Gå til innhold

[Løst]Sennheiser HD650 med Asus Essence STX eller Beresford


Sisyphus

Anbefalte innlegg

Hei. Skal kjøpe meg sennheiser hd650 og trenger da en forsterker. Jeg har lest mye bra om Asus Essence STX og en del bra om Beresford Caiman. Jeg trenger derfor innspill på hva som er best eget eller eventuelt andre til en pris rundt 1500-2500 kr med dac og amp. Jeg kommer til å bruke den hovedsakelig til PC bruk som film, musikk og andre pc ting.

 

De to nevnte koster omtrent det samme og de har litt forskjellige bruksområder. Beresford har jo fordelen av ren fysikk som tilsier at den bør være bedre på amp fronten. Samtidig er selve DAC chipen en eller annen chip som vistnok koster 30 kroner og jeg ser derfor at asus som bruker ganske gode chipper på sitt kort vil være bedre egnet.

 

Asus kortet har og en headphone amp innebygd men jeg er litt skeptisk til hvor bra denne er. Asus kortet har og bedre "drivere" og programmer som gjør at denne blir bedre egnet til spills sound engines.

 

Er klar over at Asus kortet OG en egen amp ville være det beste, da gjerne rør men det blir for dyrt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har hatt disse hodetelefonene over et års tid og testet med litt forskjellige kilder og kan vel si at du skal være maks uheldig om du ikke klarer å drive dem rimelig bra med det Asus-kortet. Det at de har middels impedans gjør dem etter min vurdering høvelig lettdrevet samtidig som du får kontroll over elementene og ok volum. Vil du spille veldig høy kan du kanskje vurdere en ekstern (portabel) sak etterhvert, men sannsynligvis tror jeg ikke du trenger det.

 

En del filmer er mikset ganske lavt, så da kan det være greit å bruke f.eks VLC for å booste volumet til 200% (6 dB) som da ikke vil gi klipping eller bruke noe for å normalisere volumet.

 

Pr. nå bruker jeg en minimikser (UB802) til dem koblet til pc'en og en del annet utstyr og det funker veldig bra.

Lenke til kommentar

Ok. Jeg leste bare at HD650 skalerer utrolig bra med forsterker og eneste grunnen jeg spør egentlig er om beresford sin amp som er god og dac'en som er middelmådig, er et bedre eller dårligere kjøp enn ASUS kortet som har en veldig god DAC chip samtidig som AMP'en ikke kan være så god som beresforden. Dilemma :D Kanskje kjøpe kortet og bare spare til en egen skikkelig amp senere som du sier :D

Lenke til kommentar

Det er utvilsomt gode hodetelefoner, men med mindre du er trent og veldig analytisk skal det en del til for å merke så veldig stor forskjell. Tror du blir godt fornøyd uansett. Det er de siste få prosentene med minimalt forbedret lyd som koster skjorta. Du får bare vurdere om det er verdt det.

 

Er det noe jeg har funnet ut om denne bransjen så er det at så lenge det finnes folk som er villige til å bruke penger så får du stort sett det du (tror du) vil ha. Om det er så mye bedre enn noe som koster ti ganger mindre gjenstår å se :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...