Gå til innhold

Fallskjermjeger og laseroperasjon

Donnie Darko

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har i det siste fattet en interesse for spesialstyrkene, og tenkte fallskjermjeger i førstegangstjenesten kunne være en spennende, og utfordrende tjeneste som vil vise hva det innebærer å være nedbrutt både fysisk og psykisk.

Problemet er, som også ble nevnt i tittelen, synet.

Det har vært mange slike spørsmål før, og har forstått det slik at man må ha perfekt/normalt syn for å komme inn. Jeg er nå 17 år, og blir vel snart innkalt til sesjon. Må jeg da ta laseroperasjon før jeg møter på sesjon, eller når er det? Det er jo slik at man skal ha et stabilt syn før man tar laseroperasjon, og dette har man jo ikke i en alder av 17/18 år?

Må jeg da droppe fallskjermjeger i førstegangstjenesten? Takk for svar.

Endret av Commencal
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du trenger ikke å ta det før sesjon. Men før du skal inn. Men det gir deg fordeler å få perfekt score på sesjon. Ettersom det øker sjansen din for at du får det du vil ha.

Men sender du inn til dem bekreftelse på at du har tatt laser og kanskje en synstest før du skal inn. Så vil de nok ta en ny test.

Du må være over 18år for å ta laser i Norge (vet ikke om utlandet). Og ja, for din egen del så bør du ha så stabilt syn som mulig. Skal selv ta laser, har bestilt førundersøkelse. Og i Mars har jeg blitt innkalt for å avtjene fgt (er 20).

Lenke til kommentar

Etter hva jeg har hørt og forstått, så blir det tatt en ny, uavhengig test av synet ditt dersom du stiller til opptak. Men samtidig så tror jeg ikke du får stille til opptak dersom du ikke kan vise til et normalt syn. Det vil si at du må ha laseroperert synet (LASEK er vel det eneste de godkjenner?) før du søker, men dette sier vel seg selv.

Sjekk ut Memira eller Argus for laseroperasjon. Spesielt Memira er veldig dyktige.

Lenke til kommentar
Etter hva jeg har hørt og forstått, så blir det tatt en ny, uavhengig test av synet ditt dersom du stiller til opptak. Men samtidig så tror jeg ikke du får stille til opptak dersom du ikke kan vise til et normalt syn. Det vil si at du må ha laseroperert synet (LASEK er vel det eneste de godkjenner?) før du søker, men dette sier vel seg selv.

Sjekk ut Memira eller Argus for laseroperasjon. Spesielt Memira er veldig dyktige.

LASEK stemmer, og PRK-metoden. PRK-metoden var i allefall det eneste MJK godkjente. Jeg aner dog ikke hva PRK-metoden innebærer.

Endret av Mido
Lenke til kommentar

LASEK stemmer, og PPK-metoden. PPK-metoden var i allefall det eneste MJK godkjente. Jeg aner dog ikke hva PPK-metoden innebærer.

Du mener vel PRK-metoden? (:

Lenke til kommentar
Mor mi fikk laseroperasjon for noen år tilbake (3-4 år), og betalte 20.000 for begge to. Var visst nok et tilbud

Var dette i Norge eller utlandet?

Vet det koster rundt 20 000 i utlandet.

Men det kommer jo selvfølgelig ann på hva slags operasjon du må ta. Det finnes 7 forskjellige metoder. Noen er billigere, andre er dyrere.

Lenke til kommentar
Mor mi fikk laseroperasjon for noen år tilbake (3-4 år), og betalte 20.000 for begge to. Var visst nok et tilbud

Var dette i Norge eller utlandet?

Vet det koster rundt 20 000 i utlandet.

Men det kommer jo selvfølgelig ann på hva slags operasjon du må ta. Det finnes 7 forskjellige metoder. Noen er billigere, andre er dyrere.

Trondheim, altså i Norge :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...