Gå til innhold

BK: Grått i grått


kaian

Anbefalte innlegg

Legger ut et bilde fra en kort skogtur i tett sludd i dag. Lyset var flatt og svakt, og jeg sleit med å finne motiver. Dette bildet synes jeg har "noe" ved seg, men det kan være fordi jeg for gjerne vil ha i det minste ett som er ok? Gir det deg noe som helst? Ser du hva som kunne løfte det?

 

post-116334-1260035929_thumb.jpg

E-P1, H.Zuiko 42mm f/1.2 @ f/1.2, 1/50 sekund, ISO 320

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg er enig med deg i at det har "noe" i seg, det er et flott dust og avdempet bilde. Hvis jeg skulle forbedret bildet, ville jeg nok blendet litt mer ned, for å litt større del av planten i fokus. Slik det er nå, blir mer eller mindre hele bildet ute av fokus. I tillegg synes jeg to tekniske elementer skjemmer bildet en del: det svært store utbrente partiet til venstre og den kromatiske feilbrytningen (CA) i planten. Feilbrytningen er i mine øyne verst, utbrente partier kan i mange tilfeller være kult. Jeg ville undersøkt litt mer rundt objektivets egenskaper på full blender, kanskje har det dårlige CA-egenskaper? (forresten: f/1,2?? misunnelig...) Dersom du bruker RAW, kan lightroom brukes til fjerne en del CA.

Lenke til kommentar
jeg er enig med deg i at det har "noe" i seg, det er et flott dust og avdempet bilde. Hvis jeg skulle forbedret bildet, ville jeg nok blendet litt mer ned, for å litt større del av planten i fokus. Slik det er nå, blir mer eller mindre hele bildet ute av fokus. I tillegg synes jeg to tekniske elementer skjemmer bildet en del: det svært store utbrente partiet til venstre og den kromatiske feilbrytningen (CA) i planten. Feilbrytningen er i mine øyne verst, utbrente partier kan i mange tilfeller være kult. Jeg ville undersøkt litt mer rundt objektivets egenskaper på full blender, kanskje har det dårlige CA-egenskaper? (forresten: f/1,2?? misunnelig...) Dersom du bruker RAW, kan lightroom brukes til fjerne en del CA.

Jeg ville nok trengt å gjøre mer av den avblomstra blomsterkrona skarp, men da tror jeg egentlig resten av motivet ville avslørt seg som ikke-motiv... Ikke helt trivielt å utnytte så tynn dof uten at det bare blir et bilde av tynn dof!

 

Det utbrente partiet plager meg ikke, men jeg noterer meg at det påpekes. Objektivets egenskaper er gjenstand for studier i ukene som kommer, det er ca 50 år gammelt og ikke helt ajour med coatingen. Allikevel tror jeg ikke jeg har sett noe CA enda, men her er det mye vann og snøkrystaller og jeg tror det er det som gir fargespillet.

 

Takk for tilbakemeldingen!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...