Donnie Darko Skrevet 5. desember 2009 Del Skrevet 5. desember 2009 (endret) Hei. Jeg har i det siste fattet en interesse for spesialstyrkene, og tenkte fallskjermjeger i førstegangstjenesten kunne være en spennende, og utfordrende tjeneste som vil vise hva det innebærer å være nedbrutt både fysisk og psykisk. Problemet er, som også ble nevnt i tittelen, synet. Det har vært mange slike spørsmål før, og har forstått det slik at man må ha perfekt/normalt syn for å komme inn. Jeg er nå 17 år, og blir vel snart innkalt til sesjon. Må jeg da ta laseroperasjon før jeg møter på sesjon, eller når er det? Det er jo slik at man skal ha et stabilt syn før man tar laseroperasjon, og dette har man jo ikke i en alder av 17/18 år? Må jeg da droppe fallskjermjeger i førstegangstjenesten? Takk for svar. Endret 6. desember 2009 av Commencal Lenke til kommentar
Donnie Darko Skrevet 6. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2009 Bump Lenke til kommentar
-Longva- Skrevet 6. desember 2009 Del Skrevet 6. desember 2009 Kan vel bekrefte at du må ha 9 på syn på sesjon iallefall Lenke til kommentar
Donnie Darko Skrevet 6. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2009 Kan vel bekrefte at du må ha 9 på syn på sesjon iallefall På sesjon? Da må man altså ta en laseroperasjon i en alder av 17 år. Humf. Lenke til kommentar
-Longva- Skrevet 6. desember 2009 Del Skrevet 6. desember 2009 ELLER: Du kan ta en ny test og legge ved bevis på de nye resultatene når du søker Kilde: http://www.mil.no/haren/hjk/start/fallskje...tilte_sp_rsm_l/ Spørsmål 18 Lenke til kommentar
toy_man Skrevet 6. desember 2009 Del Skrevet 6. desember 2009 Du trenger ikke å ta det før sesjon. Men før du skal inn. Men det gir deg fordeler å få perfekt score på sesjon. Ettersom det øker sjansen din for at du får det du vil ha. Men sender du inn til dem bekreftelse på at du har tatt laser og kanskje en synstest før du skal inn. Så vil de nok ta en ny test. Du må være over 18år for å ta laser i Norge (vet ikke om utlandet). Og ja, for din egen del så bør du ha så stabilt syn som mulig. Skal selv ta laser, har bestilt førundersøkelse. Og i Mars har jeg blitt innkalt for å avtjene fgt (er 20). Lenke til kommentar
DaMole Skrevet 7. desember 2009 Del Skrevet 7. desember 2009 Hvor mye koster det for å ta laseroperasjon? Lenke til kommentar
-Longva- Skrevet 7. desember 2009 Del Skrevet 7. desember 2009 Hvor mye koster det for å ta laseroperasjon? Må vel fortsatt opp i 5-sifret antar jeg? Lenke til kommentar
Donnie Darko Skrevet 8. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2009 Hvor mye koster det for å ta laseroperasjon? Må vel fortsatt opp i 5-sifret antar jeg? Tror det er rundt 15000,- per øye Lenke til kommentar
Goldshoten Skrevet 10. desember 2009 Del Skrevet 10. desember 2009 Etter hva jeg har hørt og forstått, så blir det tatt en ny, uavhengig test av synet ditt dersom du stiller til opptak. Men samtidig så tror jeg ikke du får stille til opptak dersom du ikke kan vise til et normalt syn. Det vil si at du må ha laseroperert synet (LASEK er vel det eneste de godkjenner?) før du søker, men dette sier vel seg selv. Sjekk ut Memira eller Argus for laseroperasjon. Spesielt Memira er veldig dyktige. Lenke til kommentar
Donnie Darko Skrevet 10. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2009 Takk skal du ha Skal sjekke ut Memira. Lenke til kommentar
Ninjahamster Skrevet 11. desember 2009 Del Skrevet 11. desember 2009 10000-15000 NOK per øye er normalt ja Lenke til kommentar
Schwarzkopf Skrevet 13. desember 2009 Del Skrevet 13. desember 2009 (endret) Etter hva jeg har hørt og forstått, så blir det tatt en ny, uavhengig test av synet ditt dersom du stiller til opptak. Men samtidig så tror jeg ikke du får stille til opptak dersom du ikke kan vise til et normalt syn. Det vil si at du må ha laseroperert synet (LASEK er vel det eneste de godkjenner?) før du søker, men dette sier vel seg selv. Sjekk ut Memira eller Argus for laseroperasjon. Spesielt Memira er veldig dyktige. LASEK stemmer, og PRK-metoden. PRK-metoden var i allefall det eneste MJK godkjente. Jeg aner dog ikke hva PRK-metoden innebærer. Endret 13. desember 2009 av Mido Lenke til kommentar
Donnie Darko Skrevet 13. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2009 Etter hva jeg har hørt og forstått, så blir det tatt en ny, uavhengig test av synet ditt dersom du stiller til opptak. Men samtidig så tror jeg ikke du får stille til opptak dersom du ikke kan vise til et normalt syn. Det vil si at du må ha laseroperert synet (LASEK er vel det eneste de godkjenner?) før du søker, men dette sier vel seg selv. Sjekk ut Memira eller Argus for laseroperasjon. Spesielt Memira er veldig dyktige. LASEK stemmer, og PPK-metoden. PPK-metoden var i allefall det eneste MJK godkjente. Jeg aner dog ikke hva PPK-metoden innebærer. Du mener vel PRK-metoden? (: Lenke til kommentar
Schwarzkopf Skrevet 13. desember 2009 Del Skrevet 13. desember 2009 Stemmer, my bad. Lenke til kommentar
toy_man Skrevet 19. desember 2009 Del Skrevet 19. desember 2009 10 000 pr øyne? Det var billig. Selv så sa dem til meg at det kostet 40 000. Men pga at det var kampanje så fikk jeg det for 37 000 kr (memira) Lenke til kommentar
-Longva- Skrevet 20. desember 2009 Del Skrevet 20. desember 2009 Mor mi fikk laseroperasjon for noen år tilbake (3-4 år), og betalte 20.000 for begge to. Var visst nok et tilbud Lenke til kommentar
toy_man Skrevet 27. desember 2009 Del Skrevet 27. desember 2009 Mor mi fikk laseroperasjon for noen år tilbake (3-4 år), og betalte 20.000 for begge to. Var visst nok et tilbud Var dette i Norge eller utlandet? Vet det koster rundt 20 000 i utlandet. Men det kommer jo selvfølgelig ann på hva slags operasjon du må ta. Det finnes 7 forskjellige metoder. Noen er billigere, andre er dyrere. Lenke til kommentar
Ninjahamster Skrevet 28. desember 2009 Del Skrevet 28. desember 2009 Jeg vet om en som betalte i alle fall under 30k (mener det var 23k men skal ikke si noe helt sikkert) for begge øynene hos en klinikk i nord-norge for 2 år siden. Så det kan i alle fall lønne seg å høre litt rundt får vel være mitt tips Lenke til kommentar
-Longva- Skrevet 28. desember 2009 Del Skrevet 28. desember 2009 Mor mi fikk laseroperasjon for noen år tilbake (3-4 år), og betalte 20.000 for begge to. Var visst nok et tilbud Var dette i Norge eller utlandet? Vet det koster rundt 20 000 i utlandet. Men det kommer jo selvfølgelig ann på hva slags operasjon du må ta. Det finnes 7 forskjellige metoder. Noen er billigere, andre er dyrere. Trondheim, altså i Norge Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå