KingArms Skrevet 5. desember 2009 Del Skrevet 5. desember 2009 Ok, kanskje litt dårlig tittel på emne, men litt passende også. Jeg jobber på en spillbutikk og fikk en veldig vanskelig kunde på telefon idag. Så ble litt interessert i å finne ut litt fakta, men har aldri klart å sette meg inn i alle disse lovene. Saken er hvertfall slik; Kunden kjøpte for noen år siden en ny XBOX 360 av oss. Denne maskinen har siden da vært inne til reparasjon 5 ganger i følge kunden, men han har ingen dokumentasjon på det. Her skal vi faktisk ringe til Microsoft for å bekrefte dette på mandag at dette er den samme maskinen som har vært inne alle gangene, og om feilen har vært det samme. (Som det må være for at heving av kjøp skal være mulig etter 3 ganger?) Dette er det jo Microsoft som har hatt ansvar for, da de tar seg av alle feil ved XBOX, og ikke butikken som et mellomledd. Vi har likevel gitt kunder mulighet for heving av kjøp på XBOX 360 før, men de har hatt et kjøpsbevis hos oss. Kunden hadde heller ikke noe peiling på når han kjøpte maskinen, kunne ikke skaffe en bankutskrift og hadde heller ikke noe annen form for kjøpsbevis hos oss. Han mente likevel at han hadde rett til en ny maskin eller heve kjøpet hos oss siden vi var en XBOX forhandler og at han hadde kjøpt den hos oss. (Vi har ikke noe form for registrering av kunder i butikken btw) Det var dette jeg synes virket litt rart om det faktisk er sånn. Har en kunde lov til å heve et kjøp i en butikk han ikke kan bevise at han har kjøpt varen i? Vet at loven er veldig på forbrukerens side, men synes det virker litt rart hvis jeg f.eks kan ta med en TV kjøpt på Expert også kreve heving av kjøpet på Elkjøp bare ved å påstå at den har vært 3 ganger på rep på samme feil og at jeg kjøpte den der. Fyren skulle hvertfall komme til butikken senere og anmelde oss som jobba der, sjefen som ikke var der og butikken. Hørtes ut som hele Norges rettsvesen skulle dras inn, men tror jeg lukka ørene de siste 10 minuttene han sto å skrek i telefonrøret. Noen som kan hjelpe meg med å finne ut hva som blir korrekt i denne saken? Lenke til kommentar
Svenni212000 Skrevet 5. desember 2009 Del Skrevet 5. desember 2009 Ganske enkelt- Ingen kjøpsbevis = ingen bytterett, garanti eller reklamasjon. Jeg er den som pleier å holde med kunder i reklamasjonssaker. Men der har kunden intet å stille opp med. Lenke til kommentar
vesleengen Skrevet 5. desember 2009 Del Skrevet 5. desember 2009 han har ingen rett til noe så lenge han ikke kan vise til noen form for papirer så langt jeg veit! det er kunden sitt ansvar å ta vare på kvitteringer, ikke butikken for alt butikken veit kan dette være tyvgods Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234 Skrevet 5. desember 2009 Del Skrevet 5. desember 2009 Kunden må selvfølgelig sannsynliggjøre at Xbox-en er kjøpt hos dere. Dere har intet ansvar for produkter kjøpt hos andre forhandlere, med mindre dere har påtatt på dere slikt ansvar (eksempelvis som en del av en kjedeavtale e.l.). Lenke til kommentar
Jason P. C. Skrevet 5. desember 2009 Del Skrevet 5. desember 2009 Krever ikke Microsoft noen form for kjøpsbevis før de reparerer produktene? Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 5. desember 2009 Del Skrevet 5. desember 2009 Når ikkje kunde kan sanynliggjere at produktet er kjøpt hjå dere ville eg vore veldig skaptisk til å ta i mot, ei heving vil vere så uaktuelt. Mi erfaring med dei som skrik og truer mest er dei som har minst rett, eventuelt regelrett prøver seg på ein svindel. Kjøpsbevis eller sanynliggjering av kjøpet (bankutskrift...) vil gje rett til å legge inn ein reklmasjon. Heving av kjøpet, uten dokumentasjon for desse 5 gangene kan ikkje dette vere gjeldane, eit avhjelpsforsøk utanfor selger må dokumenteres , anten via eit sentralt system eller som kvittering på utbedra reklamasjon. Rekner med at MS registerer Xboxene slik at det er mulig å sjekke om ein konsoll har vore 5 gonger inne. Mi tolking av kunden her er: 1: hormonell 14-tiss som bruker store ord for å få xboxen sin fiksa 2: kunde har ødelagt konsollen sjølv og prøver seg på ein liten svindel 3: Kunde har tjuvegods og prøver å få penger ved å svindle ein butikk Lenke til kommentar
TEE Skrevet 6. desember 2009 Del Skrevet 6. desember 2009 Når det gjelder antall reparasjoner så vil Microsoft eller verkstedet de benytter ha antall servicer registrert. De vil også ha hvilke symptomer den er meldt inn for. Uten noen som helst dokumentasjon på kjøpet kommer ikke kunden noen vei i det hele tatt. For at dere som selger skal ha et ansvar, må kunden i det minste kunne sannsynliggjøre at konsollen er kjøpt i butikken. Heving av kjøpet er jo uaktuelt dersom det ikke finnes noen dokumentasjon på hvor mye produktet kostet. Å kreve nytt produkt fra dere blir jo også uaktuelt når det ikke kan sannsynliggjøres at dere har solgt produktet. Av en eller annen grunn har det blitt veldig populært å true med politianmeldelse dersom man ikke får det som man vil. Vet ikke helt hvorfor det har blitt slik, siden politianmeldelse er en enda mer søkt trussel enn å skulle gå til FBI, TV2 Hjelper Deg etc. fordi man ikke får dekket reparasjon av knuste produkter. Lenke til kommentar
Ideal Skrevet 6. desember 2009 Del Skrevet 6. desember 2009 Det er jo rart at dere tar maskinen inn til reparasjon i hytt og pine hvis dere ikke tror på at kunden har kjøpt maskina hos dere. For meg høres dette ut som en veldig ensidig fremstilling av saken. Og ja, kunden har krav på heving av kjøpet. Produktet er ment å vare lenger enn 2 år, og da er vel kriteria FEM ÅR. Dere har dermed reklamasjonsansvar overfor kunden i FEM ÅR. Dersom dere har hatt fler enn tre forsøk på å reparere feilen, så er det faktisk slik at kunden kan heve kjøpet. Så får dere heller la være å selge kunden dårlige produkter som slutter å fungere, dersom dere vil unngå slike tapssituasjoner i fremtiden. Eneste ankepunktet dere har her, er at kunden ikke kan bevise at han har kjøpt maskinen hos dere. Likevel må jo dette være tilfelle, all den tid dere har tatt maskinen inn til reparasjon hele fem ganger, noe jeg nekter å tro dere ville gjort hvis han ikke hadde kjøpt noe hos dere. Lenke til kommentar
Mixy Skrevet 6. desember 2009 Del Skrevet 6. desember 2009 Det er jo rart at dere tar maskinen inn til reparasjon i hytt og pine hvis dere ikke tror på at kunden har kjøpt maskina hos dere.For meg høres dette ut som en veldig ensidig fremstilling av saken. Og ja, kunden har krav på heving av kjøpet. Produktet er ment å vare lenger enn 2 år, og da er vel kriteria FEM ÅR. Dere har dermed reklamasjonsansvar overfor kunden i FEM ÅR. Dersom dere har hatt fler enn tre forsøk på å reparere feilen, så er det faktisk slik at kunden kan heve kjøpet. Så får dere heller la være å selge kunden dårlige produkter som slutter å fungere, dersom dere vil unngå slike tapssituasjoner i fremtiden. Eneste ankepunktet dere har her, er at kunden ikke kan bevise at han har kjøpt maskinen hos dere. Likevel må jo dette være tilfelle, all den tid dere har tatt maskinen inn til reparasjon hele fem ganger, noe jeg nekter å tro dere ville gjort hvis han ikke hadde kjøpt noe hos dere. Slik jeg forstår trådstarter har han ikke henvendt seg tidligere til forhandler, men tatt disse avhjelpsforsøkene direkte med Microsoft. Og nei, forhandleren har ikke krav på å heve kjøpet, selv om de har sendt inn produktet på goodwill for kunden. Hvorfor skulle kunden kunne kreve heving? Han har hverken bevis på service-historikk, eller kan sannsynligjøre kjøpet Lenke til kommentar
KingArms Skrevet 6. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2009 Det er jo rart at dere tar maskinen inn til reparasjon i hytt og pine hvis dere ikke tror på at kunden har kjøpt maskina hos dere.For meg høres dette ut som en veldig ensidig fremstilling av saken. Og ja, kunden har krav på heving av kjøpet. Produktet er ment å vare lenger enn 2 år, og da er vel kriteria FEM ÅR. Dere har dermed reklamasjonsansvar overfor kunden i FEM ÅR. Dersom dere har hatt fler enn tre forsøk på å reparere feilen, så er det faktisk slik at kunden kan heve kjøpet. Så får dere heller la være å selge kunden dårlige produkter som slutter å fungere, dersom dere vil unngå slike tapssituasjoner i fremtiden. Eneste ankepunktet dere har her, er at kunden ikke kan bevise at han har kjøpt maskinen hos dere. Likevel må jo dette være tilfelle, all den tid dere har tatt maskinen inn til reparasjon hele fem ganger, noe jeg nekter å tro dere ville gjort hvis han ikke hadde kjøpt noe hos dere. Tingen er den er at det ikke er vi som har sendt inn denne maskinen, da hadde vi såklart hatt navnet hans på våre lister i butikken. Tingen med XBOX er at du kontakter Microsoft direkte selv, og de ordner opp i det. Er visst noe hente på døra -> fikse -> levere på døra ferdig fikset. Det er kun XBOX dette gjelder altså, PS2/3, PSP, WII og alt annet er det vi som har ansvar for. Takker også for alle svarene Hadde på følelsen av at kunden hadde lite å si når han ikke kunne påvise et kjøpsbevis. Har hørt masse den dealen med politianmeldelse før også, men 99% av gangene blir ikke dette noe av, men fyren her virka veldig sikker på det så ble litt usikker. Lenke til kommentar
Tjorven #138 Skrevet 6. desember 2009 Del Skrevet 6. desember 2009 FOlk som trur med politianmeldelse pga misnøye med kundebehandling har tydeligvis misforstått hva politiet driver med... Det er fint å se at det ikke bare er i MC bransjen at kundene er kjukk i hue! :-) Lenke til kommentar
nomore Skrevet 6. desember 2009 Del Skrevet 6. desember 2009 Det er jo rart at dere tar maskinen inn til reparasjon i hytt og pine hvis dere ikke tror på at kunden har kjøpt maskina hos dere.For meg høres dette ut som en veldig ensidig fremstilling av saken. Trådstarter har jo skrevet at de ikke har hatt maskinen til reparasjon tidligere, og at kunden hverken kan bevise/sannsynliggjøre at den har vært til rep eller at maskinen har vært kjøpt hos dem. Og ja, kunden har krav på heving av kjøpet.Produktet er ment å vare lenger enn 2 år, og da er vel kriteria FEM ÅR. Dere har dermed reklamasjonsansvar overfor kunden i FEM ÅR. Det heter reklamasjonsfrist. Det vil si at kunden har mulighet til å reklamere på mangler innen 2 eller 5 år etter kjøpsdato, FORUTSATT at det er en mangel i henhold til forbrukerkjøpsloven. Det er mao ingen automatikk i at alle feil gir reklamasjonsrett/hevingsrett. Dersom dere har hatt fler enn tre forsøk på å reparere feilen, så er det faktisk slik at kunden kan heve kjøpet.Så får dere heller la være å selge kunden dårlige produkter som slutter å fungere, dersom dere vil unngå slike tapssituasjoner i fremtiden. Det korrekte her er at forhandler har rett til to avhjelpsforsøk(reparasjon eller omlevering) for samme feil. Forhandler kan kreve å undersøke varen når feilen oppstår tredje gang, men de har ikke krav på å utbedre feilen. Eneste ankepunktet dere har her, er at kunden ikke kan bevise at han har kjøpt maskinen hos dere. Likevel må jo dette være tilfelle, all den tid dere har tatt maskinen inn til reparasjon hele fem ganger, noe jeg nekter å tro dere ville gjort hvis han ikke hadde kjøpt noe hos dere. Som sagt, trådstarter har jo sagt at dette er første gangen kunden kommer innom de, og vedkommende kan hverken bevise tidligere reparasjoner eller at varen er kjøpt hos dem. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 6. desember 2009 Del Skrevet 6. desember 2009 Morsomt å se at mange tydeligvis har funnet bestemmelsen om krav om kjøpskvittering eller bankutskrift ved reklamasjon på kjøp, selv har jeg aldri funnet denne bestemmelsen enn så lenge jeg har lest forbrukerkjøpsloven. Selv var jeg tydeligvis i den forferdlige dillirium av en rettsvillfarelse om at det er de vanlige bevisbyrdereglene som må legges til grunn for å avgjøre om kjøpet har funnet sted i den aktuelle butikk. Lenke til kommentar
stc887 Skrevet 6. desember 2009 Del Skrevet 6. desember 2009 Siden kunden ikke kan framlegge kvittering eller sannsynliggjøre kjøpet eller har noen som helst dokumentasjon på x-antal ganger den har vært på service så har dere loven på deres side. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 6. desember 2009 Del Skrevet 6. desember 2009 I følge hva? Står da vitterlig klart i prosessbøkene mine at det hovedsaklig foreligger fri bevisførsel i dette riket.. Lenke til kommentar
Tjorven #138 Skrevet 6. desember 2009 Del Skrevet 6. desember 2009 Mener KVTL her å si at det i kjøpsloven ikke står nedfelt krav om salgsdomumentasjon ved kjøp og salg av varer? Jeg har ikke les den selv, men jeg har jo blitt lært opp til at en butikk skal registrere alt av kjøp/salg og at kunden har krav på kvitering. Kan det ikke kreves kjøps dokumentasjon fra kunden i en garanti/reklamsjonssak ? Så om jeg går å kjøper lutefisk på rimi kan jeg levere den tilbake på elkjøp? Lenke til kommentar
TEE Skrevet 6. desember 2009 Del Skrevet 6. desember 2009 (endret) Morsomt å se at mange tydeligvis har funnet bestemmelsen om krav om kjøpskvittering eller bankutskrift ved reklamasjon på kjøp, selv har jeg aldri funnet denne bestemmelsen enn så lenge jeg har lest forbrukerkjøpsloven. Det står vel ikke noe i loven om dette, men FTU har tidligere avvist å behandle saker fordi kunden ikke kunne vise noen dokumentasjon på at han/hun hadde kjøpt produkt fra innklagde. Dersom denne praksisen endrer seg vil det bli fritt fram for alle som har lyst på penger fra en tilfeldig forhandler. Det er bare å rote frem en gammel TV, finne noen som selger merket og si at produktet er kjøpt der for under 5 år siden og har vært reparert for samme feil to ganger tidligere. Mener KVTL her å si at det i kjøpsloven ikke står nedfelt krav om salgsdomumentasjon ved kjøp og salg av varer? Det kan han hevde, og han har helt rett i det Det står ikke noe spesifisert i loven om krav til dokumentasjon. Endret 6. desember 2009 av TEE Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 6. desember 2009 Del Skrevet 6. desember 2009 Det er også slik at reklamasjonsretten gjelder feil som forelå på kjøpstidspunktet. Feil og mangler som oppstår etter at tingen er overtatt (altså når risikoen har gått over på kjøperen) kan hovedsaklig ikke være grunnlag for reklamasjon. Men for å komme tilbake til topicen: Når man avgjør om det foreligger et kjøpsforhold mellom kjøper og selger står man fritt i forhold til hvordan man ønsker å dokumentere dette. Kvitteringer, bankutskrifter... Det er dog klart at det er kjøperen som har plikt til å sannsynliggjøre det han hevder. Det er for øvrig ikke straffbart å nekte en kunde heving, i og med at dette hører til sivilrett og ikke strafferett. Han kan få dom for at han har krav på heving. Lenke til kommentar
Tjorven #138 Skrevet 6. desember 2009 Del Skrevet 6. desember 2009 @TEE Kanskje ikke spesifikt med ordene dokumentasjon, men jeg vil tro det står nevnt en plass siden alle MVA bedrifter er pliktige til å levere regnskap? Og der skal jo alt av momspliktig handel registreres ??? Lenke til kommentar
nomore Skrevet 6. desember 2009 Del Skrevet 6. desember 2009 Handel skal registreres, men det er ikke et krav at navn på kunden skal dokumenteres. Så om ikke kunden kan komme med en viss dato så kan det ikke forventes at selger skal lete igjennom flere hundre(kanskje tusen) billag/regnskapsdata. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå