Eirik Skrevet 5. desember 2009 Del Skrevet 5. desember 2009 (endret) Casemodsesongen er igang. Vannkjølinga fra mitt forrige prosjekt, P182, trenger vedlikehold, og jeg kjører likegodt igang et nytt prosjekt Denne gangen skal jeg ikke modde så mye, men heller bygge om, og teste noen muligheter. Det meste av hardware skal byttes ut. Jeg har endel hardware liggende nå, som jeg vil utnytte. Derfor tenker jeg å kjøre et større prosjekt med flere maskiner, til hver sin oppgave. Arbeidsstasjon Filserver HTPC Laptop Planen er å putte samtlige mekaniske disker i èn filserver, og streame innholdet til de andre klientene. Dette vil gi store fordeler mtp støy og bruk av plass. P182 skal fornyes. Etter innkjøp av et Foxconn Renaissance tenker jeg å bytte fra svart/blått tema, til svart/oransje tema. Utbygging av vannkjølinga er også et alternativ. Kommer også til å slå til med noe mer snacks Men jeg trenger hjelp. Jeg har aldri jobbet noe særlig med filservere, og vet ikke helt hva som kreves. Forslag til OSV/system? Jeg lurer også på hvordan streaming til HTPC vil fungere? Hva trenger jeg av software og hardware? Vil det være hensiktsmessig å ha en ekstra SSD til filer man jobber med, i arbedisstasjonen, mens arkiver og generell lagring går på filserveren? Setter stor pris på hjelp, forslag og spørsmål. Satser på å komme i gang om ikke så alt for lenge Edit: Har lest litt rundt, og lurer på om ikke det er NAS jeg "leter etter". Spørsmålet er om jeg kan bruke NAS til å seede i utorrent. Når denne maskinen skal stå på 24/7 uansett, så hadde det vært kjekt å kunne bruke den til den typer oppgaver også Endret 7. desember 2009 av Wikipedersen Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 7. desember 2009 Del Skrevet 7. desember 2009 Edit: Har lest litt rundt, og lurer på om ikke det er NAS jeg "leter etter". Spørsmålet er om jeg kan bruke NAS til å seede i utorrent. Når denne maskinen skal stå på 24/7 uansett, så hadde det vært kjekt å kunne bruke den til den typer oppgaver også Det finnes flere NASer med innebygd torrentklient, men hvor gode de torrentklientene er varierer. De burde likevel være gode nok til vanlig bruk Er neppe µTorrent som ligger inne på de boksene, men somregel en annen torrentklient. (Gjerne noe obskurt en aldri har hørt om før) Må si meg enig i at NAS muligens er det rette valget for deg, hvis den ikke skal gjøre annet enn å laste ned torrents og fungere som filserver. Fordelen med NAS kontra en tradisjonell filserver er jo at den tar langt mindre plass, og bruker ofte mindre strøm. Som igjen resulterer at det utvikler temmelig lite varme Men, skal en ha mulighet for 3-4 disker i NASen blir det fort like dyrt som å kjøpe en low-end rigg og bruke det til filserver. Lenke til kommentar
Eirik Skrevet 7. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2009 Ser den. Har endel HW liggende som kunne gjort seg som server. Det blir vel kanskje mest aktuelt, og plass, varme og effetkforbruk er ikke noe problem. Men hvilke OS/systemer vil du anbefale? Har 0 peiling på dette, så er greit å få et spark i riktig retning Takker for all hjelp. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 7. desember 2009 Del Skrevet 7. desember 2009 Når det kommer til OS på en førstegangsserver vil jeg anbefale å gå for et miljø en er kjent med, er en vant til Windows så bruk det. Skal det bare være en helt enkel filserver, slik det ser ut til av hva du beskriver at den skal gjøre så kan en omså kjøre Windows XP. Eventuelt prøve ut Windows Home Server? Har dog ikke prøvd det selv. Lenke til kommentar
Eirik Skrevet 7. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2009 (endret) Får gjøre litt mer research på den biten. Får sette opp å teste de forskjellige variantene Hva tror folk om et av disse til HTPC? Det burde da holde en stund. HTPC'en vil bli brukt til film, RC-Heli simulator og kanskje litt surfing. Endret 7. desember 2009 av Wikipedersen Lenke til kommentar
KKake Skrevet 7. desember 2009 Del Skrevet 7. desember 2009 Dette liker jeg å høre! P182 Redux (forslag til navn? ) er noe jeg like å høre om. Gleder meg til å se mer av dette, for dette kan bare bli enda bedre enn sist. Lenke til kommentar
Eirik Skrevet 7. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2009 Ikke dumt navn, Kongen. Skal definitivt vurdere det Håper jeg klarer å toppe. Prøver å få detaljene på plass nå, men tar litt tid med skolearbeid i tillegg. Filserver av gammal hardware blir det uansett. Bare usikker på hvordan jeg gjør det Lenke til kommentar
KKake Skrevet 7. desember 2009 Del Skrevet 7. desember 2009 Får jeg en kake om du bruker forslaget mitt? Neida, ta det med ro, du skal få bruke det gratis. Lenke til kommentar
Eirik Skrevet 7. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2009 Er ikke du Kongen av kake? Du bør jo ha endel? Lenke til kommentar
KKake Skrevet 7. desember 2009 Del Skrevet 7. desember 2009 Spiser kakene med en gang jeg får dem jeg. Men for å ikke spore helt av da.. Du skal bruke de delene du får til overs fra P182-en til server og HTPC? Og hvordan får du råd til dette? Har lyst til å starte et slikt prosjekt selv, men har ikke råd til det. Lenke til kommentar
weebl Skrevet 7. desember 2009 Del Skrevet 7. desember 2009 dette forslaget passer kanskje ikke helt inn i dine planer men kanskje under HTPC. du kan prøve som en del andre rundt på nettet å se hvor mye du klarer å presse inn i en lian li pc-v351 kasse har selv utrolig lyst til å prøve meg på dette men som student så er ikke lommeboka helt enig Lenke til kommentar
Eirik Skrevet 7. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2009 (endret) Du er inne på noe, og det der er ett av kabinettene jeg har sett på Men planen foreløpig er et Lian Li PC-Q07. Dette er som dere ser m-itx, og jeg lurer veldig på om et slikt HK/cpu vil holde Endret 7. desember 2009 av Wikipedersen Lenke til kommentar
weebl Skrevet 7. desember 2009 Del Skrevet 7. desember 2009 (endret) Linking til zotac sine sider funker vist ikke helt bra, får bare opp listen over HK de selger med den linken du har lagd ved. lian li pc-q07 er ei fet kasse den å i tilfelle du ikke har sett denne kassa enda så legger jeg ved en link Million dollar pc - Lian li pc-v350 jeg synes denne modden/builden er helt fantastisk, spesiellt med tanke på hvor mye han har fått inni den lille kassa. Endret 7. desember 2009 av weebl Lenke til kommentar
Eirik Skrevet 8. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2009 Jo, fikset dem nå Imponerende mod det der ja Lenke til kommentar
KKake Skrevet 19. desember 2009 Del Skrevet 19. desember 2009 Med litt godvilje får du nok til noe like bra. Lenke til kommentar
Eirik Skrevet 19. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2009 (endret) Takk for det Kongen, vi får håpe det. Er noen ting jeg vil rette opp fra P182 v1. Satser på få gjort et par endringer der, i tillegg til de to andre maskinene. Hva trenger jeg av routere/switcher for å få fin overføring. Trådløst mot HTPC er et klart pluss, men ikke en nødvendighet Halp. Endret 19. desember 2009 av Wikipedersen Lenke til kommentar
Eirik Skrevet 22. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2009 Spørsmålet over står fortsatt Har gått fra ideen med m-itx i htpc'en. Kjører heller et Atx-oppsett, forhåpentligvis med et Lian Li PC-A05NB eller Silverstone SST-LC17. Lenke til kommentar
KKake Skrevet 22. desember 2009 Del Skrevet 22. desember 2009 Synes du skal gå for Silverstone-kabinettet. Det er "mer" HTPC. Lenke til kommentar
Eirik Skrevet 22. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2009 Og dyrere Lenke til kommentar
Eirik Skrevet 27. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 27. desember 2009 Vurderer sterkt å bygge et kabinett til filserveren fra bunnen av. Satser forøvrig på å få loggen opp i dag eller i morgen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå