som nevnt ovenfor? Så det blir: ABAABAB eller blir det AAAABBB? Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 12. desember 2009 Del Skrevet 12. desember 2009 (endret) Med den eksisterende teknologien, havner innleggene i en sammenflettet tråd i riktig rekkefølge, utifra tid og dato de ble postet. Hvilken tråd de opprinnelig stod i, er irrelevant. AAABAABBABBABABABABAAABABBABABABABA................ Den eneste situasjonen hvor jeg ser på fletting som etr seriøst alternativ, er tråder som dekker noe som skjer NÅ. For eksempel to diskusjoner om Melodi Grand Prix, som skrives av folk som ser det live. Ingen grunn til at den Ukrainske sangerinnens kjole skal kommenteres live i to tråder samtidig. Her ville nok fletting kunne brukes. Jeg er ikke prinsippiellt imot fletting. Men det er sjelden det beste alternativet. Alt til sitt bruk. Endret 12. desember 2009 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
Bagh Skrevet 12. desember 2009 Del Skrevet 12. desember 2009 Dessuten er det vel grunner til at to nesten "identiske" tråder klarer å leve side om side. Det kan ha med både premissene som ligger til grunn, underforstått og nedskrevet i førstepost, og den generelle tonen å gjøre. Og jeg synes det blir feil å tvinge to tråder som har utviklet seg i forskjellige retninger sammen ( det er forøvrig en ting jeg ikke liker med forumet, lite spillerom for å la en diskusjon utvikle seg. Der mener jeg man kunne vært snillere, men det er en digresjon.). Det må da være rom for å ha to tråder om et emne i blant, det er vel ikke et stort problem? Og tilbake til dette med henvisningen/amodningen om å søke; er ikke det delvis for å lette arbeidet til moderatorene så de slipper å foreta mye fletting og flytting? Har ved flere anledninger vært nevnt at moderatorer har "for mye å gjøre". Så jeg bringer det igjen på bane, det er ønskelig med en søkefunksjon som fungerer, da hadde man kanskje også vært denne problemstillingen foruten. Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 12. desember 2009 Del Skrevet 12. desember 2009 Akkurat det syns jeg personlig var en bra ide. Desverre er nok dette enda et eksempel på noe som krever store ressurser for å ordne. Med andre ord usannsynlig. Ikke fremmed for den ideen selv. Men det krever som uttalt litt programmering og noe jobbing. Noen som vet om versjon tre av programvaren har noen flere muligheter i denne sammenheng? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå