Gå til innhold

Eie bil,dog med betalinsanmerkninger

mogli

Anbefalte innlegg

Lurer på om kreditorer vil ta pant i en '89mod bmw 525i? Verdien på denne er ca 15000,- Har en god del gjeld til forskjellige kreditorer å flere betalingsanmerkninger,har ikke hatt registrert bil i mitt navn siden dette økonomiske marerittet begynte,da var jeg kredittverdig den tiden. Må spørre her siden det er vanskelig å få hjelp av familiemedlemmer med det å ha bilen regisrert på dem,kan ikke si noe annet enn at jeg skjønner skepsisen dems. Har gjeld på ca 600.000,- å 13 betalingsanmerkninger. Skal nå søke uføretrygd pga diverse problemer,som ikke bare omfatter belastningen det er å være et gjeldsoffer som ikke kan betale gjelden pga at en ikke klarer å stå i jobb å sånn har det vært de 10 siste årene,men også andre problemer. Så planen er da å søke frivillig gjeldsordning når jeg får innvilget uføretrygd,noe som legen min mener jeg burde få av ulike grunner. Men er veldig avhengig av bil før jeg får innvilget denne gjeldsordningen som jeg må regne med å vente på en GOD stund av ulike grunner. Jeg kunne få forsikring i mitt navn imot at jeg betaler hele årspremien på en gang å det er greit,men så fotr de ser jeg eeier en bil som er verdt ca 15000,- så regner jeg med de vil ta pant i den?? Hilsen Sliten..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Lurer på om kreditorer vil ta pant i en '89mod bmw 525i? Verdien på denne er ca 15000,- Har en god del gjeld til forskjellige kreditorer å flere betalingsanmerkninger,har ikke hatt registrert bil i mitt navn siden dette økonomiske marerittet begynte,da var jeg kredittverdig den tiden. Må spørre her siden det er vanskelig å få hjelp av familiemedlemmer med det å ha bilen regisrert på dem,kan ikke si noe annet enn at jeg skjønner skepsisen dems. Har gjeld på ca 600.000,- å 13 betalingsanmerkninger. Skal nå søke uføretrygd pga diverse problemer,som ikke bare omfatter belastningen det er å være et gjeldsoffer som ikke kan betale gjelden pga at en ikke klarer å stå i jobb å sånn har det vært de 10 siste årene,men også andre problemer. Så planen er da å søke frivillig gjeldsordning når jeg får innvilget uføretrygd,noe som legen min mener jeg burde få av ulike grunner. Men er veldig avhengig av bil før jeg får innvilget denne gjeldsordningen som jeg må regne med å vente på en GOD stund av ulike grunner. Jeg kunne få forsikring i mitt navn imot at jeg betaler hele årspremien på en gang å det er greit,men så fotr de ser jeg eeier en bil som er verdt ca 15000,- så regner jeg med de vil ta pant i den?? Hilsen Sliten..

I ditt tilfelle tror jeg det å søke offentlig gjeldsordning er veldig smart. Dette er en siste utvei, som du bare kan benytte deg av en gang. Husk det! Det fine er jo at du er helt gjeldsfri etter 5 år.

"Dersom du har en nøktern bil er det i noen tilfeller mulighet for å beholde den dersom du er avhengig av den for å komme deg til jobb, eller har særskilte helsemessige behov"

Jeg er usikker på om du får beholde den, men siden den er ekstremt nøktern så tror jeg nok det. Det er helt vanlig å få beholde tver til 10000.

En ting du burde tenke på er at du typisk får 8000,- å leve for i måneden. Da tar fort en bil store deler av dette beløpet. Kan du klarer deg uten bil ville jeg nok droppet den.

Lenke til kommentar

1. Du må søke gjeldsordning. Da blir gjelden sanert i løpet av seks år tror jeg det er, og du får beholde såpass med penger at du klarer deg helt fint. Dette vil være glimrende for deg.

2. Det er noe som heter panteloven. Det er ikke bare bare å ta pant i noe. Man kan ikke legge inn pant i bil som du allerede eier, billån må opprettes før du overtar bilen og kan ikke opprettes etterpå. De kan derimot begjære dine eiendeler tvangssolgt for inndrivelse av gjeld.

I dette tilfelle har bilen reellt sett nullverdi og jeg kan ikke tenke meg at det blir aktuelt. Jeg ville nok likevel satset på en bil som var billigere i drift, med mindre motor og billigere deletilgang, typ Mazda 323 eller Polo.

3. Hvis du har reelt behov for bil pga fysiske og/eller psykiske plager er det mulig å få innvilget dette fra NAV. Det er en lang prosess, men det er mulig.

Lenke til kommentar

Takk for svar,noe av det dere skrev vet jeg:) er sånn at når en er igang med gjeldsordning så har jeg lov å ha en bil som ikke er verdt mer enn 25000,- men denne gjeldsordningen er noe lengre frem i tid,så før den tid er jeg veldig avhengig av en bil med skilter,har tenkt som så at om noen av kreditorene ser jeg har denne bilen som er verdt 10-15000,- så vil dem ta pant i den/begjært den solgt uansett pga da ser dem at dem kan få inn 10 av meg om ikke annet?? Mulig den er verdt mindre på "papiret". Men kanskje greit å ringe en advokat å høre imorgen for bil med skilter må jeg ha også før en gjeldsordning trer i kraft..

Endret av mogli
Lenke til kommentar
Takk for svar,noe av det dere skrev vet jeg:) er sånn at når en er igang med gjeldsordning så har jeg lov å ha en bil som ikke er verdt mer enn 25000,- men denne gjeldsordningen er noe lengre frem i tid,så før den tid er jeg veldig avhengig av en bil med skilter,har tenkt som så at om noen av kreditorene ser jeg har denne bilen som er verdt 10-15000,- så vil dem ta pant i den/begjært den solgt uansett pga da ser dem at dem kan få inn 10 av meg om ikke annet?? Mulig den er verdt mindre på "papiret". Men kanskje greit å ringe en advokat å høre imorgen for bil med skilter må jeg ha også før en gjeldsordning trer i kraft..

Jeg tror ikke de en gang komme til å få vite at du har den bilen, så akkurat der tror jeg du har lite å være redd for. Det er ikke personelig kreditorer det er snakk om, som naboen i gata? Da kan det jo hende at han tar afære.

Uansett så er det en prosses som tar tid.

Lenke til kommentar

Nå har eg vært oppi samme smørja selv, men av akkurat samme årsak sørget eg for at bilen sto i noen andre sitt navn(om det er mulig for deg anbefales dette).

Kreditorene kan til tider være vanskelige, men de fleste vil, om du legger frem saken på en god måte, se igjennom fingrene dersom ikke bilen har særlig verdi. Men pant må du nok regne med at de tar i den.

Jeg tror ikke de en gang komme til å få vite at du har den bilen, så akkurat der tror jeg du har lite å være redd for. Det er ikke personelig kreditorer det er snakk om, som naboen i gata? Da kan det jo hende at han tar afære.

Uansett så er det en prosses som tar tid.

Om bilen står i trådstarters navn så dukker den fort opp i ligningen.

Lenke til kommentar

Nei er ikke personlig kreditorer...,noen som veit hvor jeg kan spørre om dette hen så jeg veit det helt sikkert? Kjedelig om det skulle skjedd. Hadde tenkt å registrere den til uka men må få dette på det rene først. En veit jo aldri hva dem vil gjøre,for om jeg har en bil i mitt navn så vil vel verdien på den bli oppført i ligningen? Å dem kan vel se det om jeg blir kredittsjekka,får stadig kredittsjekkings brev i posten..

Nomore:Hadde jeg hatt mulighet for å fått hjelp av familie hadde jeg gjort det med en gang,men nei de vil ikke hjelpe meg...Blir veldig mange brev jeg må sende til de forskjellige kreditorer om å få beholde bilen,å jeg regner ikke med at ALLE av de vil gå med på at de lar den bilen være i mitt navn uten at de tar pant etc

Lenke til kommentar

Denne situasjonen er tung å bære,å ja det er ingen andre enn meg selv å takke for dette uføret...som jeg stadig får slengt i trynet av mine foreldre når det kommer til dette temaet. Har slitt på meg de siste 10 årene dette,som har medført psykiske problemer å medisin bruk de siste 5-6 årene..Jeg klare heller ikke holde meg i jobb i mere enn noen få mnd av gangen så ender det i langtidssykemld,sånn har det vært i snart 10år..i tilegg til det psykiske med gjelden er det å andre psykise plager jeg sliter veldig med oppå dette. Skriver ikke dette for å få medlidenhet,langt ifra,men ønsker å si ting som det er for kanskje å få innlegg ifra noen som VET hva jeg er oppi,kanskje få tips..kan jeg søke offentlig gjeldsordning selv om jeg ikke er i jobb? de trekker jo utifra hvor mye jeg har inn pr mnd,å vi i norge vil alltids ha en minimums inntekt som kommer ifra den sosiale biten i kommunen? Har å ei datter på 1.5år som jeg har to ganger i uka å annhver helg,de dagene er fine..da legger tankekaoset seg den stunden.

Lenke til kommentar

Vel, nå har eg vært i samme situasjon som deg i en periode på 8 år, så eg vet veldig godt hva du sliter med.

Når det gjelder bilen så finnes det dessverre ingen garantier. Pant vil nok en eller annen kreditor ta uansett, men hvorvidt de henter bilen og selger denne er det større usikkerhet rundt. Men, jo eldre og lavere verdi den har jo større tjangs er det for at de ikke tar seg bryet. Men pant, som sagt, kommer nok noen til å ta. Og det er ofte overraskende fort(skulle tro de overvåket deg ;) ).

Og når det gjelder hva du bør gjøre fremover så avhenger det veldig av hva du har gjort så langt. Har du oversikt over gjelden? Vet du hva du skylder og hvem du skylder det til? Manglende oversikt er den største bekymringen som finnes og den største årsaken til at du ikke kommer deg ut av problemene. I tillegg så vil manglende oversikt sørge for at du får større problemer jo lenger tid det går. Så om du ikke har oversikt så er dette noe av det første du bør gjøre. I dag. Nå. PRONTO! Kom tilbake om mange timer når du har oversikten og så skal du se at skuldrene føles et par kilo lettere. Eg brukte tre dager på det(etter jobb). Når du så har oversikt så tar du kontakt med namsmannen eller økonomisk rådgivning i den kommunen du bor i. De har plikt til å hjelpe deg, og i tillegg er dette rette kanalen å gå om du skal søke om frivillig gjeldsordning. Dokumentasjon på gjeld og uføretrygd er veldig godt å ha med seg.

Så, et par tips til hvordan man lever som gjeldsslave i Norge.

1. OVERSIKT! (se over)

2. Sørg for å ha et budsjett. Et realistisk budsjett. Det viktigste verktøyet du kan ha som gjeldsslave er en oppskrift på hvor mye penger du får pr måned og hvor mye av dette som skal gå til hva. Og postene må være realistiske. Ikke sett av 1500 kr til sparing. Det er en løgn. Eg løgn du bruker til andre ting. Sett opp budsjett for mat, klær, transportutgifter, husleie, strøm, internett, telefonutgifter, barnebidrag, tv lisens osv med konkrete summer som du vet stemmer. En viktig ting her er å blåse posten for mat litt opp. Det er veldig demotiverende å måtte snu på hver eneste krone når du handler mat. Det gir litt ekstra energi å kunne kjøpe god mat til tider og ha skikkelige middager. Deretter, alt som er over budsjettsummen, dette bruker du til å spare opp en buffer.

3. En buffer er alfa omega om du skal klare uforutsette utgifter(forsinket/manglende utbetaling fra NAV, forsinket lønn, nytt kjøleskap osv). Bufferen må være på ca det du får utbetalt hver måned i "lønn", og skal aldri brukes på noe annet enn når du absolutt må. Kan utgiften vente så skal utgiften vente.

4. Når oversikt, budsjett og buffer er på plass så vil du oppleve at du får et lite pusterom. Du vet hva du skylder(men du kan ikke gjøre noe med det), du vet hvor pengene dine går og du har litt penger i reserve om det skulle skje noe. Alt som blir til overs på budsjettet nå skal gå til nedbetaling av gjeld. Alt. Hvordan du i praksis gjør det er litt opp til deg, men eg synes det var veldig motiverende å bli kvitt småsakene først og de sakene du klarer med betalingsanmerkning. Sørg for å forhandle ned gjelda. Til tider er det fult mulig å betale ned et krav på 10k med 5k. Spill kortene dine rett og kreditor og inkassator vil møte deg på halvveien.

5. Alt skal kjøpes kontant. Kredittkort brennes.

6. Aldri, ALDRI søk om kreditt eller inngå kundeforhold hvor du godkjenner at bedriften kan kjøre kredittsjekk på deg. I følge Norsk lov skal anmerkninger slettes så snart gjelden er betalt. Men, flere kredittytere lagrer kredittinformasjon i datasystemet sitt basert på kredittvurderinger. Og flere kredittytere bruker etterhvert samme lånegiver(Citibank, DnB Nor for eks) og om du er i systemet dems som dårlig betaler så kan det føre til avslag senere(uavhengig av om gjelden er betalt eller ikke).

7. Sørg for å organisere betalingsmidlene på en slik måte at du vet hva du har og hvor mye du bruker, til enhver tid. Sørg for å ikke ha tilgang på mer penger enn det du vet trengs. Eg har for eks et gebyrfritt VISA-kort(uten kreditt) igjennom min lokale bank. Eg har et forbruksbudsjett på 5k pr måned(mat, klær, husholdning, vaskemidler, lunsj osv). Dette står på en lønnskonto uten kort. På kortet sørger eg for at det aldri står mer enn 100-200kr, og skal eg handle matvarer så skal det stå maks kr 500. Skal eg handle noe større en gang i blandt(ny mikro elns) så overfører eg det som trengs før eg tar turen ut. På denne måten får eg en følelse av hvor mye penger som går, hvor mye penger eg har, og en effektiv metode for å forhindre impulskjøp(både av typen ny mp3 spiller eg bare må ha til kr 799 og kjøp av typen 2x 1,5 liter brus og chips i tillegg til det andre eg skulle ha). I tillegg er det en effektiv forsikring i tilfelle noen klarer å skaffe seg tilgang til kortet. Du mister da veldig lite penger. Et annet alternativ er å alltid bruke kontanter når du handler. Eg ser poenget med det, men ulempen da er at det fort kan samle seg opp mye småpenger som har en tilsynelatende liten verdi. Disse kan fort sløses bort. Bruker man kort forsvinner ikke småpenger på samme måte.

8. Sørge for å handle inn matvarer en gang i uken. Stopp med å handle fra dag til dag. Finn ut hva du trenger i løpet av ei uke, sørg for å ha nok "sikrigskost" i hus, og litt varierte ingredienser til å kunne lage en middag i ny og ne, med variert innhold. Pasta, ris og poteter er billige og geniale(og gode) byggesteiner. Med kylling, biff eller fisk som hovedrett så kan man lage mye godt(dette fikk eg først opp øynene for nå i det siste). Kjøper man på tilbud og fryser så har man alltid noe godt til middag. Men dette blir mer kurs i matlaging, og da er eg langt i fra den rette til å uttale meg. Heller den siste på jord ;)

9. Bak brød selv(ikke brødbakemaskin)! Det er billig, tar ikke mye tid, er ikke mye stress, gir LANGT bedre brød enn fra butikken og du kan kjøpe inn så mye ingredienser å ha i bakhånd at du alltid kan lage deg et brød når du ikke har annen mat i hus(og du kan slippe å kjøpe brød på en søndag på den lokale bensinstasjonen til kr 40, som mest sannsynlig er gammelt før det blir mandag). I tillegg er dette noe man kan ta barn med på, og det gir alltid positivt samvær! :)

Det var det eg rakk akkurat nå. Kommer kanskje tilbake med flere tips senere :)

edit: lagt til punkt 7, 8 og 9.

Endret av nomore
Lenke til kommentar

Nomore: Takk å takk for ditt engasjement,det første jeg nå skal ordne med,er uførebiten å få en dokumentasjon på dette i forhold til inntekt,deretter nøste opp i gjelden å få en oversikt å gå til namsmann med dette. Imellomtiden skal jeg lese mer igjennom ditt siste innlegg...sku hatt en en person som kunne bistå meg litt å hjulpet meg i denne prosessen,blir fort kaos i hodet på meg så mister jeg fokus å glemmer mye. Se hva jeg kan finne ut av ang bistand.

Men for å spørre litt mer ang dette med å ha bil,jeg vet at bilen kan fint stå i min datters navn,men med tanke på alderen hennes så vil jeg vel ikke kunne få opprettet en forsikring i hennes navn?? Hun er 1.5år..er sånn at bilens eier å forsikringstaker må være samme navn,sånn var det ikke for noen få år tilbake..

Lenke til kommentar

Eg ser tydelig argumentasjonen for å vente med å få oversikt og prioriterte uføretrygd først. Men gjør deg selv en tjeneste og gjør begge to samtidig. Motivasjon er et stort problem, det kjenner eg godt til, men det er viktig.

Du bruker ikke tiden din i dag på uføretrygden, og om dattera di er nå er hos moren så har du tid til å gjøre det. Du kan sette deg som mål i kveld å dra frem alt du har av regninger, konvolutter, uåpnede brev i fra alle posene i boden, skuffer og handskerommet i bilen(på seg selv kjenner man andre? ;) ). Få sortert bort andre viktige brev(forsikringspapirer, otp-papirer, fondsbevis(gjennom tidligere arbeidsforhold), ligningspapirer osv osv). Dette er brev du fint kan lese og som du bør ha kontrollen på til neste års ligning. Deretter sørger du for å få åpnet alle konvoluttene og lagt alle regninger, purringer, inkassovarsler, brev om betalingsforslag, brev om utlegsforretning, brev fra namsmannen, forliksrådet og lignende i egen bunke. Du trenger ikke lese disse, bare får de åpnet og lagt i ei bunke. Det er alt du trenger å gjøre i kveld, og dette kan du fint gjøre mens du ser på TV.

Neste steg vil være å ta ut alle regninger som du har kontrollen på og kredittvurderinger. Disse legger du for deg selv. Så sorterer du bunken etter følgende kreditor -> sak -> inkassoselskap(flere inkassoselskap kan være involvert i samme sak).

Når det gjelder å sette bilen på dattera di så vil eg være veldig forsiktig med dette. Eg kan for lite om det, men eg er redd det kan utløse flere forhold som du ikke har tenkt på og eg tviler sterkt på at dette beskytter bilen fra å få pant/tvangssolgt(hu er tross alt dattera di og hun kan ikke bruke bilen selv). Inkassoselskapene har tross alt vært borti mye rart. Og for guds skyld, ikke gjør dette uten at moren godkjenner det.

Lenke til kommentar

Hei Nomore: Tenker som så at det er greit å bruke tiden nå på få iorden uførebiten med tanke på at jeg må ha fast inntekt før jeg kan få en gjeldsordning,et år med sykepenger går fort,å da er plutselig ytelsene mine halvert å da blir ting verre for meg,så derfor ser jeg det som viktigst akkurat nå å få orden på inntekten fremover for da har jeg lagt grunnlaget for en gjeldsordning..

Lenke til kommentar

....ang det å registrere bilen på dattera mi går ikke uansett,da forsikringstaker å eier av bilen må være samme person..greit nok det men siden hun er under 18år så får ikke hun forsikring i sitt navn. Vanskelig,har en mor som fint kunne hjulpet meg med dette uten prob da jeg sa jeg kunne betale hele årspremien på en gang,men nei da..enda hu å min far har vært igjennom denne dritten selv for noen år siden å veit åssen det er så kan ikke dem gi meg en ny sjanse som dem nå har fått! Blir så forbanna at det koker i toppen..eneste som kan hjelpe er mor mi,men hu gidder ikke!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...