TormodK Skrevet 27. mai 2003 Del Skrevet 27. mai 2003 Hei. Etter en stund med arr. av lan har jeg betsemt meg for å øke kvaliteten ytterligere for deltagerene. Jeg ønsker tjenestene som nevnt ovenfor. Men vet ikke hvordan jeg skal og burde sette de opp(DHCP blir utdelt via router, men er litt ustabil så kunne gjærne tenkte meg å hivd dette sammen med resten). Jeg kan godt belaste alle tjenestene på to dedikerte maskiner. men helst en! Fortell meg hvordan du ville satt opp disse tjenestene fordelt på en eller to maskiner. og hva som kreves av hardware. Linux eller windows? begge to? Evig takknemmelig for svar! Tormod Lenke til kommentar
agvg Skrevet 27. mai 2003 Del Skrevet 27. mai 2003 Hei. Etter en stund med arr. av lan har jeg betsemt meg for å øke kvaliteten ytterligere for deltagerene. Jeg ønsker tjenestene som nevnt ovenfor. Men vet ikke hvordan jeg skal og burde sette de opp(DHCP blir utdelt via router, men er litt ustabil så kunne gjærne tenkte meg å hivd dette sammen med resten). Jeg kan godt belaste alle tjenestene på to dedikerte maskiner. men helst en! Fortell meg hvordan du ville satt opp disse tjenestene fordelt på en eller to maskiner. og hva som kreves av hardware. Linux eller windows? begge to? Evig takknemmelig for svar! Tormod Clarkconnect tilbyr dette absolutt gratis. Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 27. mai 2003 Del Skrevet 27. mai 2003 Jeg selv bruker Win 2000 adv server. Nå kan jeg ikke gå ut her og anbefale piratkopiering, men hvis du ikke tilfeldigvis har dette, så bør du nok benytte et annet operativsystem. Har forresten hørt rykter om at det finnes en gratiskopi av 2000 adv server et sted på hos Microsoft, men hvor vidt det er sant, kan jeg ikke svare på. Du kan selvsagt også benytte den geniale (les:über-enkle) ICS i Win2000 (Internet Connection Service) som inneholder deling av internett og DHCP-server. Dette er en tjeneste uten noen som helst muligheter til å forandre noe, så du er stuck med 192.168.0.1 på serveren og 192.168.0.* adresser på de andre maskinene. Lenke til kommentar
Ptomania Skrevet 27. mai 2003 Del Skrevet 27. mai 2003 Vel.. Jeg ville gått for en Linux box av noe slag. Jeg har en Debian Woody installasjon som router for adsl hjemme. Den er satt opp med dhcp med masqurading. Det er ingen heksekunst å få det til. Bruk IPTables for å sette opp deling og brannmur. for proxy kan du bruke squid. Lett å sette opp hvis du følger howtoer. Kan sikkert komme med pakkenavn med oppsett hvis du trenger.. Router er veldig lett å sette opp i Debian, ettersom du har apt-get.. Ptomania Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå