kig Skrevet 5. desember 2009 Del Skrevet 5. desember 2009 (endret) Jeg er nok blitt lurt av en gullforhandler i Tyrkia. Og har betalt nesten 14 tusen kroner for et smykke, som i følge norske gullsmeder har en langt lavere verdi. Det er et kjede i gult gull med hjerteanheng i hvitt gull med diamanter. Det sies bl.a om diamantene at det står ingenting i sertifikatet om hvilken type, og at de ikke lyser slik diamanter skal. -Jeg er fortvilet og har ikke fått særlig hjelp av reiseoperatør, enda det var de som tok oss til gullforhandleren og kunne anbefale ham. Jeg bet på og var dum nok til å betale 50% depositum på et smykke de skulle lage meg, og som jeg var misfornøyd da jeg så det ferdig. Men det var forseint å kansellere avtalen da, i følge selger. Uansett ville han ha så mye av depositumet at jeg så meg tvunget til å ta smykket. -Noen som har likenende erfaring og et godt råd. Endret 6. desember 2009 av kig Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 5. desember 2009 Del Skrevet 5. desember 2009 Betalte du med kredittkort? Gjorde du dette, kan du faktisk kreve chargeback via de.. Tråden flyttes over i jussforumet. Lenke til kommentar
kig Skrevet 5. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2009 Betalte du med kredittkort? Gjorde du dette, kan du faktisk kreve chargeback via de.. Tråden flyttes over i jussforumet. Desverre så funka ikke kredittkortet i den butikken, og jeg måtte bruke mitt vanlige Visa kort. Det var det som var så forb... Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 5. desember 2009 Del Skrevet 5. desember 2009 Betalte du med kredittkort? Gjorde du dette, kan du faktisk kreve chargeback via de.. Tråden flyttes over i jussforumet. Desverre så funka ikke kredittkortet i den butikken, og jeg måtte bruke mitt vanlige Visa kort. Det var det som var så forb... Det har ingenting å si. - Så lenge betalingen har gått via Visa-delen på kortet, skal du ha samme beskyttelse. (selv om banken din gjerne vil ha deg til å tro noe annet) Lenke til kommentar
kig Skrevet 5. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2009 Betalte du med kredittkort? Gjorde du dette, kan du faktisk kreve chargeback via de.. Tråden flyttes over i jussforumet. Desverre så funka ikke kredittkortet i den butikken, og jeg måtte bruke mitt vanlige Visa kort. Det var det som var så forb... Det har ingenting å si. - Så lenge betalingen har gått via Visa-delen på kortet, skal du ha samme beskyttelse. (selv om banken din gjerne vil ha deg til å tro noe annet) Framgangsmåte i så fall? -Må vel først få en gullsmed til å gjøre en verdivurdering og så kontakte Postbanken, som er min bankforbindelse. -Føler litt lettelse nå, om det likevel er en vei ut av uføret. (synes jo egentlig at reiseselskapet har litt ansvar siden de anbefaler burtikken for sine reisende, ja, i alle fall burde de bistå litt, men neida ikke så langt) Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 5. desember 2009 Del Skrevet 5. desember 2009 (endret) Du bør ihvertfall finne ut av om det var en offisiell anbefaling fra reiseselskapet, eller bare en reiseleder. Småkorrupte reiseledere får ofte provisjon av selgeren for å få med kunder til slike butikker. Endret 5. desember 2009 av Alastor Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 5. desember 2009 Del Skrevet 5. desember 2009 (endret) Fant ikke helt kilden jeg var ute etter nå, men det var endel media-saker om dette i fjor, og da uttalte iallefall en representant for Teller (mener jeg det var) at for de så var det vesentlige at transaksjonen hadde gått via Visa-systemet, ikke hvilken konto eller kreditt pengene kommer ifra. Det som ofte gjør det litt vanskeligere er at banken din stritter imot og gjemmer seg bak kredittkjøpsloven (som kun gjelder ved kredittkjøp) (merk forresten at hvis du har kontokreditt på kontoen din, og pengene blir trukket fra dette, så gjelder kredittkjøpsloven. - Forvirret enda? ) - Uansett så har brukerne gode rettigheter gjennom Visa-systemet. - Men for begge kort-typer ligger det til grunn at du må ha forsøkt å løse saken med selger først, for så å ikke komme noen vei. Les mer om kreditt/debet-problematikken her; http://www.aftenposten.no/reise/article3156520.ece edit; Fant noe relatert til den uttalelsen jeg lette etter her; "Det er også slik at debetkortkundene generelt ikke er inkludert av denne sikkerheten. Imidlertid er det slik at samtlige brukere av Visa-kortene, uavhengig av om det er debet eller kredittkort, er sikret samme sikkerhet som den kredittkort-innehaverne har i kraft av dagens kredittkjøpslov." http://www.dinside.no/824313/visa-har-egne-garantier Endret 5. desember 2009 av kjetilkl Lenke til kommentar
kig Skrevet 5. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2009 Du bør ihvertfall finne ut av om det var en offisiell anbefaling fra reiseselskapet, eller bare en reiseleder. Småkorrupte reiseledere får ofte provisjon av selgeren for å få med kunder til slike butikker. Ja, det er en offisiell anbefaling, og de har hatt et samarbeid med butikken i flere år. Butikken var inkludert i deres bytur som vi var med på, ellers hadde vi ikke besøkt denne. Guiden fulgte gruppa hit og lokket oss med ca 30% rabatter av ordinær pris, samme lovet innehaveren. Dessuten, var det sagt, lå prisene på en brøkdel av prisen hjemme. Lenke til kommentar
kig Skrevet 5. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2009 Fant ikke helt kilden jeg var ute etter nå, men det var endel media-saker om dette i fjort, og da uttalte iallefall en representant for Teller (mener jeg det var) at for de så var det vesentlige at transaksjonen hadde gått via Visa-systemet, ikke hvilken konto eller kreditt pengene kommer ifra. Det som ofte gjør det litt vanskeligere er at banken din stritter imot og gjemmer seg bak kredittkjøpsloven (som kun gjelder ved kredittkjøp) (merk forresten at hvis du har kontokreditt på kontoen din, og pengene blir trukket fra dette, så gjelder kredittkjøpsloven. - Forvirret enda? ) - Uansett så har brukerne gode rettigheter gjennom Visa-systemet. - Men for begge kort-typer ligger det til grunn at du må ha forsøkt å løse saken med selger først, for så å ikke komme noen vei. Les mer om kreditt/debet-problematikken her; http://www.aftenposten.no/reise/article3156520.ece Ja, jeg har kontakta selger, bl.a. per epost etter at jeg kom hjem, og bedt om å få igjen pengene mine, som han ikke er villig til. -Nå har jeg tilbydd han 2000 for bryderiet og at jeg får resten av pengene igjen. Dette har han ikke svart på. Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 6. desember 2009 Del Skrevet 6. desember 2009 Og så sender du en klage til reiseselskapet. Sjelden jeg anbefaler bruk av TV2 hjelper deg og lignende, men i dette tilfellet kan det kanskje ha noe for seg. Er ikke sikkert at reiseselskapet vil ha den publisiteten. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 6. desember 2009 Del Skrevet 6. desember 2009 Er faktisk enig, dette er en skikkelig klassisk tv2hjelperdeg-sak. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 6. desember 2009 Del Skrevet 6. desember 2009 TV2 hjelper deg møter Tore på Sporet. Lenke til kommentar
livingman Skrevet 6. desember 2009 Del Skrevet 6. desember 2009 (endret) ikke finn deg i at de har lurt deg .. gå ut i media. evnt tv2 hjelper deg iværtfall det jeg hadde gjort ^^ men lykke til uanset Endret 6. desember 2009 av livingman Lenke til kommentar
kig Skrevet 6. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2009 ikke finn deg i at de har lurt deg .. gå ut i media. evnt tv2 hjelper deg iværtfall det jeg hadde gjort ^^ men lykke til uanset Neida, jeg gir meg ikke foreløpig, både reiseselskapet og selger skal få høre mer fra meg. Har allerede antydet for selskapet at dette kan være en sak media vil ha interesse av. Vil også ta kontakt med min bank. -Takker for engasjement og tips, så langt. Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 6. desember 2009 Del Skrevet 6. desember 2009 Kan fint søke om refusjon hos VISA. Det betyr ingenting at du ikke har brukt et kredittkort, det holder at kjøpet har gått gjennom VISA. Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 7. desember 2009 Del Skrevet 7. desember 2009 -Jeg er fortvilet og har ikke fått særlig hjelp av reiseoperatør, enda det var de som tok oss til gullforhandleren og kunne anbefale ham. Om deres anbefaling var utvilsom, og uten grunn ved at du føler deg litt dum i etterkant ved at du gjorde et dårlig kjøp så kontakt Pakkereisenemda. Mer info om dem hos Forbrukerrådet. Lenke til kommentar
per66 Skrevet 7. desember 2009 Del Skrevet 7. desember 2009 Bruk bare gullsmeder som blir anbefalt av guider osv når man er i land man ikke kjenner. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 7. desember 2009 Del Skrevet 7. desember 2009 Det var jo det han ble i denne saken her.... Lenke til kommentar
kig Skrevet 7. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2009 Det var jo det han ble i denne saken her.... Nemlig, at reiseselskapet anbefaler gullsmeden, både skriftlig og muntlig! Slik er fakta i denne saken. -Har i dag kontakta både banken og reiseselskapet i flg de råd jeg har fått her, og avventer svar. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 8. desember 2009 Del Skrevet 8. desember 2009 Bruk bare gullsmeder som blir anbefalt av guider osv når man er i land man ikke kjenner. Nå ble jo denne gullsmeden anbefalt av reiseselskapet. det er jo det som er kjernen i saken. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå