Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hvordan å gjøre lekser?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har problemer med å få meg selv til å gjøre lekser. Hver gang jeg prøver å sette meg ned å gjøre noe, så ender jeg opp på facebook, surf the channel, msn, gitar og synge eller spise. Klarer ikke gjøre noe.

For eksempel har jeg prøve mandag tisdag og onsdag neste uke, samt en tolkningsinnlevering til onsdag som jeg tenkte jeg skulle jobbe med i dag, men klokka er nå 12 og jeg har ikke fått gjort en dritt.

 

Vet jeg må jobbe for å gjøre det bra, men klarer fremdeles ikke.

 

Vær så snill, er det noen som vet om noen tips om hvordan jeg kan klare å litt bedre selvdisiplin når det gjelder lekser?

 

Er 16 år.

 

Takker for svar :)

Endret av Magnus :)
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sitt i et helt eget rom, hvor det ikke er noen fristelser i det heletatt. Hvis du fortsatt bor med foreldra dine kan du jo be dem om å minne deg på å gjøre de.

 

Selvdisiplin er faktisk nesten den viktigskte evnen man har i norsk skole i dag. Du må bare ta deg selv i nakken å gi dg et skikkelig bitchslap.

Lenke til kommentar
Sett deg vekk fra de tingene som distraherer deg :)

Sett deg ute om nødvendig.

Tenker på det, men jeg må jobbe på dataen, og jeg må ha internett oppe på det meste jeg gjør. Og da kommer tankene opp vettu:

untitled.bmp

 

Sett opp ein timeplan over når du skal gjøre det og det.

Har veldig bra og detaljert timeplan, men skriver aldri NÅR jeg skal gjøre det.. det var en god ide, det skal jeg prøve!

Har du gode erfaringer derifra?

Lenke til kommentar
Hei!

 

Jeg har problemer med å få meg selv til å gjøre lekser. Hver gang jeg prøver å sette meg ned å gjøre noe, så ender jeg opp på facebook, surf the channel, msn, gitar og synge eller spise. Klarer ikke gjøre noe.

For eksempel har jeg prøve mandag tisdag og onsdag neste uke, samt en tolkningsinnlevering til onsdag som jeg tenkte jeg skulle jobbe med i dag, men klokka er nå 12 og jeg har ikke fått gjort en dritt.

 

Vet jeg må jobbe for å gjøre det bra, men klarer fremdeles ikke.

 

Vær så snill, er det noen som vet om noen tips om hvordan jeg kan klare å litt bedre selvdisiplin når det gjelder lekser?

 

Er 16 år.

 

Takker for svar :)

Å gjøre leksene er ikke så farlig.. Slapp da heller av, og nyt livet! For hva er vel egentlig vitsen ved å investere tid og energi på skolen, og i skolearbeidet?

 

Du lever da kun en gang!

 

MEN, vil du ha en dårlig betalt halv-kjedelig-bedriten jobb fra du er 19 - 67 år, ELLER en "OK" jobb du har valgt selv, fra du er 25 - 60, med grei lønn så du får noe mer handlefrihet til å gjøre-, og fylle livet ditt med litt mer glede og lykke!? Tenk lenge og hardt på den du...

Heretter setter du av f.eks. 3 timer hver kveld til leksearbeid, og SLETTER så alle bokmerker/lenker til hva nå enn du lar deg selv distrahere av. Og husk; du gjør dette for deg selv, ingen andre.

 

Og hver gang tanken frister deg; så spør deg selv hva som er viktigst mellom en lys fremtid og litt midlertidig morro.. :mad:

 

Lykke til! :)

Endret av greygenic
Lenke til kommentar
Å gjøre leksene er ikke så farlig.. Slapp da heller av, og nyt livet! For hva er vel egentlig vitsen ved å investere tid og energi på skolen, og i skolearbeidet?

 

Du lever da kun en gang!

 

MEN, vil du ha en dårlig betalt halv-kjedelig-bedriten jobb fra du er 19 - 67 år, ELLER en "OK" jobb du har valgt selv, fra du er 25 - 60, med grei lønn så du får noe mer handlefrihet til å gjøre-, og fylle livet ditt med litt mer glede og lykke!? Tenk lenge og hardt på den du...

Heretter setter du av f.eks. 3 timer hver kveld til leksearbeid, og SLETTER så alle bokmerker/lenker til hva nå enn du lar deg selv distrahere av. Og husk; du gjør dette for deg selv, ingen andre.

 

Og hver gang tanken frister deg; så spør deg selv hva som er viktigst mellom en lys fremtid og litt midlertidig morro.. :mad:

 

Lykke til! :)

Haha, konge svar!

 

Men bare så du vet det så er jeg fullt klar over poenget ditt, og har gjort noe med det for lenge siden! Jeg hadde 5.3 i snitt ut 10'ende, og går nå på en engelsk linje på vgs, der all undervisning er på engelsk fordi jeg skal studere i utlandet. Så har store amisjoner om lang utdanning, og god jobb!

Men selv om jeg får bra karakterer så er ikke det fordi jeg jobber hard, men tror jeg er bare naturlig smart. folk som øver i flere timer på en prøver har jeg slått lett ved å bare gjennomgå stoffet en gang. så karakterene er ikke noe problem for meg!

 

Men jeg vet at det er ikke karakterer som vil hjelpe meg med alt i dagliglivet, og fremtiden, men hardt arbeid, tid og press vil føre alle til dit dem vil. Men det er der jeg feiler. Så jeg prøver å starte å bryte den vanen med å jobbe mye hardere med lekser! Men det eeeeerrr sååå vanskelig!

 

EDIT: Klarer ikke å se for meg at "når" jeg sitter i det store flotte huset ved vannet, så tenker jeg at " dette ville jeg ikke hatt om jeg ikke gjorde den romantolkningen tilbake i 2009 når jeg var 16!"

Endret av Magnus :)
Lenke til kommentar
Er det egentlig så farlig hvis du får 5.3 i snitt?

Jeg kopierer: Men jeg vet at det er ikke karakterer som vil hjelpe meg med alt i dagliglivet, og fremtiden, men hardt arbeid, tid og press vil føre alle til dit dem vil. Men det er der jeg feiler. Så jeg prøver å starte å bryte den vanen med å jobbe mye hardere med lekser! Men det eeeeerrr sååå vanskelig!

 

Uansett så har snittet mitt garantert gått langt ned til jul. Og til neste år så vil jeg trenge superkrefter for å få bra karakterer, for da havner jeg på "nerde linja"!

 

Alt for en god fremtid :) Men prioriterer sefølgelig sosiallivet mitt da, som er forsovet veldig bra! er ikke geek.

Lenke til kommentar

Ah, sånn og forstå ja. Problemet ditt er altså heller studieteknikken din, eller mer korrekt; mangel på sådan.

 

Du har til nå vært vant med å kunne "surfe" på høy IQ, og få gode karakterer. Men med det resultatet at du aldri fikk utviklet noen god studieteknikk.. Og nå når løkken strammes til, og det ikke lenger er nok å kun være gløgg, finner du deg i en helt ny og fremmed situasjon - den hvor du faktisk må jobbe for å kunne "overleve".

 

Dette er faktisk et vanlig problem som mange får f.eks. ved overgangen fra videregående til universitet eller høgskole, og løsningen er da alltid den samme: å tilegne seg god studieteknikk, først som sist.

 

Og siden du er såpass smart som du er, klarer du kanskje å finne informasjon for hvordan du utvikler god studieteknikk på egen hånd? :)

Endret av greygenic
Lenke til kommentar

Regner med at du starter på IB. Kjenner et par som går der, var egentlig på vei inn selv men droppet det, og de arbeider hardt.

Det som er det flotte, er at det er et utrolig godt arbeidsmiljø der, og alle vil gjøre det bra, og er der ikke bare fordi de må. Dessuten har IB egne koordinatorer, ihvertfall på vår skole, så jeg ville snakket litt med han/henne, forklart situasjonen og fått litt hjelp.

Lenke til kommentar
Men prioriterer sefølgelig sosiallivet mitt da, som er forsovet veldig bra! er ikke geek.

 

"Prioriterer sosiallivet mitt, som sover veldig godt.." Haha, der lo jeg godt. Men over til spørsmålet, det handler egentlig bare om å tenke. Tenk på at om du setter deg ned og harkjører med lekser en liten stund, så vil du ha resten av dagen fri, i stedet for å "gjøre" lekser mens du henger på nettet, noe som fører til at du slettes ikke gjør dem, og dermed er dårlig forberedt til ting og tang på skolen. Og når du skal til å gå inn på Facebook, tenk nøye over "Hva får jeg egentlig ut av å åpne denne nettsiden, kontra å gjøre lekser en liten stund?". Du vil sannsynligvis komme fram til at det meste du gjør på Facebook er regelrett sløsing av tid, mens lekser vil gi fortjeneste.

Lenke til kommentar
Sett opp ein timeplan over når du skal gjøre det og det.

Har veldig bra og detaljert timeplan, men skriver aldri NÅR jeg skal gjøre det.. det var en god ide, det skal jeg prøve!

Har du gode erfaringer derifra?

 

Prøvde det for første gang i går.

Fungerar ganska bra. Vanlegvis når eg sitter foran pcen er det veldig lett å bli distrahert, når eg har ein timeplan så har eg pauser frå arbeidet der det er "lov" å surfe, spille, sjå på seriar osv.

Eg har resten av dagen til å skrive to essay som skal leverast i morra, så eg køyrer 2t jobb 1t pause frå 0800-2400.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...